Ryktfanatiker :P

Sv: Ryktfanatiker :P

Ryktskrapa använder jag inte på min häst eftersom jag inte äger en, slår av stövet på en kant eller något istället, funkar lika bra tycker jag. Något som jag däremot ofta använder när min häst fäller är en svettskrapa i metall med små taggar. Det funkar kanon, och min häst verkar absolut inte ha något emot det eftersom han står och sover medan jag går över honom med den, plus att jag får av all fällpäls två till tre gånger snabbare än med en vanlig borste. Att man inte tar ben och ansikte med den är ju ganska självklart, men på kroppen funkar den bra.
 
Sv: Ryktfanatiker :P

Naturligtvis rider jag också flera hästar, tränar och tävlar. Flera av hästarna är de som jag rider själv av de 14. Innan frukost ryktar jag 9 st. :cool:
Ok, så den sista bilden var inte sommarbild, men tycker hästen kunde vara glansigare i pälsen och det blir den enbart genom ordentlig rykt med skrapa och borste. :cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ryktfanatiker :P

Använder du RYKTSKRAPAN på hästen?:eek:
Vad är det för fel med det? :cool:
Det gör många som jag vet och det ger hästen riktig massage.
Kolla gamla läran via strömsholm så gjorde alla det, eller tidigare på Flyinge. Då var man tvungen att rykta ordentligt och visa även bakom varje häst utanför box eller spilta att man ryktat, genom att göra minst 8 runda kokor, linjer, stjärna eller skriva hästens namn.
 
Sv: Ryktfanatiker :P

Det finns ju andra som har ett sk. Liv utanför stallet också, för er som gillar att tracka ner på saker ni inte vet något om .



Kurant
 
Sv: Ryktfanatiker :P

Det här är kanske lite off topic, men spelar verkligen "glansigheten" i pälsen så himla stor roll? Finns det inte hästfärger som glänser "mindre" än andra, om ni fattar vad jag menar?:) Jag tänker på min häst som är rödblack, han glänser inte lika mycket som sin brunpälsade kompis, trots att han blir ryktad väsentligt mer. Men däremot är pälskvalitén helt annorlunda, han har en fluffig, jättelen och mjuk päls som torkar väldigt snabbt efter ridturerna, medan kompisarna har en mer "tät", strävare päls som tar lång tid att torka. Borde man inte gå mer på pälskonditionen än på glansigheten? Bara en tanke som slog mig. :D
 
Sv: Ryktfanatiker :P

I glansheten finns en hel del av pälskonditionen!! :D:cool:
 
Sv: Ryktfanatiker :P

Nikki var är du:angel: :angel: :angel: :D

själv borstar jag av lite lätt före och efter ridningen så här vintertid.
 
Sv: Ryktfanatiker :P

*kl*

Jag är imponerad av alla som har tid och ork att putsa ordentligt varje dag, spec. flera hästar.
Själv är jag medryttare, men ägaren har fyra hästar till som jag hjälper till med (mestadels stallarbete, men ibland rider jag 2 hästar). Dessutom går jag NV, och har en bit till stallet (en halvtimme på cykel, enkel väg).
"Min" häst (som jag rider 5 dgr i veckan, ägaren nybliven förälder), borstas därför bara av flera dgr i veckan, men kan inte direkt se vad det skulle ge henne och/eller mig med att jag skulle stå o rykta henne 1 h om dagen. Mig träningsverk och henne lite glansigare päls, men det tror jag faktiskt att vi klarar oss utan.
 
Sv: Ryktfanatiker :P

Jag och min syster ryktar våra hästar ca 30 minuter/sida. Tycker det är viktigt att spendera mkt tid med dem och brukar göra det igenom att rykta mm.
Nu så är båda hästarna skadade och då är det extra viktigt att inte glömma av dem utan att pyssla like extra och så.
 
Sv: Ryktfanatiker :P

Eh, dålig ursäkt att man inte hinner?
Hur många hästar har du då ½ ?
jag BORSTAR ordentligt sen att jag inte ryktar är en annan sak att jag inte hinner.

Mina hästar ser ut såhär :smirk:
Och de mår väldigt bra båda två. Går ute dygnet runt.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_4/02900000-02909999/640x480/2900301.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_4/06670000-06679999/640x480/6674165.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/07400000-07409999/640x480/7405493.jpg?0
Det är inte damm på rumpan det är färgen, rödskimmel .

"undanflykt för mitt beteende" ,
eh, det är inte precis ngt att skämmas för.
Rykten är inte allt om du tror det..

Vilka fina hästar du har... ser ju ut som du står å rykter i evigheter ju... Inte många hästar ja sett som skiner så till vardags :)

Ryktar nästan aldrig jag heller å hon ser välvårdad ut... borstar typ bara med en mjuk putsborste av naturmaterial (har bara sådana)... kollar faktiskt inte hovarna heller så ofta :o som ja gjort innan och de har resulterat i bättre hovar... inte ens pågång till strålröta nu som de var när jag kratsade varje dag...

Prioriterar ridning och andra saker hon tycker e roligt framför rykt... å för oss funkar de jättebra :banana:

Så ja håller me dej, Rykten är inte allt!!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp