Rymmlingar!!

A

Arbogamarre

Har ni några tips på vad man kan göra med hästar som rymmer?
Har en sällskapsdam (hafflinger) till mitt hlavblod som förra veckan rymde vid två tillfällen, varav den andra gången hade sönder hagen så hon inte kunde gå ute, vilket resulterade i att mitt hlavblod blev galen och stack ut han med...och han måste ha tänkt över det länge då han har väldig respekt för stängslet... :smirk:

Vi får se hur det går nu, vi har lagat stängslen och bytt agregat så vi får hoppas det hjälper.....

Till saken hör att denna dam höll på att rymma i morse också genom att bara springa förbi mig åt andra hållet när hon skulle ut...har en liten inhägnad precis utanför boxdörren som leder ut till hagen så hon kan inte komma nån vart om hon inte spränger den tråden också.... :mad:
Har ni nå tips på hur man kan få dem att sluta??? :crazy:
 
Ge dom en ordentlig stöt.. Det bästa är om kan kan blöta ner hästen och ge den en stöt av en eltråd. Då lär dom sig förhoppningsvis.
 
Det brukar komma ett par såna här trådar varje år.

Om det nya strömaggregatet inte räcker för dig, så är det som sägs idé att göra något så att hästarna verkligen FÅR en stöt om de går mot tråden.

Det som framkommit förut är att göra antenner av ståltråd och fästa i grimman, eller att om hästen har täcke ute, kan man "lägga" ståltråd i täckesfållarna.
 
Jag har vid olika tillfällen haft ett par "utbrytare" som hoppat mellan trådarna, hoppat över staketet, eller helt sonika sprängt trådarna. Min lösning är en "rymmargrimma" som jag alltid har hängande i stallet.
Jag har en lädergrimma som jag satt fast 3 flätor gjorda av elband på nackstycket som antenner. Sedan har jag hängt 3-4 elbandsbitar undertill i nosgrimman och i käkremmen, så långa det går utan risk för att de trampar på dem då de betar/äter. Sedan har jag lindat in hela grimman i elband så att hästen garanterat får kontakt med elbanden.
Det låter taskigt, men efter att de kommit i "närkontakt" med elstängslet EN (eller kanske två som mest) gång, så gör de aldrig om det igen. I alla fall inte mina. Det är bra särskilt på senhösten då man har unghästar som har tjock päls som dämpar elens effekt. Som sagt, det låter kanske taskigt - men alternativet, att de kanske springer ut på vägen och blir påkörda eller liknande känns värre. Och låter man dem hållas och bara plockar in dem gång på gång så blir de ju mästare till slut.
 
Ja, det får bli någon sådan lösning om inte detta slutar, för det är en stor fara för hästarnas hälsa om de rymmer och tar sig ut på vägar och annat..... :(
Och det är ju ett problem nu när pälsarna är som de är, och det är kallt så strömmen inte orkar lika mycket som annars, och det är täcken på och så...

Men vi får testa era förslag om det händer igen!! :crazy:

Tusen tack för svaren!!
 
Jag har en riktig rymmling hemma i stallet. Han spränger staket, kryper emellan tråd mm. Jag har nog provat det mesta. Periodvis i 6 års tid har jag fått åkt och plockat in honom.

Det enda som får han att stanna kvar i hagen är ett högt staket, 2 meter och 4 trådar. Då kommer det upp i ögonhöjd och därmed stoppar det upp hans små rackartyg. Dock så räcker det med att ha ström på 2 trådar, den översta och den näst understa.

Jag hade ofta känslan av att något var inte bra med honom när han rymmde. Det skedde periodvis. Jag tror i efterhand att det har att göra med psykisk stimulans för hans del. Ofta så rymmde han när han fick vila i ett par veckor eller att jag endast red ut några veckor i skogen osv.

Försöker nu mera ha en bättre veckoplan över ridningen. 3 dagar i ridhus, 2 dagar ut i skogen och 2 dagar vila.
 
Har ett ungsto, arab, som gör så här. Har provat med 4 trådar - inget resultat. Fick råd om att sätta upp en liten hage i hagen, med de andra utanför, nya elband och elagget direkt på......- inget resultat. Man ser att hon känner strömmen för hon rycker i kroppen när stötarna kommer men det skiter hon helt uppenbart i. Har trästaket -som hon går / pressar sig på tills de går sönder.... Så det här med "antenner" ska jag verkligen pröva.....
 

Liknande trådar

A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
11 949
Senast: Anonym
·
Q
Träning Någon som har tips på när hästen rymmer?!?!:devil: Har en häst som SPRÄNGER ALLT om han känner för det! Men bara om han "inte trivs"...
Svar
8
· Visningar
1 423
Senast: bulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp