Ryttare lever farligt på vägarna

Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

Visst, känner man igen sig! Men här i byn är som tur är förarna väldigt förstående :bow:

De finns en bra liknelse som allt för få tänker på:
Om det skulle stå en Älg på vägkanten, inte tusan skulle bilföraren fortsätta köra i samma hastighet, nej den skulle KRYP köra förbi. De många inte tänker på är att en häst och en älg många gånger väger lika mycket!
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

nej tyvärr så har vi att de i princip gasar förbi oss :mad:
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

de verkar ju inte fatta hur farligt det kan vara, både för hästekipaget och föraren själv...
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

De flesta bilister är duktiga på att ta hänsyn här men sen finns det såna som den bilist som passerade mig och stallägaren i helgen. Den bilen saktade aldrig in, genade i kurvan vi var i och eftersom det är grusväg så sprutade det grus åt alla håll och kanter. Ett större gruskorn träffade min häst på baken och jag är evigt tacksam att han är så lugn i trafiken, han tog bara ett skutt rätt upp och sen lugnade han ned sig..
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

Ush, det där känner man igen.
Tur att min ponny är trafiksäker,
men man vet ju aldrig om hon skulle
få syn på nåt i vägen och helt plötsligt
hoppa ut i vägen. Om det kommer en bil
i 90km/h är det inte så mkt kvar av henne
sen :crazy: Och det konstiga är att det
t.o.m är hästfolk som kör som galningar
förbi en ibland :mad: :confused:
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

Nej, en del tar verkligen ingen hänsyn.
En gång så skulle jag gå ut på en promenad med min medryttarhäst,
hon har en hagkompis och denna hagkompisen är inte van vid att stå själv. Efter en bit så hade hagkompisen kommit ut ur hagen och sprungit iväg. Ut på vägen och det var tre bilar som kom, en från ena hållet och två från det andra. Den bilen som kom från vänster körde rakt förbi, stannade inte och frågade om jag ville ha hjälp. Men den sista bilen saktade in och frågade om jag behövde hjälp. (Människan var hästvan och fångade in hästen) Det kunde hänt värre saker, och då skulle det nog vara bilisternas fel (eller i detta fallet bilisten)
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

Jag var ute med en av hästarna som dessvärre inte är trafiksäker. Under 40 minuter träffade jag på två bilar, en moppe och en gräsklippare (modell större). Bilen hade ett tomt släp och när hästen hörde ljudet från den studsande kärran blev han helt hispig och bilföraren tänkte att om jag kör förbi rikigt fort kanske det går bra! Höll på att bli påkörd. Sen kommer moppen, toktrimmad. Den gången höll jag på att hamna i ett träd. Och sen var det gräsklipparen. Det var visserligen en unge som körde, men han ville visst rejsa med mig. Hästen sprang ut på åkern. Jag var lyckligtvis helt oskadd när vi kom hem, men arg som ett bi av den totala avsaknaden av respekt!
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

jag vet några som måste ut på en ganska smal och väldigt krokig 70 väg. Här kör timmerbilar efter timmerbilar året runt 7 dagar i veckan. Dom ligger i mer 70 och ligger på hela körbanan. Fattar inte att dom vågar rida där men dom har inget val. men deras hästar VERKAR väldigt lugna.
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

KL

Känner en kompis som blev jagad av en lastbil en gång... hästen skenar och lastbilsföraren lägger sig på tutan och gasar efter dom...
Ingen blev skadad som tur är.
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

KL

Känner en kompis som blev jagad av en lastbil en gång... hästen skenar och lastbilsföraren lägger sig på tutan och gasar efter dom...
Ingen blev skadad som tur är.

Sant?? Fy fan så hemskt!!!:devil: :devil: :devil:
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

Det är vidrigt med respetlösa bilister!
De ska ha en spark på bilen allihop så den blir bucklig.


I ett stall utanför gbg där jag bodde innan fanns det en väg vid stallet som man va tvungen att rida på för att komma någonstans, där alla körde som galningar. Men framförallt ett par ungdomar som höll till i ett garage i närheten.
De körde förbi i säkret 140 vissa gånger, om inte mer.
Tutade och vinglade på vägen.
Hästen är ju trafiksäker men jag hade ju min åring då också och man vet ju aldrig.
En dag red jag med en kompis och hade en hästsko i fickan, när idioterna kom körandes kastade jag skon på bilen, som drog sönder en av sidrutorna och bucklade bilen....
De blev ju arga såklart, och ringde polis.

Polisen log och sa "att hästar kan ju sparka när man kör förbi fort, och ibland flyger det en sko." :devil:

Vi fick inte skulden för nånting, min häst fattades ju en sko bak :angel:
Och poliserna vet vilka monster de där ungarna är.
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

en gång för några års sen va jag ute och red.
skrittade på vägen (kanten) på min sida.
kommer en lastbil mot mig (på andra vägsidan)
h*n styr lastbilen mot mig över på andra sidan vägen (alltså kör på den vägsidan då h*n får mötande trafik) och prejjar ner mig i diket. sedan kör den ut på sin sida igen o åker vidare.
det va en skräckupplevelse.

komme rbara ihåg att lastbilen va vit med röda flak.
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

Det enda som biter på vissa är att ställa sig med hästen rätt över vägen så att bilen måste stanna. Jag gjorde det med en moped häromveckan (kompisen körde förbi i vansig fart först) jag stoppade nr två och förklarade att det var livsfarligt för den kör mopeden att göra så och att han skulle säga det till sin kompis.
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

Tyvärr känner jag igen mig. Även om man som ryttare ska ha kontroll på hästen, så kan även den tryggaste häst bli skrämd. Där jag rider kör bilarna i 90km/och saktar inte av trots att man gör tecken åt dom. Till och med när "min" häst blev jätterädd och stod på bakbenen, försökte backa ut i vägen och höll på så brydde sig ingen :eek:

Tilläggas bör också att man måste rida längs vägen för att komma någonstans.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

Men faktum är ju att det aldrig ÄR hästens fel om något händer då man rider i trafiken. Är en gammal lag som ligger kvar och enligt den är ALLTID bilföraren skyldig vid olyckor där det är häst med ryttare eller kusk inblandade. En bekants häst lyckades sparka och träffa en stillastående bil och även där då bilföraren gjort rätt så var bilisten skyldig. :o Nu gjorde de upp i godo, men jag undrar hur många bilförare som vet detta då det blåser förbi i bra fart...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Bilar som kör förbi i hög fart och hästar som skräms ut på vägen. Nu har ridinstruktören Nina Fyrman fått nog av bilister som utsätter...
Svar
4
· Visningar
1 138
Senast: lillamy73
·
  • Artikel
Hästnyheter En vanlig syn längs våra mindre trafikerade vägar är hästar med vagn eller med ryttare. Tyvärr finns det bilförare som inte tar hänsyn...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Södermanlands Nyheter) Ridskoleverksamheten i Gnesta kan vara i fara. Ridklubben känner sig hårt motarbetade från kommunen. När Gnesta...
Svar
0
· Visningar
681
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Södermanlands Nyheter) Ingen häst, men väl en sadel, selen och träns stals från ett stall i Stjärnhov under natten till tisdagen...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Miia540
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp