Ryttare lever farligt på vägarna

Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

Om en bil kör om mg apfort brukar jag kasta spöet (om jag har något med mig) på bilen.. :smirk:

Lyckligtvis är min kuse så trafiksäker att han inte skulle reagera om en lastbil körde på honom, men man vet ju aldrig, det kan ju räcka med att ett träd "som ALDRIG har stått där innan , och absolut KOMMER att äta upp honom" står ikanten..
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

Tyvärr är detta vardagligt där jag bor. Det har hållit på i alla 12 åren jag har haft häst. När jag var liten så var alltid pappa med mig. En dag blev han riktigt förbannad på en bilist så han skickade iväg grimskaftet som träffade framrutan. Jag vet dock inte hur det gick med rutan men bilen tvärnitade för att sedan räcka finger och köra vidare. Och vissa som kör runt i firma bilar med nummer på och kommer i 100 km/h där det är 50 km/h , smidigt ! Göra reklam för ett företag och sen köra som en idiot. Pappa har nog ringt en 7-8 st företag och frågat om dom har någon anställd som för tillfället är ute och kör, och berättar vad deras anställd håller på med. Hoppas dom jobbarna fått mycket skäll när dom kommit tillbaka till jobbet ;) Men 1 gång blev jag riktigt rädd. Så rädd att jag började gråta och ringde polisen. Jag var på väg ut på en ridtur och stod och skulle korsa vägen för att komma över på cykel stigen. "Fritt höger, fritt vänster" och inte en bil hördes vara på ingång heller. Men när jag är i mitten av vägen kommer en blå v70 från vänster i sådan hastighet att bilen "vajjar" på vägen. Jag kommer ihåg att jag tänkte "Han kör på oss" Men som tur var klarade vi oss. Men hade min häst flyttad bakbenen 1 litet steg så hade han kört över det. OCH DÄR ÄR 50 !! Jag fattar inte varför man inte kan hålla hastigheten ! Jag ringde som sagt polisen och hade ett lång samtal med en manlig polis. 2 veckor senare hade dom hastighetskontroll på den vägen. Men vad hjälper det när dom skriver i tidningarna att dom ska ha hastighetskontroll på just den vägen ? Då blir alla ögon tjänare
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

kl.

Min tjej red ut på min häst i höstas. Hästen var då 4 år och riden i ett halvår. Den äldre hästen som gick framför vände då hastigt och min häst gjorde likadant och fick panik då en lastbil kom förbi. Hon backade ut mot vägen och sparkade mot lastbilen.. Den enda som hände var att skon fastnade och slets bort..

Vill inte tänka vad som hade hänt om hon kom en cm närmre..

Det här var dock inte förarens fel då han försökte sakta in men tänk om han inte hade gjort det.. :crazy:
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

Kom hem från stallet för ca 2 timmar sedan, och var med om en himla dum grej. Vi var 3 personer ute, 2 körde och jag som red. Sofie, som körde en av hästarna, skulle vända över vägen för att köra in på en stig. Mm allt lugnt, också kommer det en bil, som självklart skulle ha saktat av, wtf det stod liksom en häst mitt i vägen, NÄÄ den blåser på som fan och kör ner i diket och upp igen, mitt framför näsan på häst och kusk O.o Lite skoj var det dock för han fick en stock på bilen som säkert lämnade nån repa :angel:

Tilläggas bör också att hästen var lite nervig... Och den dumma bilföraren körde förbi som vanligt en gång (elr ja gasade på lite mer), och sedan VÄNDE han och gjorde detta. man blir ju brydd.... :smirk:
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

Känner igen det så väl! En del verkar ju tro att hästar är robotar :mad: Synd för dom om min pålle blir rädd och slänger ut en hov så lacken repas :devil: :p Inte mitt problem så länge hästen inte gör sig illa...



:bow: :bow: :bow: Till dom bilister som visar hänsyn till ryttare/kuskar och hästar
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

Jag har för vana att ha ett långt spö ner stucket i shortchapsen kommer det en bil dåre som jag er inte saktar av så bankar jag spö knoppen på taket sist låtsades jag ramla av det har effekt här kör dom som änglar:devil: ...
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

Jag tror deras vädjing misslyckas, hur mkt ryttarna än vädjar så kommer inte bilförarna få mer vett innanför skallbenen än att strunta i deras vädjanden.. bilförarna tror att det är enbart dom som äger vägen och hästen har inget att göra på deras väg.

(bortsett från de som visar hänsyn)
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

KL

För en vecka sedan var det några från stallet som skulle korsa en bred väg. När de korsar vägen som var fri kommer det en saab från höger i hög fart som inte saktar ner utan endast hänger sig på tutan! Hade inte sista ekipaget travat över vägen hade de blivit påkörda! Vad tänker folk med? Vill dom ha liv på sina samveten?

De tog iaf regnumret och skulle polisanmäla, tyvärr hade något blivit fel i regnumret så de lyckades inte.
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

Jag har varit om om två saker med häst och bilar.

Den ena var när jag red en bakrädd travhäst inom travbanans område och en bil kör upp i häcken på oss och hänger sig på tutan. Jag undrar än i dag vad grillen till en väldigt ny merca kostar:angel:
Fast hästen klarade sig bra.

Den andra gången red jag i vägkanten och det kommer en grå kombi som kör väldigt mycket för fort så nära att stigbygelreflexen snuddar biln.Hästen reste sig en aning och vred sig ut i vägbanan och lyckas på nåt sätt att missa att köra in frambenen i bilen.Då vill jag lova att jag var förbannad:devil: Efter det var pållen lite osäker i trafiken om det kom bilar bakifrån.
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

O jag kasta spöet (om jag har något med mig) på bilen.. :smirk: ..
Jag också, fast hemma kör dom så nära i minst 80 km/h att om jag har dressyrspöt i yttterhanden mot vägen har det hänt att jag har
"lappat" till bilen när dom kommit för nära :smirk: då ser man att bromsljusen tänds och föraren saktar ner, så dags då..... Alternatvit brukar jag gå ut o ställa mig mitt i vägen med min 178 cm höga 690 kgs Halvblod, men endel saktar inte ens ner då, utan åker "runt" :eek: tänk bilisterna kunde fatta att hästar är djur som akn bli rädda för saker, inga manskiner som bara går och går.
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

Men faktum är ju att det aldrig ÄR hästens fel om något händer då man rider i trafiken.

Jag vet, jag skrev ju själv det!

------------------------------------


Eftersom jag har en häst som kan både stegra och sparka på kommando så brukar jag ställa mig mitt på vägen och göra just detta, då saktar de ner, men bara ibland.

men att kasta småsten funkar :devil:
jag skiter i deras bilar..
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

En dag red jag med en kompis och hade en hästsko i fickan, när idioterna kom körandes kastade jag skon på bilen, som drog sönder en av sidrutorna och bucklade bilen....
De blev ju arga såklart, och ringde polis.

Polisen log och sa "att hästar kan ju sparka när man kör förbi fort, och ibland flyger det en sko." :devil:

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

känner igen probelmet tyvärr dte finns väl överallt o inte lyssnar folk på vad man säger heller, står i ett stall där man till viss del måste gå längs en asfaltsväg för att komma till skogen denna väg är inte bred då det e ute på landsbyggden vissa saktar ner o står still tills man gått förbi vissa saktar ner o glider förbi man tackar snällt o visar uppskattning men sen finns det dem som tror att de äger vägen det gäller både unga som gamla det tröga är att vissa tom gasar på precis då de e breve hästen jag fattar inte personligen hur folk tänker men men nån skruv lös har de väl iaf, nu är det tur att jag har en häst som inte gör en fluga förnär o som kan gå förbi timmerbilar mm som kommer i 80 men vad vet jag han kan ha en dålig dag o då blir han lika okontollerbar som vilken annan häst som helst jag vill gärna heller inte flyga av då han mäter ca 185cm i manken... jag:bow: mot de bilförare som faktiskt tänker till o saktar ner men till de andra:devil: SKÄRPNING !! händer det en olycka blir det deras fel...
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

Hästar räknas som vilt i trafiken, därför får alltid bilisten skulden. Man undrar ju hur många bilister som vet det..?!

Som motsats till allas läskiga upplevelser kan jag berätta att jag vid ett tillfälle för längesen var ute på en grusväg med shettisen jag hade då. Jag mötte en lastbil (shettisen var helt trafiksäker) men han stannade OCH stängde av motorn! Gissa om jag vinkade massor! :bow:

Jag brukar vara jättenoga med att tacka bilister som kör lugnt genom att höja handen i en vinkning, tycker gott att man kan bjussa på det för att lägga sig lite på plus.
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

Tyvärr är en del inte lika shysta och gärna vill se en häst skena (vet ej varför det skulle vara så kul!!?) :mad: när jag ryktade min häst ute kom det, två mopeder som drog på tutan, gasen och skrek som en å annan idiot. Det irriterande var att de värkligen ville se hästarna rädda! Som tur är alla hästarna i stallet trafik vana och till deras besvikelse blev det inget stegrande :mad: :mad: :mad:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

Kan säga att jag vet precis hur det är. I början av december förra året råkade vi ut för en trafik plycka. Vi gick precis utanför stallet och hade reflexer. Kommer en bli bakifrån som köra 60-70 km/h på en 50 väg. Han ser inte oss och kör rakt in i hästen. Det var en fruktansvärd smäll. Hästen slungades upp på motorhuvudet och senare skenade den i väg in mot byn. Vår första tanke var att han skenade på benpiperna.

Hästen överlevdae mirakulöst utan några benbritt, men väl allvarliga sårskador. Stog på klinik i 2 månader innan vi fick hem honom. Idag är han fortfarande inte frisk, utan vi har klippkort på kliniken i fråga.

Jag ska bara vara lycklig över att jag överlevde. hade jag suttit på hästen hade jag inte suttit här idag och skrivit detta.

Det var en hemsk känsla, en känsla av maktlöshet., Man står där och sedan smällen det bara.

bara ljudet var fruktansvärt. har vaknat flera nätter helt kallvsttig över att jag ser ljuslycktorna bakom mig, reagerar på att den kommer så fort, därefter kommer smällen!

Vi fick mycket bra bemötamde hos kliniken med Polisens bemötande var under all kritik. De ville lägga skulden över oss. Först hette det att vi gick på fel sida av vägen, vilket vi inte gjorde. Sedan dum förklarade de oss för att jag var ute och gick med min häst, och antydde att jag inte hade något på vägen att göra.

Föraren i fråga var en 19-årig kille, haft körkortet i ett halvår. Har oxå varit mycket nocchalant och otrevlig.


Vill bara säga, var rädd om er och var försiktiga. Man kan inte ta på sig nog med reflexer. Och om det går unvik vägar, många av bliisterna i Sverige är inte att lita på!


MVH
En som vet hur det känns att vara maktlös!
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

Knapplån

Står också i ett stall där man oftast måste rida en bit på en 70-väg för att komma nånstans. Knappast nån bilist saktar in när de ser en! De enda som nästan alltid gör det är lastbilsförarna och motorcyklisterna. De sistnämnda dämpar många gånger t.o.m. ner "motorljudet". Då blir man glad!
Bussarna kör däremot oftast fort förbi - är så äckligt när de pyser så där ibland också... Har fått uppfattningen att de flesta inte tycker att hästar har något på vägen att göra - vad tror de egentligen? Att man rider där för nöjes skull?
På förra stallet kom det några ungar på moped och stannade alldeles utanför paddocken där vi red och tutade allt vad de orkade:eek: . Men hästarna var ju vana vid sånt och varken de eller vi reagerade ens. Så de fick snopet lomma iväg:p .

Urk, ser inte fram emot vintern när man läser om allas olyckor! Om vi ska komma till paddocken får vi välja på att rida antingen på vägen eller genom skogen. Skogen hade varit helt ok - om det inte var för att det kan komma älgar:crazy:.
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

Är en gammal lag som ligger kvar och enligt den är ALLTID bilföraren skyldig vid olyckor där det är häst med ryttare eller kusk inblandade.

Skulle gärna ha det exakta lagrmmet som åberopas i detta fall, hade varit väldigt bra inför framtiden.
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

nja...hästar räknas som ett FORDON i trafiken. Anledningen till att bilisten får betala allt vid en olycka är att hästar inte omfattas av trfikförsäkringen.
 
Sv: Ryttare lever farligt på vägarna

När jag precis köpt min första häst råkade jag ut för ett gäng unga på moped de körde om mig nära, vände och körde förbi igen. Antagligen tyckte de det var kul att min häst blev nervös. Jag kännde hennes hjärta slå genom sadeln. Hon var visserligen inte rädd för bilar innan men inte helt trafiksäker heller, efter denna händelse blev hon dock väldigt rädd för mopeder och motorcycklar. Ett år senare mötte vi ett gäng medelålders motorcyklister som kom i grupper. Alla släppte på gasen och rullade förbi oss, efter det så var hon inte rädd för motorcyklar längre.

Så jag vill ge en stor eloge till de som tar hänsyn i trafiken, de flesta jag möter saktar in och jag vinkar förbi dem och tackar. Min häst är "helt" trafiksäker numera men alla hästar kan ju inte vara det från början. Sedan tycker jag att landets ridskolor borde lära sina unga ryttare lite trafikregler för deras egen säkerhets skull. Körskolan borde definitivt ta upp hur hästar ska bemötas i trafiken, jag tror min körlärare sa en mening om möte med hästar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Bilar som kör förbi i hög fart och hästar som skräms ut på vägen. Nu har ridinstruktören Nina Fyrman fått nog av bilister som utsätter...
Svar
4
· Visningar
1 138
Senast: lillamy73
·
  • Artikel
Hästnyheter En vanlig syn längs våra mindre trafikerade vägar är hästar med vagn eller med ryttare. Tyvärr finns det bilförare som inte tar hänsyn...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Södermanlands Nyheter) Ridskoleverksamheten i Gnesta kan vara i fara. Ridklubben känner sig hårt motarbetade från kommunen. När Gnesta...
Svar
0
· Visningar
681
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Södermanlands Nyheter) Ingen häst, men väl en sadel, selen och träns stals från ett stall i Stjärnhov under natten till tisdagen...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Miia540
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp