Ryttarens position i sadeln mm,mm

• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare Sigismund
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 376
S

Sigismund

Denna sida ger oss tid till eftertanke,nu när höstmörkret sänker sig över våra norra breddgrader.En isande kår går utmed ryggraden,efter att ha sett alltför många ryttare som "förlitar sig till" sina långa läder.
Har ryttaren inte bättre balans än så?
Ta hjälp av Coorträning nu på offseason.Det gör underverk med er inre och yttre balans.
:)

http://www.sporthasten.se/artiklar/kortare-lader-kan-radda-liv

Sv: Ryttarens position i sadeln mm,mm

Denna sida ger oss tid till eftertanke,nu när höstmörkret sänker sig över våra norra breddgrader.En isande kår går utmed ryggraden,efter att ha sett alltför många ryttare som "förlitar sig till" sina långa läder.
Ta hjälp av Coorträning nu på offseason.Det gör underverk med er inre och yttre balans.

Skulle vilja säga att det är mer än så. Tex. Rätt sadel på hästen beroende hur den rör sig:idea:.

Och jag skulle vilja säga att man gör oerhört lätt för sig genom att tro att man löser problemen genom att korta lädren...

Skulle också vilja tillägga att de flesta med långa läder hittar du i "medelåldern" och inte bland juniorerna som nån låter påskina.

Därmed inte sagt att jag är motståndare till korta läder (tvärtom) men en bra sits och balans handlar om många års medveten träning. och kom inte dragandes med att det var bättre förr för då kommer ni bara ihåg dom bra och glömmer alla skräckisar:eek: och glada amatörer:o

Och jag skulle vilja säga att man gör oerhört lätt för sig genom att tro att man löser problemen genom att korta lädren...

Skulle också vilja tillägga att de flesta med långa läder hittar du i "medelåldern" och inte bland juniorerna som nån låter påskina.

Därmed inte sagt att jag är motståndare till korta läder (tvärtom) men en bra sits och balans handlar om många års medveten träning. och kom inte dragandes med att det var bättre förr för då kommer ni bara ihåg dom bra och glömmer alla skräckisar:eek: och glada amatörer:o

Vet inte om artikeln och inlägget påvisade en "lösning" utan mera en reflektion på vilken position i sadeln "den moderna" fälttävlansryttaren,har fått.
Läs den gärna igen,alltid lika intressant att vända och vrida på tankar och inflikningar:)

Visst är det en del i "medelåldern". MEN där är väldigt många på en ponnytävling som har långa läder och sitter i sadeln.
Bland våra juniorer httar vi också ryttare med långa läder, även rutinerade.

Fast det är inte så lätt det här. Var ju med som statist på en kurs för blivande stilbedömare där deltagarna får ses som rutinerade. Där visade det sej hur svårt det är att se om lädren är "lagom" eller ej. Mycket spelar in ryttarens benlängd/sadelns utformning etc. Ryttarens position i sadeln är lika viktig. Med en bra position så har du bra längd på läder. :idea:
JJ ord..

Visst är det en del i "medelåldern". MEN där är väldigt många på en ponnytävling som har långa läder och sitter i sadeln.
Bland våra juniorer httar vi också ryttare med långa läder, även rutinerade.

Och här slänger jag in min brandfackla...:devil:

Påfallande många av dom tränar för en mkt. populär skånepåg vilket borde innebära att du ser mkt. mera av det på ponny/junior nere hos dig än vi ser norröver...

Här är det som sagt mest tanter och gubbar som ej orkar stå upp som sitter ner + förstås hoppryttare som gör en eller annan start

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka