Bukefalos 28 år!

Ryttarförening överklagar dom efter hästspark

Sv: Ryttarförening överklagar dom efter hästspark

denna stackars människa förlorade synen!! självklart ska hon ha ersättning, även om det aldrig någonsin kan ge henne ett normalt liv tillbaks... usch vad jag tycker synd om henne!
 
Sv: Ryttarförening överklagar dom efter hästspark

denna stackars människa förlorade synen!! självklart ska hon ha ersättning, även om det aldrig någonsin kan ge henne ett normalt liv tillbaks... usch vad jag tycker synd om henne!

Håller helt klart med om att det är jätte synd om henne men tycker inte att det är ridklubbens ansvar att ersätta henne för att hon blir sparkad när hon gick ut i ryttargången genom en dörr som är klart och tydligt markerad med genomgång förbjuden. Just för att man inte ska gå rakt ut bland hästarna där i ryttargången.

/Camilla
 
Sv: Ryttarförening överklagar dom efter hästspark

Jag vet också att det finns en skylt på den där dörren - har varit på anläggningen ett antal gånger när kompisar tävlat.

Men skylten är inte stor, den är faktiskt ganska liten så jag tror säkert det är möjligt att missa den i den röra som kan uppstå när det är tävling.

Jag har varit på många tävlingar i Åstorp och jag har själv gått igenom där många gånger. Dörren användes (för jag hoppas man låst den nu vid tävlingar!?) flitigt av de flesta tävlanden och anhöriga.

Sist jag var på tävling där (innan olyckan) hade man dessutom satt upp en massa reklambrochyrer och annat krafs på dörren och när det finns så mycket "krims/krams runt en liten anonym skylt så ser man inte det som är viktigt att se.

Jag förmodar att man skärpt säkerheten sedan olyckan men jag har inte varit där på länge. Dörren borde låsas men hur löser man det utanför sekreteriatet? Man behöver ju bara gå ut genom en annan dörr för att komma till utsidan och sedan in till den där gången där kvinnan blev sparkad. Där brukar man "spärra" intrång från obehöriga med ett vanligt enkelt plastband!

Har man någon som vaktar där eller kanske man skulle sätta upp typ kravallstaket eller liknande? Folk smiter ofta in under plastbandet har jag sett. Hoppas man tagit bort den möjligheten.

Ja jag vet inte men inte tror jag det är svårt att gå in bland de tävlande hästarna. :crazy:

Dessutom används denna gång (som är en transportsträcka utifrån och in till tävlingsbana samt framhoppningsbana) som regnskydd när det regnar ute. En gång när det öste ner regn så samlades många hästar i gången för att söka skydd för regnet samtidigt som andra ska rida förbi till banorna. Eller så står man där och fixar med benskydd etc. Och denna gång är verkligen inte bred :eek:
 
Sv: Ryttarförening överklagar dom efter hästspark

Sist jag var där på tävling hade dom tagit bort gången helt så att man gick rak in i ridhuset.
Däremot gången som dom hade tidigare hade jag ansett som bred.

Om det bara var en liten skylt som satt där, så måste det varit bytat skylt för tidigare satt där en som täckte halva dörren och i klara färger som inte går att missa. Däremot tror jag att dörren i vanliga fall även innan denna tävling brukar vara låst.

Fast jag känner även att du som är på hästtävlingar måste ta en del eget ansvar genom att titta och tänka efter var det är smart att vara och inte.

/Camilla
 
Sv: Ryttarförening överklagar dom efter hästspark

Sist jag var där på tävling hade dom tagit bort gången helt så att man gick rak in i ridhuset.
Däremot gången som dom hade tidigare hade jag ansett som bred.

Om det bara var en liten skylt som satt där, så måste det varit bytat skylt för tidigare satt där en som täckte halva dörren och i klara färger som inte går att missa. Däremot tror jag att dörren i vanliga fall även innan denna tävling brukar vara låst.

Fast jag känner även att du som är på hästtävlingar måste ta en del eget ansvar genom att titta och tänka efter var det är smart att vara och inte.

/Camilla

Ja då har de bytt skylt nu för tidigare var det bara en liten en.

Gången som den såg ut tidigare var kanske i och för sig bred men man hade en vagn med hinderbommar etc som vart uppställd där samt andra grejor. Om samtidigt folk stannar där med sina hästar för att fixa med utrustning etc eller ta skydd från regnet så blir det väldigt trångt.

Efter olyckan byggde man ju ett slags kraftigt träräcke en bit utanför dörren så att man inte öppande dörren och klev rakt ut i en hästrumpa men det fanns inte när olyckan skedde. Man kan ju fundera på varför det räcket byggdes om dörren är låst? Är dörren låst kan ju ingen gå igenom där ändå.......

Låst har den aldrig varit på de tävlingar jag varit på eftersom både jag och min tävlande kompis gått igenom där varje gång. Om den är låst numera vet jag däremot inte - hoppas kan man ju verkligen. :)

Jo, jag kan absolut hålla med dig om att man själv bör tänka och ta ansvar för vad man gör. Men eftersom det finns något i olyckssammanhang som man kallar för "den mänskliga faktorn" så ska arrangerande klubb absolut ha ett högt säkerhetstänkande och ha regler. Det gäller också att på tävlingarna ha så mycket funktionärer igång att man klarar av att upprätthålla dessa regler också.
 
Sv: Ryttarförening överklagar dom efter hästspark

Oavsett hur gången såg ut och hur skylten såg ut, anser jag att det är var och ens egna ansvar att vara försiktig när man vistas med hästar. Detta hade kunnat hända var som helst egentligen, på vilken tävlingsplats som helst. Tänk bara på hur en framhoppning ser ut - hur många oförsiktiga människor springer inte där fram och tillbaka rakt över spåret och mitt framför hinderna?! Eller på en utomhustävling där någon står som ringmaster i en smal gång?

Nej, det är väldigt synd om denna kvinna och jag lider verkligen med henne. Men det är inte ryttarföreningens fel. Dock har ju denna olycka fört med sig ett helt nytt tänkande, vilket är väldigt bra. Det sägs ju att allt ont för något gott med sig, och vi får hoppas att det är så i detta fall - och att vi kan hindra det från att hända igen.
 
Sv: Ryttarförening överklagar dom efter hästspark

Jag håller med dig i mycket och speciellt med tanke på att detta var en mycket hästvan människa. Alltså ingen gröngöling som förirrat sig och inte visste hur hästar fungerar.

MEN nu var detta en arrangerad tävling och som i vilken annan typ av tävling som helst så har arrangören ett ansvar för att så mycket som möjligt av säkerhetsriskerna ska minimeras.

Man har en dörr som man tydligen själv uppfattar som en risk eftersom man satt upp en skylt (liten men dock). Den låser man ändå inte och man uppmärksammar inte att de flesta - både ryttare och andra ständigt går igenom denna dörr. Detta har jag själv varit med om i ett antal år som jag har vistats på denna tävlingsplats.

I denna olycka kan man utläsa att just dörren har en stor betydelse för händelseförloppet och därför tycker jag inte det är konstigt att man anser att klubben har brustit i säkerheten. Klubben har helt enkelt inte tagit så allvarligt på att se till att deras egna regler efterföljs.
 
Sv: Ryttarförening överklagar dom efter hästspark

Jag håller med dig i mycket och speciellt med tanke på att detta var en mycket hästvan människa. Alltså ingen gröngöling som förirrat sig och inte visste hur hästar fungerar.

MEN nu var detta en arrangerad tävling och som i vilken annan typ av tävling som helst så har arrangören ett ansvar för att så mycket som möjligt av säkerhetsriskerna ska minimeras.

Fast jag tycker att klubben tagit sitt ansvar genom info på dörren att genomgång är förbjuden.

Man har en dörr som man tydligen själv uppfattar som en risk eftersom man satt upp en skylt (liten men dock). Den låser man ändå inte och man uppmärksammar inte att de flesta - både ryttare och andra ständigt går igenom denna dörr. Detta har jag själv varit med om i ett antal år som jag har vistats på denna tävlingsplats.

Kan inte säga att dörren brukar vara låst vet bara att den var det när jag provade att gå igenom den vid ett tillfälle.
Men kan inte minnas att jag någonsin sett den dörren användas:confused:

I denna olycka kan man utläsa att just dörren har en stor betydelse för händelseförloppet och därför tycker jag inte det är konstigt att man anser att klubben har brustit i säkerheten. Klubben har helt enkelt inte tagit så allvarligt på att se till att deras egna regler efterföljs.

Ingen idiell förening kommer klara av att ha funktionärer så att det räcker, om dom ska vara tvungna att agera polis på tävlingsplatserna också.
Jag tycker att man tagit riskbedömning på sitt eget ansvar om man direkt går emot en förbudsskylt, och då får man också ta konsekvenserna själv.

/Camilla
 
Sv: Ryttarförening överklagar dom efter hästspark

Fast jag tycker att klubben tagit sitt ansvar genom info på dörren att genomgång är förbjuden.
.........................................................................................

Ingen idiell förening kommer klara av att ha funktionärer så att det räcker, om dom ska vara tvungna att agera polis på tävlingsplatserna också.
Jag tycker att man tagit riskbedömning på sitt eget ansvar om man direkt går emot en förbudsskylt, och då får man också ta konsekvenserna själv.

/Camilla

Jag måste ju erkänna att jag verkligen tycker som du i mycket :) men när det väl händer en olycka så kan vi "tycka" vad vi vill.

När det blir skador så är försäkringsbolagen inblandade och givetvis gör de, var och en på sitt håll, sitt bästa för att lägga skulden på någon annan för ingen vill egentligen betala.

Men jag vet inte om jag kan hålla med om att den pyttelilla skylt som satt på dörren tidigare tillsammans med allt annat runt omkring verkligen var det allra bästa man kunde göra för att förbjuda genomgång.

Tidigare hade man inte ens avspärrningar med de där plastbanden utanför ingången till den där gången utan då kunde alla lätt springa hit och dit om varandra.

Att det är svårt för små ideella klubbar att få tillräckligt med funktionärer vet jag men då är frågan hur man ska kunna upprätthålla säkerheten. Uppenbarligen kan inte folk ta eget ansvar och olyckor kommer att fortsätta hända.

En sak jag har funderat på är: I vilken mån har ägaren/ryttaren till den sparkande hästen ett ansvar? Jag vill inte på något sätt lägga över skulden på någon annan men kan inte låta bli att fundera på detta ändå.

Om jag t ex deltar i en hundtävling av något slag, t ex utställning eller lydnad/Bruks etc och min hund biter någon besökande - visst tusan skulle jag som hundägare då bli ersättningsskyldig!??? :confused:

Någon som tänkt i liknande banor?
 
Sv: Ryttarförening överklagar dom efter hästspark

En sak jag har funderat på är: I vilken mån har ägaren/ryttaren till den sparkande hästen ett ansvar? Jag vill inte på något sätt lägga över skulden på någon annan men kan inte låta bli att fundera på detta ändå.

Om jag t ex deltar i en hundtävling av något slag, t ex utställning eller lydnad/Bruks etc och min hund biter någon besökande - visst tusan skulle jag som hundägare då bli ersättningsskyldig!??? :confused:

Någon som tänkt i liknande banor?

Detta har jag också funderat massor på! Tänker precis som du.. men har ingen aning!
 
Sv: Ryttarförening överklagar dom efter hästspark

En sak jag har funderat på är: I vilken mån har ägaren/ryttaren till den sparkande hästen ett ansvar? Jag vill inte på något sätt lägga över skulden på någon annan men kan inte låta bli att fundera på detta ändå.

Om jag t ex deltar i en hundtävling av något slag, t ex utställning eller lydnad/Bruks etc och min hund biter någon besökande - visst tusan skulle jag som hundägare då bli ersättningsskyldig!??? :confused:

Någon som tänkt i liknande banor?

Detta har jag också funderat massor på! Tänker precis som du... men har ingen aning! Jag menar, nu vet jag inte ens om det står i TR, men om ryttaren t.ex. inte hade en röd rosett i svansen på sin sparkande häst har han/hon ju brutit mot reglerna? Dock tror jag att denna stackars ryttare har gott om skuldkänslor ändå... men det är ju frågan om vem som ska stå för skadeståndet Maria Adell trots allt bör få - någonstans ifrån.
 
Sv: Ryttarförening överklagar dom efter hästspark

Detta har jag också funderat massor på! Tänker precis som du... men har ingen aning! Jag menar, nu vet jag inte ens om det står i TR, men om ryttaren t.ex. inte hade en röd rosett i svansen på sin sparkande häst har han/hon ju brutit mot reglerna? Dock tror jag att denna stackars ryttare har gott om skuldkänslor ändå... men det är ju frågan om vem som ska stå för skadeståndet Maria Adell trots allt bör få - någonstans ifrån.

Finns inget krav på att ha röd rosett i svansen på den sparkande hästen.

Kan egentligen bara komma att det finns två alternativ på var hon ska få sin ersättning ifrån. Det ena är om hon har privatolycksfallförsäkring, eller om hon inte har det så är det vårt sociala skyddsnät via staten som borde hjälpa henne.

Började just fundera på om anledning att ridsportförbundet inte ställer sig bakom ridklubben i Åstorp i detta fallet är att dom är rädda att det är dom som blir tvungna att betala? För om det hade varit en tävlande så hade det varit deras försäkringar via licensen som skulle betala ut ersättning.

Tror problemet just nu är att det är en åskådare som blev skadad. Hade varit tävlande så täcker licensenförsäkringar, om det varit en funktionär så borde det vara klubbens medlemsförsäkringar, men som åskådare trillar du mellan stolarna och du måste själv ha en olycksfallsförsäkring.

Tror klubben också fick problem med att betala ersättning just för att deras försäkringsbolag inte ansåg att deras förskringar täckte åskådare utan var tvugna att ta det ur sin egen kassa, vilket dom flesta klubbar inte skulle ha råd med.

/Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Ryttarförening överklagar dom efter hästspark

Att det är svårt för små ideella klubbar att få tillräckligt med funktionärer vet jag men då är frågan hur man ska kunna upprätthålla säkerheten. Uppenbarligen kan inte folk ta eget ansvar och olyckor kommer att fortsätta hända.

En sak jag har funderat på är: I vilken mån har ägaren/ryttaren till den sparkande hästen ett ansvar? Jag vill inte på något sätt lägga över skulden på någon annan men kan inte låta bli att fundera på detta ändå.

Om jag t ex deltar i en hundtävling av något slag, t ex utställning eller lydnad/Bruks etc och min hund biter någon besökande - visst tusan skulle jag som hundägare då bli ersättningsskyldig!??? :confused:

Någon som tänkt i liknande banor?

Kan man verkligen belasta klubbarna för att folk gör saker utan att tänka efter först?
Ska vi ha ett så pass utvecklat förmyndar samhälle att individen är helt utan egen ansvar?

Vet faktiskt inte vad som gäller när en häst sparkar någon?

I just det här fallet blir det väl fortfarande svårt i så fall, för om jag kommer ihåg rätt så vet man inte vilken häst det var som sparkade?

/Camilla
 
Sv: Ryttarförening överklagar dom efter hästspark

I just det här fallet blir det väl fortfarande svårt i så fall, för om jag kommer ihåg rätt så vet man inte vilken häst det var som sparkade?

/Camilla

Ryttaren på den sparkande hästen vet ju alldeles säkert om det, men det kanske inte är något man skryter med precis.
 
Sv: Ryttarförening överklagar dom efter hästspark

Tror klubben också fick problem med att betala ersättning just för att deras försäkringsbolag inte ansåg att deras förskringar täckte åskådare utan var tvugna att ta det ur sin egen kassa, vilket dom flesta klubbar inte skulle ha råd med.

/Camilla

Såvitt jag har hört hade den sparkade kvinnan ingen egen olycksfallsförsäkring, vilket jag tycker är otroligt dumt. Min familj, i vilken alla jobbar med djur, har väldigt höga försäkringar ifall något skulle hända, eftersom det är så lätt hänt när man sysslar med djur. Och deras häst/ar var säkert försäkrad/e!

Vad gäller klubben säger ryktet att deras försäkringsbolag tog alltihop, att de endast behöver stå för självrisken. Jag tror istället att Åstorp driver saken vidare för att det inte ska bli ryttarföreningarnas fel i fortsättningen om det händer något liknande. För i så fall kommer inga föreningar att ordna tävlingar frivilligt...
 
Sv: Ryttarförening överklagar dom efter hästspark

Ryttaren på den sparkande hästen vet ju alldeles säkert om det, men det kanske inte är något man skryter med precis.

Frågan är ju då om det inte är brottoffers* som finns och går in vid tex smitningsolyckor som borde täcka upp den ersättning som hon borde kunna få någonstans ifrån. Om det nu är hästägaren som borde betala en ersättning åt henne.

/Camilla
 
Sv: Ryttarförening överklagar dom efter hästspark

När det gäller hästar så finns inget "strikt ägaransvar" så som när man har hund så det är inte aktuellt att sparkande hästs ägare ska betala ngt.
 
Sv: Ryttarförening överklagar dom efter hästspark

*kl*

Jag tycker det är sorgligt och fegt att ryttaren till den sparkande hästen inte träder fram.
Ifall man har en häst som sparkar vid rädsla så borde man veta om det och inte ställa sig på en sådan där rörig plats. Finns ju tusen och åter tusen observationstillfällen där man ka utröna om hästen är en sådan som sparkar av rädsla eller hellre flyr. Och om man inte är helt säker på att ens häst hellre flyr än slänger ut en spark när den blir skrämd så tar man det säkra före det osäkra och låter bli att ställa sig på en trång plats med liv och rörelse.
Kanske var hästen nyinköpt eller ny på tävlingsplats men då ställer man sig ändå inte där, om man inte vet.
 
Sv: Ryttarförening överklagar dom efter hästspark

Detta är ju en fasansfull tragisk historia, stackars människa som fick sitt liv helt förstört! Man har nog svårt att tänka sig hennes och hennes familjs lidande! :cry:

Vad jag läst om historien i Ridsport så är det ju inte klubben i sig som ska punga ut med ersättning, det gör ju deras försäkringsbolag. Vilket gör att jag inte förstår att de håller på att överklaga i all oändlighet?! :confused:
Olyckan har ju skett, oavsett vems ansvar det var, varför inte låta den stackars människan lägga det hela bakom sig? Vilket hon ju inte kan så länge klubben håller på att överklaga!

Personligen är jag förvånad att ngt sådant här inte hänt tidigare! För den nonchalans angående säkerhet som är på en tävlingsplats, den gör i allafall mig ofta helt mållös!

Som hästmänniska så skulle jag aldrig klämma in min häst tillsammans med andra vilt främmande hästar i trånga utrymmen! Vilket ju skedde i det här fallet. ALLA hästar kan i ett sådan läge skada sig själv, andra hästar eller människor! Det VET hästfolk som använder hjärnan!
Likaså så är åskådare och andra än ekipagen lika nonchalanta de, det ska promeneras i snigeltakt där hästar är, tex ingångar till framridning, passage mellan framridning och bana osv. Jag litar inte blint på att vilt främmande hästar har ett beteende som gör mig säker att "sitta under magen" på dem! Men det verkar allt för många göra!

Var på en tävling i söndags där klubben var mkt noggranna med säkerheten. De skiljde åt hästar/ekipage och publik. Men hur många ggr fick de inte tjata om att folk på backen inte skulle gå på ett visst ställe! Visst, jag gick också där, man var tvungen att passera för att komma till tex banskiss, men då är det ju upp till mig att vara uppmärksam och gå så kort tid som möjligt där! Tävling = ekipage/hästar 100% företräde anser jag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hovrätten får baläxa av Högsta domstolen för domen mot hästprofilen som dömdes till sex års fängelse för bland annat våldtäkt mot barn...
Svar
2
· Visningar
1 405
  • Artikel
Hästnyheter Nej, Atle Hamre har inte gett upp än. Återigen överklagas det norska travförbundets dom. Denna gång i Högsta domstolen. Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
539
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den man i 40-årsåldern som dömts för grovt förtal av gotländske förbundskaptenen i hästhoppning Sylve Söderstrand, har överklagat domen...
Svar
1
· Visningar
616
Senast: coari
·
  • Artikel
Hästnyheter Högsta domstolen meddelade i dag att de inte kommer att lämna prövningstillstånd för Peter Gustafssons överklagande om domen för grovt...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp