Bukefalos 28 år!

Ryttarförening överklagar dom efter hästspark

Sv: Ryttarförening överklagar dom efter hästspark

*kl*

Jag tycker det är sorgligt och fegt att ryttaren till den sparkande hästen inte träder fram.
Ifall man har en häst som sparkar vid rädsla så borde man veta om det och inte ställa sig på en sådan där rörig plats. Finns ju tusen och åter tusen observationstillfällen där man ka utröna om hästen är en sådan som sparkar av rädsla eller hellre flyr. Och om man inte är helt säker på att ens häst hellre flyr än slänger ut en spark när den blir skrämd så tar man det säkra före det osäkra och låter bli att ställa sig på en trång plats med liv och rörelse.
Kanske var hästen nyinköpt eller ny på tävlingsplats men då ställer man sig ändå inte där, om man inte vet.

Det där vet vi ingenting om. Mkt möjligt att där var fler hästar, och i den allmänna röran kan det vara svårt att avgöra vad som hänt, en hov kan åka ut på en microsekund om hästen blir skrämd.
 
Sv: Ryttarförening överklagar dom efter hästspark

Vad jag läst om historien i Ridsport så är det ju inte klubben i sig som ska punga ut med ersättning, det gör ju deras försäkringsbolag. Vilket gör att jag inte förstår att de håller på att överklaga i all oändlighet?! :confused:
Olyckan har ju skett, oavsett vems ansvar det var, varför inte låta den stackars människan lägga det hela bakom sig? Vilket hon ju inte kan så länge klubben håller på att överklaga!

Jo, fast jag är det inte så att man överklagar för att det verkligen ÄR en superviktig fråga - vem är egentligen ansvarig när något sådant händer?

Om det verkligen anses vara klubben som är helt ansvarig ja då är det frågan om ifall någon klubb över huvud tagt vågar ha några tävlingar i framtiden?

Eftersom nu Åstorps-klubben blivit fälld och detta domslut kan få sådana förödande konsekvenser för tävlingsverksamheten runt om i Sverige då förstår jag att klubben driver det vidare så långt det går. Att man vill pröva upp i högsta instans.
 
Sv: Ryttarförening överklagar dom efter hästspark

:grin:
Jo, fast jag är det inte så att man överklagar för att det verkligen ÄR en superviktig fråga - vem är egentligen ansvarig när något sådant händer?

Om det verkligen anses vara klubben som är helt ansvarig ja då är det frågan om ifall någon klubb över huvud tagt vågar ha några tävlingar i framtiden?

Eftersom nu Åstorps-klubben blivit fälld och detta domslut kan få sådana förödande konsekvenser för tävlingsverksamheten runt om i Sverige då förstår jag att klubben driver det vidare så långt det går. Att man vill pröva upp i högsta instans.

Kunde inte skrivit det bättre själv!:bow:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hovrätten får baläxa av Högsta domstolen för domen mot hästprofilen som dömdes till sex års fängelse för bland annat våldtäkt mot barn...
Svar
2
· Visningar
1 405
  • Artikel
Hästnyheter Nej, Atle Hamre har inte gett upp än. Återigen överklagas det norska travförbundets dom. Denna gång i Högsta domstolen. Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
539
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den man i 40-årsåldern som dömts för grovt förtal av gotländske förbundskaptenen i hästhoppning Sylve Söderstrand, har överklagat domen...
Svar
1
· Visningar
616
Senast: coari
·
  • Artikel
Hästnyheter Högsta domstolen meddelade i dag att de inte kommer att lämna prövningstillstånd för Peter Gustafssons överklagande om domen för grovt...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp