Ryttarinna hotade att rida över hundägare

(Helsingborgs Dagblad)
Paret skyddade sin hund genom att kasta sand på en attackerande hund. Då hotades de av en kvinna till häst. De tvingades kasta sig till marken för att komma undan hästens hovar. ÄNGELHOLM. Ett par var ute på en strandpromenad i Södra Utmarken vid 17-tiden på tisdagen med sina tre kopplade hundar när...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ryttarinna hotade att rida över hundägare

:eek:

Bara en tanke...

"I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller." (Saxat från Blandrashundar i Fokus).

Om man sitter till häst, skulle nog jag tänka mig för både en och två gånger beträffande att ha hundarna lösa om jag inte har sällskap med som är på marken. Som ryttare har man oftast händerna fulla av att hålla ordning på sin häst. Det är inga små sandlådeleksaker som tramptraktor, hink och spade som vi hanterar till vardags.

Trist historia som tyvärr drabbar alla oss andra hästägare. Dåligt uppförande hos ryttarinnan. Hur kan vi som ryttare kräva respekt för hästen från medtrafikanter om vi inte visar det tillbaka. Hoppas hon får betala skadestånd!

Självklart illa beteende Om det är så som tidningen (och paret) framställer det. tyvärr är det ju ofta så att tidningen vinklar saker. Jag förvånas över iden att kasta sig till marken när man nästan blir överriden? Borde det inte vara så att man springer bakåt istället, på marken är man väldigt oskyddad...
Kan Mycket väl vara så att hela historien är sann... Har ingen åsikt om det.

Men kasta sig på marken behöver väl inte betyda just där de står? De kan ju ha kastat sig åt sidan på marken..:grin:

Jo då mycket möjligt, men jag skulel ändå inte kasta mig på marken utan snarare springa iväg om någon kommer ridandes mot mig. :)

Denna regel gäller även andra tider om du inte har jakträtt på marken.dom flesta skogspromenader med lösa hundar bryter mot lagen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka