S-hackamore

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 468
S

Sweet

Vet att många distansare använder det, vad skiljer detta från ett vanligt hackamore förutom utseendemässigt då? :confused:

hackamore2.jpg

s-hackamore.jpg

Sv: S-hackamore

Personligen tycker jag att det ser ut som att trycket över nacken ökar med ett s-hackamore, men det är bara en gissning.

Vart har du hittat det bettet??

Jag ar bettoman o köper alla bett jag kommer över.. :D Hälften är aldrig använda men dom KAN va bra o ha.. :D Gissa om man va poppis när man stog i sett stort stall... ;)

Oj dom va svindyra ju. Hmm Men som ser ju ut o kunna vara rätt bra. Vet du om dom e godkända för hoppning?

Inte en aning...

Men vad jag vet så är betslingen fri på tävlingar med stor häst.

Min gissning är att detta hackamore är mildare än ett vanligt...Tycker inte att det borde hända så mycket när man tar i tygeln, mest ett tryck över nosryggen.

Hmm ja fast remen över nosen och remmen bakom nosen sitter ju inte lika högt...Borde bli annorlunda tryck ¨då..

Jag använder bara vanligt hackamore med korta skänklar. Sådannt hackamore som på bilden skulle bli på tok för skarpt för min pålla.

Har faktiskt aldrig sett en distanshäst med ett sådannt hack, förrutom hon själv som har butiken då. Men det kanske är vanligt?

CosmicQueen skrev:
Jag använder bara vanligt hackamore med korta skänklar. Sådannt hackamore som på bilden skulle bli på tok för skarpt för min pålla.

Varför blir det så skarpt? Vill du förklara för ovetande mig?

Efter lite googlande hittade jag denna beskrivning av S-hackamoret:

This Arabian “S” Hackamore was designed with the performance horse in mind. It allows more control without being too harsh and will not get in the way when eating or drinking. Lack of mouthpiece means ultimate comfort! Unique, these hackamores are designed to apply pressure to the nose and poll first, then the curb, gently aiding with balance and encouraging relaxation at the poll. As opposed to using a bit, which rests inside the mouth, this hackamore gently guides the horse.

Hackamoret finns ju med olika nosdelar, de tunna repet skulle inte jag välja, verkar lite för hårt på nosen.

Senast ändrad av en moderator:

Där ser men! Tycker också att repet inte ser spec bekvämt ut..inte heller den tunna kedjan som går undertill heller..men de e ju lätt att fixa :D

Jag tycker att det sitter långt ner på nosryggen.....

Min uppfattning är att det är skapare än ett hack med kortare skänklar samt att nosdelen sitter längre ner än var sidostyckena hamnar..

Har ingen erfarenhet av det men det är min uppfattning vad jag tror

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 209
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 610
Senast: Badger
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka