S-hackamore.

Sv: S-hackamore.

Likadant som ett ponnyhack fast skarpare, då det har mindre anläggningsyta. Kan även tänka mig att nacktrycket blir mindre, men det har jag inga belägg för :)

Okej, nosremmens anläggningsyta menar du? Om man då sätter nosludd på remmen runt nosen, blir det mildare igen då?

Jag anser att det är ganska milt eftersom det är mycket kort hävstång och och ingen fast hävpunkt, dvs det borde inte ge någpt nacktryck alls vid normala tygeltag. Med ett ludd på skulle jag säga mycket milt tom...

Ju större anläggningsyta och ju kortare skänklar desto mildare är det. Ett S-hack har lika långa skänklar som ett ponnyhack (plus minus nån centimeter jag vet inte exakt), men har avsevärt mycket mindre anläggningsyta = mycket skarpare.
Sätter du ett ludd på blir det mildare, ja. Bytar du ut kedjan mot en rem blir det också mildare. Men det kommer fortfarande vara skarpare än ett ponnyhack.

Edit: Tittade på bilden igen och skänklarna bör ju vara kortare än på ett ponnyhack, så ignorera det ajg skrev om det. Anläggningsytan är fortfarande mindre dock.

Det finns S-hack som har en platt läderrem i stället för rep över näsan.... dom är lite snällare än ett vanligt ponnyhack...

634722.jpg

Jag upplever att man får bättre "svängbarhet" i ett S-hack. Hästen känner tygeltagen bättre än med vanligt hack.
// Linda

Så om om jag förstått det rätt är ponnyhack mildast, sen S hack, och sist ett vanligt hackamore med långa skänklar är starkast??

Varför du upplever att hästar blir mer svängbara i s-hack är troligtvis för att hävstångseffekten är mindre än i ett ponnuhack, då är ett s-hack mindre som ett stångbett och stångbett fungerar dåligt att svänga med såsom man kan göra med tränsbett. När man rider på stångbett så ska gas, broms, styr mestadels fungera genom sitsen.

S-hacket gör också så att sidostyckena inte hamnar i ögonen på hästen när man tar i tyglarna, eftersom skänkeln inte är fast i dem.

Min häst gillar S-hacket skarpt, utan ludd är det helt klart ganska skarpt, men inget bett är ju egentligen skarpare än ryttarens händer...

Jo, jag letade såna S-hack i sverige med läderdel, hittade bara i USA tyvärr. Fast en händig sadelmakare kan ju fixa en nosdel i läder om man vill byta :idea:

Jo, jag letade såna S-hack i sverige med läderdel, hittade bara i USA tyvärr. Fast en händig sadelmakare kan ju fixa en nosdel i läder om man vill byta :idea:

Okej. Kan man inte ha nosludd på den "flätade" delen? Vill verkligen ha ett sådant hack med S. Känns som de är det bästa. :)

S-hacket gör också så att sidostyckena inte hamnar i ögonen på hästen när man tar i tyglarna, eftersom skänkeln inte är fast i dem.

På tal om att hamna i ögonen. Har sett på världscuphoppningarn på TV att i princip alla som rider med hack där han vanligt hack och en rem som går från sidostycke till sidostycke under ganascherna för att hålla kvar dom på sin plats vid tygeltag. Vad är det för rem? Vars finns sånna att köpa? (Har vanligt ponnyhack och skulle gärna ha en sån rem!)

Ja, såklart kan man. Jag kör utan och är väldigt mjuk istället.
Eller så anlitar du en skomakare eller liknande som kan fixa en rem i läder.

Igen, det måste väl en sadelmakare/skomakare kunna fixa enkelt? Eller så finns de på lite välsorterade butiker...

Hej. Joda, min skomakare fixar alla mina häst grejor :D Men vart kan jag köpa detta S hackamore tror ni?

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
439
Senast: Sirap
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 613
Senast: Badger
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka