Bukefalos 28 år!

Så blev det!

bettysmatte

Trådstartare
Skrev ju för en tid sedan om vårt "värmedilemma" när skorstenen havererade. Kanske någon är intresserad av hur det gick (eller kanske inte ;))?

Vårt beslut blev att sätta in en luft-vatten värmepump (en investering på drygt 100 000 kr), samt att laga den del av skorstenen som används av vår vedkamin. Luft-vattenpumpen har hittills varit till belåtenhet, men vi har inte ens haft den igång en vecka ännu så det återstår att se hur den fungerar i det långa loppet. Med elpatronen, som vi tvingades slå på när skorstenen inte gick att använda, låg vår elförbrukning på drygt 70 kwh/dygn (uppvärmning, varmvatten + hushållsel). Då hade vi 17 grader nere och 14-15 grader på ovanvåningen. Nu, med värmepumpen, har det gått åt lite drygt 40 kwh/dygn. Utetemperaturen har pendlat mellan ungefär 0 och +5 grader. I huset har vi 20-22 grader nere och 18-19 grader uppe.

Vad tycker ni? Gjorde vi "rätt" :D? Personligen känner jag att uppvärmning är ett av de riktigt stora "problemen" som man har som husägare...!
 
Sv: Så blev det!

Minns din förra tråd! Tycker också att det här med uppvärmningen på bästa möjliga sätt är en av de större utmaningarna!
 
Sv: Så blev det!

Jag - som inte ens har hus! - vet precis hur man ska resonera!!!

Det är nämligen så att jag för någon vecka sedan lyssnade till en helt underbar man som undervisar på högskolan och dessutom är försäljare av solsystem. Han var både pedagogiskt och fängslande.

Man utgår från en stor ackumulatortank och installerar sedan flera olika alternativ som kopplas till den. På sommaren (maj-sep)kan solceller tillgodose allt behov av tappvärmevatten. Under kall årstid så värms tanken av det som är lämpligast.

Grejen enligt honom är att inte ha bara en form. Ha flera lösningar och använd det som är lämpligast beroende av priser, årstid och temperatur. En elpatron för nödlägen, solpaneler, kompletterat med ytterligare en sort - pellets, bergvärme, ved, what ever.

Huvudsaken var att ack.tanken är fristående och kan kopplas till det som är lämpligast för stunden. Bygg inte fast dig i ett system.

"mannen" heter Klaus Lorez och han gav oss en lätfattlig skrift som heter "Välja värmesystem för villan" soms annolikt kan beställas från Högskolan Dalarna, Centrum för solenergiforskning.
 
Sv: Så blev det!

Man jobbar ganska hårt för att kunna sälja färdiga paket med bioenergi (oftast pellets) och solvärme. En väldigt fördelaktig kombination som minskar slitaget på pannan. Kostar inte mycket mer än tex. bergvärme.

Du har skrivit solceller, men jag antar att du menar solfångare. Såg nyligen att det finns kombinerade paneler som alltså kan producera både varmvatten och el, tror tyvärr att verkningsgraden var ganska låg.

Till TS: Kommer inte riktigt ihåg hur ditt hus ser ut så det är svårt att säga om det var ett bra val eller inte. Ni verkar ju ha fått ett bättre inomhusklimat och sänkt elen, så det är ju positivt. Annars är jag inte överdrivet förtjust i värmepumpar, men i vissa situationer är det den bästa lösningen.
 
Sv: Så blev det!

Man utgår från en stor ackumulatortank och installerar sedan flera olika alternativ som kopplas till den.
Huvudsaken var att ack.tanken är fristående och kan kopplas till det som är lämpligast för stunden. Bygg inte fast dig i ett system.

Jag har det faktiskt så nu. En jättestor ackumulatortank som i dagsläget kan värmas med el, nattel, olja eller ved. Bara efter vad som för tillfället passar mig bäst. Har ändå tankar på att komplettera med luft-luft värmepump inne t.ex. att varmare tider värma upp heeeela den stora ackumulatortanken för lite tillskottsvärme till huset ger rejält med onödiga värmeförluster från tanken tycker jag.
 
Sv: Så blev det!

Vi åker och hämtar våra solpaneler på måndag :banana: Man får ha ett par olika alternativ när det gäller uppvärmning. Vintertid är det ved som gäller här men vi ska kombinera med solenergi nu och sedan ska det byggas ett eget litet vindkraftverk här hemma...

Till Ts: Det var väl ingen dum ide :)
 
Sv: Så blev det!

Vi var faktiskt inne på solpaneler, men fick reda på att vårt hus låg åt "fel håll". Solpanelerna skulle alltså inte kunna monteras på ett vettigt, och effektivt, sätt på vårt hus. Tyvärr, för jag var väldigt intresserad av det som ett tillägg...
 
Sv: Så blev det!

När vi byggde pannrummet (liknar ett garage) så tänkte vi till lite extra och tänkte ut i fall om vi skulle skaffa solpaneler så läget är ypperligt för sånt.
 
Sv: Så blev det!

Vad bra! Man tänker nog generellt mer på sådant idag när man bygger än man gjorde för längre sedan. Vårt hus är byggt på 30-talet, och garaget på 60-talet och då fanns nog inte solpaneler med i beräkningen!
 

Liknande trådar

Hemmet Jag plöjer vidare i min jakt på lägre energiförbrukning! Hittills har jag ett snitt på drygt 550kwh mindre/månad mot förra året vilket...
Svar
6
· Visningar
2 461
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp