Bukefalos 28 år!

Så hur gick det då? :)

Seabaz

Trådstartare
Vi börjar med dag 1, clinic: Förmiddagspass, efter gemnsam uppvärmining med böjning, ställning och flyttning så delades vi in i grupper, i min grupp var vi 5 stycken. Vi skulle öva en del på galoppen, alla hade mer eller mindre justeringar man ville öva på. Vi red dock en och en så det blev en hel del "stå stilla och titta" men det var intressant och se hur man löste olika problem på olika sätt och sådär =)

Vi lunchtid så lastade vi in pållen i släpet och han skulle få äta hö. Han tyckte nog det var jättekonstigt att vi inte åkte för när jag lasta ur och sadlade senare såg han ut som ett frågetecken!

Jag tror det blev för mycket för liten vit för när vi kom in i ridhuset igen så fjantade han omkring som världens vildhäst. Och vi som skulle öva trail på eftermiddagen, HA nåja........

Det gick inte, han var helt blockerad i huvudet. Han vägrade gå över EN BOM som låg på marken, han var på väg att resa sig flera gånger, han sprang på sidan, han hoppade åt sidan in i andra stackars ekipage... Tillslut fick jag honom över några bommar efter kanske 30-40 minuter men ändå samma visa när vi ridit ett varv och kom till bommarna igen *suck*

Så då red vi lite serpentiner istället, gjorde en jättebra galoppfattning i varje varv (bra för att vara oss i alla fall) och sedan gick jag ut och sen lasta vi och åkte hem innan clinicen var slut. Jag ville inte bråka med honom när jag kände att han betedde sig som en ärthjärna för att han var trött i huvudet.

Men det gör inget, det kändes bra i alla fall att ha avslutat det bra.
=)


Dag 2; D-tävling.


9163731.jpg



Jag insåg ganska snabbt att jag anmält mig till "fel" klasser. Fanns s.k. "lätta" klasser och Open-klasser och jag hade anmält mig till trail, pleasure och w.horsemanship Open klasser.
Jag klassändrade dock från trailen till Horsemanship at Halter *hehe*

Men när jag såg vilka symaskins-ekipage (inget illa menat, jag menar stabila toppekipage) som var på framridningen insåg jag att jag borde valt de lättare klasserna istället, om inte annat för mitt eget självförtroende.... =/

Showmanship at Halter gick bra, vi kom dock sist (5 startande) och vad jag tror det berodde på så var det att jag släppte grimskaftet och backade hästen med en hand och parerade lite med den andra, sedan hade vi en jätteful grimma som inte sitter som den skulle (insåg att jag inte skulle hinna byta heller) och sedan är det svårt att få en skimmelhäst med klippt men ändå ofälld päls att glänsa ikapp med fuxfärgade och bruna quartrar med sommarpäls. *hehe*
Men vi fick i alla fall våran första rosett i western någonsin *cool*

Sedan var det typ 3-4 timmar till pleasuren skulle börja så då softa vi bara i solen.
Sedan var det dags för framridning och han kändes i alla fall jättefin i båda sidorna i skritt och trav och jog.
Lite bilder:

9163732.jpg


9163733.jpg


9163734.jpg


Men efter uppvärmningen trodde jag det började närma sig men då visade det sig att de va nån timme till fram till start, suck... Så vi fick softa ännu mer i solen och då tycker liten vit att det är såhär kul;

9163730.jpg



Sedan skulle jag rida fram lite mer innan pleasureklassen och ta lite galopp också, men grållen hade redan tröttnat nu och han är så förbenat stark när han bara tar tag i bettet och öser! *fy fan*

Så jag hade inte så stora förhoppningar på pleasure-klassen direkt men vi gick in med inställningen att "vi provar".
Men han var redan stressad och ärthjärna som igår på clinicen, han gick i ren förbannelse och sedan spelade säkert mina nerver roll också...
Skritt och trav, visst vi gick ju där men det var stressat och endast krök på nacken. Vänster galopp som är våran svåraste sida och jag hade för långa tyglar = nu tar vi bettet och rejsar tyckte liten vit men sedan i andra varvet så fick han jättebra galopp för att vara vi och det var riktigt roligt att rida där och att det kändes bra i alla fall, sen hur det såg ut vill jag inte veta!

Och ryggningen vid line-up;en gick riktigt bra! *mycket nöjd*

Vi blev dock oplacerade av 11 ekipage och 8 placeringar. Men det visste jag ju efter våran vänsterrejs...

Så efter pleasuren var det lunch, så då skulle det vara ytterligare ca 2 timmar till horsemanshipen men då valde jag att stryka och åka hem, han hade aldrig pallat med mer väntetid och sedan gå in i det hemska ridhuset och rejsa runt mellan koner... Hehe, jag hade aldrig pallat...

Men jag är nöjd ändå med dagarna, första clinicen någonsin, första westerntävlingen någonsin, nästa gång ska jag inte släppa grimskaftet och så ska jag va med i lättare klasser! Det har jag lärt mig, hehe.
I övrigt uppträdde han JÄTTEBRA på tävlingsplatsen, ingen stress, gick på transporten utan problem (visst det går fort när han ska av men det accepterar jag).
Han är en mycket söt liten vit häst och min pärla. Imorrn ska han få vila och sen kommer vi öva mer på galoppen nu fram till nästa D-tävling, 12 maj, jag är på krigsstigen haha!

Äntligen åka hem, men först de äckliga transportskydden!

9163762.jpg



Så tack för alla lyckönskningar och nu har vi klarat av vår första tävling och jag är MYCKET NÖJD!

*+ att jag skrivit ett helt bokutkast nu typ. haha*
 
Sv: Så hur gick det då? :)

Och så har vi haft kanon-väder hela helgen också, helt underbart!
 
Sv: Så hur gick det då? :)

Precis så ska det vara:D... Man ska vara nöjd;). Ni var jättefina och det här är bara början, ju. Snart nog är ni varm i kläderna och har rutin.

Ibland kan det vara rent hopplöst med väntetider. Är det dessutom varmt är det tji att hålla gaisten uppe ibland...:angel: ... Men man vänjer sig! Vi lär dock dröja innan vi är ute på tävling. Med nya uppklassningssystemet vill jag inte ge mig ut för tidigt utan väntar tills hästen är på sista halvåret som fyraåring. Hon är tre nu. :cool:
 
Sv: Så hur gick det då? :)

Ni är jättejättefina:love: Tack för att du delar med dig:)

Var var tävlingen?
 
Sv: Så hur gick det då? :)

Var det första tävlingen?
Låter ungefär som min första:rofl: lite halvgalen häst men nöjd ryttare som kammade hem en rosett!;)
Kul att du delar med dig och fina bilder!
Vad stor den lille vita såg ut på första bilden, eller är det du som är liten?:angel:
 
Sv: Så hur gick det då? :)

Tack tack alla! :)

Tävlingen var i Finsta (ni vet nog vart det är om jag säger "21 åring knivdåd :crazy: ".....)
WRU som arrangerade som jag också tävlar för.

Ja hästen ser jättestor ut på första bilden :eek:
Han är faktiskt bara 153-154 cm och jag är faktiskt 166-167 cm!

:D
 
Sv: Så hur gick det då? :)

Åh..vad kul att höra om er tävling.
Säger som dom andra....huvudsaken är att man själv är nöjd...sen om man blir placerade eller inte spelar ingen roll.

Verkligen ett stort GRATTIS :bump:
Ni ser jättefina ut :)
 
Sv: Så hur gick det då? :)

Hola,

Duktigt! Nästa gång blir det ännu roligare, med lite tur kanske en rosett oxå.

Se det som bra träning. Ni var där, ni tränade och du fick lite bra med dig hem i bagaget. Däri ligger vinsten.

mvh Eva
 
Sv: Så hur gick det då? :)

Grattis!

har du fått blodad tand nu? :bump:
 
Sv: Så hur gick det då? :)

Tack alla!

Jepp, jag har lärt mig massor och vad jag ska ta med mig till nästa gång *blodad tand*

Kollade just på proppen till nästa tävling och för våran del är den bättre planerad utan så lång väntetid mellan "mina" klasser :)

:bump:

Vi fick ju i alla fall en rosett i helgen, 5e placeringen i showmanshipen även om de bara var 5 startande :D
 

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 455
Senast: Lycan
·
Kropp & Själ Sedan i mitten på april i år har jag varit inlagd tre gånger på sjukhus för njurbäckeninflammation. Varje gång med intravenös...
Svar
19
· Visningar
1 522
Senast: Summerwind
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 361
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 770
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp