Så jävla arg!

Vilken härlig gubbe!

Usch va tråkigt när det blir så!Och i ett så viktigt lopp!

Jag förstår att kuskar får gråa hår på tränare som har höga krav och kräver tex andra par utvändigt och stå och domederar.Men ber man om ett snällt lopp och det finns möjlighet till sånt är det direkt oproffsigt att göra raka motsatsen.

Fick "er" häst ngr pengar med sig el gick det åt pipsvängen?
 
jaa... tränarn va inte såå glad efteråt...
Hästen gav upp helt, men det var antagligen inte pga körningen (han blev avläst efter ca 400 m och fick andra inner). Han har gjort så några gånger på sistone, men dom kan inte hitta nån anledning..
men det kan oxå va att han blev förb*nnad på kusken, pållen har *hrm* lite humör...
cool.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Men då vet du till nästa gång då-BYT KUSK!
unsure.png

mvh jesse
 
Senast ändrad av en moderator:
tillägg

En bra häst brukar inte få några "men" av sådana lopp. De tar liksom bara åt sig de goda och glömmer det dåliga
smile.png

mvh jesse
 
Senast ändrad av en moderator:
Det finns kuskar som verkligen inte bryr sig eller tror på det man säger till dom....
Jag startade min häst för ett år sedan men var tvungen att ta en annan kusk, jag tog en som är känd på den banan att köra bra. Jag sa släpp inte tömmarna på upploppet då hoppar han. Då säger han det vet man inte och kör iväg. Han släpper hästen som ligger 2a och med fladdrande tömmar driver han och hästen hoppar därefter. Han fick köra honom i ett provlopp sedan och då gjorde han som jag sa och kom 2a... Nu lyssnar han på mig så jag kan tänka mig att låta honom köra mer lopp med mina hästar.... Han körde provloppen gratis åt mig efter loppet jag tror han skämdes!!!
 
Finns alltid besservissers eller vad det heter bland kuskarna, de som behandlar mig och mina hästar så har kört dem för sista gången!

Min häst är hårt körd nu på senare tid, skulle få ett snällt lopp senast och bara få åka med då han kommit upp en klass... Vad händer? Jo, kusken vägrar backa sist, hamnar i tredjespår 800 meter, därefter dödens resten av loppet och sedan en fjärdeplats (och det var ju riktigt bra i alla fall)... Han var inte trött i mål, utan hade bara inte speeden efter det loppet att bita ifrån de andra, var slagen en längd av ettan så visst är jag mycket nöjd, men ändå undrar jag var den där snälla resan tog vägen?!
banana.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
hehe...
Jag var till Valla och självaste Stig H skulle köra min pålle....sa till honom att jag helst inte ville att han skulle få dödens(då han gjort 13 starter det året och 11 av dom i dödens)..visst...han hamnade 3:e ytter och efter 200 meter så tar han tag i högertömmen och forcerar till ...ja, just det...dödens
crazy.png
, visserligen tog inte hästen stryk rent psykiskt av dom resorna, men han gjorde helt tvärtemot jag sa...han var 3:a i mål och 1 längd till vinnaren
har en teori varför "alla" kuskar ville dit med just den hästen, att han var lite stegig när han låg i ryggar och fick löpa ut bättre när ingen var framför, han gjorde kanonlopp i den positionen , men det var ju alltid nån som "tackade för hjälpen" och spurtade förbi tillslut
crazy.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Ja, så är det ju! De som följer rygg får ju ofta mindre tufft...
Appropå nonschalanta kuskar kan jag berätta om catchdrivern som skulle ut och köra en av stallets hästar i ett ramlopp till v75, kusken är en av sveriges bästa, sa att han skulle värma efter lopp fyra och komma till stallet för att hämta hästen. efter lopp 4 hade jag hästen färdig, men det kom ingen kusk.... Fick lov och gå runt och leta, och leta, och leta... Ingen kusk... Frågade några andra kuskar om de hade sett honom, men, nä, inte det heller...

Hittade till slut kuskens pisk och hjälm i en dunge, men fortfarande ingen kusk... Stannade där och till slut kom kusken som skulle köra lopp sex, han lovade då att värma efter det loppet... Efter lopp 6 högg jag kusken direkt han hoppade ur sulkyn och släpade över honom till min hästs stall med orden: "Värm lugnt i två varv och dra därefter på i 17 tempo så hon vaknar i 500 meter, och kör in hästen i stallet igen" (hästen har haft tendens till att skena om man lämnar över ute på stallbacken). Och jodå, det skulle han göra...

Vad händer? Jo, han värmer tre varv i rätvarv i 1.25 tempo, när han kommer upp på stallbacken har han bråttom (han skulle ju köra två lopp efter han hade värmt...) och slänger över tömmarna till mig, som är ensam med hästen, på stallbacken... Kul när man har en tokig och nervös häst....

Så visst är de nonschalante... Fast de kan ju sin grej, han körde ut i tredjespår med henne efter ett varv redan från kön och var tvåa, så de känner uppenbarligen vad de har att åka med...

Han står föresten nu på min lista över kuskar som inte får köra mina hästar, nog för det är en suveränt bra driver, men jag vill gärna ha en kusk som lyssnar på vad jag har att säga och sedan lyder...
unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag förstår hur det måste kännas. Man lägger ner mycket pengar och känslor i hästarna, och dessutom betalar för att kuskarna ska köra. Då tycker man att de kunde visa lite respekt och göra som tränaren vill, även om de tycker att de är fel.
 
Du verkar ha haft otur med den kusken! Vem var det?

Min erfarenhet av de bästa kuskarna är bara positiv. T ex sverige bästa kusk (enligt min mening) gick runt med mig över hela stallbacken på Mp en gång för att hitta en tränare som han hade lovat att köra åt, den tränaren häst hade fått ett dåligt spår (det var när det fanns premilinära startlistor) och kusken trodde inte den skulle starta. Efter tio minuter hade vi inte hittat tränaren och kusken var tvungen att värma en häst så han kunde ju inte lova... Han körde min sedan och det var en vanlig medelmåtta, ingen kanon.

Om man är trevlig och KLART redogör för hur man vill ha det gör dom flesta som man vill är min erfarenhet...

Det är nog inte så lätt att vara catchdriver heller, halta hästar som tränaren vägrar stryka (då kan till och med annars lugna kuskar ilskna till har jag hört), oregeliga, slagvilliga, tejpade tömmar osv ...Hu.
 
Vissa hästar gillar dödens och dom tar inte stryk psykiskt av att gå där tror jag.

Har en som inte gillar stänk och går bra i dödens och varje gång han har gått i dödens har han knäckt ledaren men.. så kommer någon som suttit i tredje inner och spurtar förbi... fast han har vunnit också, från dödens.
 
Man ska inte bli ledsen för att dom slänger tömmarna och går. Antingen var han besviken på hästen eller på sig själv, troligen det senare i detta fallet va?

En annan sak är att man inte måste sprida ut till hela stallbacken att det här är den bästa häst jag haft, speciellt om man haft en del riktigt bra. Låt den visa det istället! Följden blir ju att hästen står i 1,20. Kusken ser att han kör jättefavoriten, inte backar han ner i tredje inner då heller utan försöker köra till spets och misslyckas, hade ledaren släpp hade det kunnat bli ett snällt lopp för hästen. Spelarna blir skitförbannade på kuskar som sätter sig fast med storfavoriter. Det är spelarna vi lever på så vi måste vara lite rädda om dom.
smile.png


Min pappa använder ibland en mycket duktig kusk som kan vara lite kort på tävlingsdagar, han är helt fokuserad på loppen. Han har bara slängt tömmarna och gått några gånger. Det bästa är att låta honom lugna ner sig och ringa dagen efter.

Mina kompisar fattar inte att vi kan låta honom köra men vi tycker det är viktigare att han kör bra och har fått mycket hjälp av honom och för det mesta är han trevlig.
smile.png


Dessutom vet han vet hur vi vill ha det med gröningarna och ger dom fina lopp, det kan man göra utan att sätta sig instängd.
 
Senast ändrad av en moderator:
Det är tur att du haft goda erfarenheter, tyvärr har inte jag haft det, det var första gången vi anlitade den här kusken (vi hade inte önskat honom, men det spelade ju inte så stor roll, han kör inte så ofta på vår bana så vi hade ingen större koll på hur han var) men "tyvärr" är han en av landets bästa kuskar, både till antalet vinster och till antalet styrningar, men efter den dagen så har vi inga positiva funderingar om honom... Sedan vad det beror på att han nonschalerade allt, det vet inte jag... Jag är ju bara hästskötare, kanske var därför?!

Kan berätta en annan gång, också om en av Sveriges bättre kuskar (catchdrivers) som skulle kvala min häst, en kvart före kvalet ringde han och sa att han inte hann upp, han hade helt enkelt missat att han skulle köra kvalet... Nu gjorde ju inte det så mycket eftersom vi då fick kusken vi ville ha i första hand (han hade en annan häst som kvalade och som han inte fick köra emot) i och med att det blev så snabb ändring så fick han köra min...

Jag snackar inte skit om catchdrivers som så, så jag vet inte vart du vill komma med "det är nog inte så lätt att vara catchdriver heller", ärligt talat, det är ett val man gör om man blir bagare eller catchdriver, eller hur?! Sedan är man ju faktiskt som kusk SKYLDIG till att säga till banveterinär och måldomarnämnd om hästen är / känns ofräsch, men hur ofta ser man Erik, Sjunne, Kontio och grabbarna köra fram och säga det?! Och om vänt, hur många av dessa är det som inte plockar pengar och vinner med hästar som med ridmått mätt är tvärhalta?!
 
Jag har INTE påstått att kuskar överlag uppför sig dåligt!MEN den här GJORDE det!Han kör både bra och dåligt men har ett jäkla temperament som många gånger får honom att gå över gränsen!
Tränaren sprang inte runt på stallområdet(som du antyder) och skröt om hästen utan svarade mig som är en nära vän att ja du M det här är den bästa häst vi haft om han håller ihop,när jag sa att han är så jäkla fin!
Ödmjukare person finns inte!Kusken som också känner tränaren väl vet detsamma.
Så du får säga vad du vill, jag förstår att tränaren blir ledsen när kusken slänger tömmarna och går.

Vår häst gjorde 144 starter så jag har också varit med ett tag!Och det är omöjligt att bara ha goda erfarenheter.Dock har de flesta varit hemskt trevliga och hjälpsamma.Men den här finns det inga försvar för den här gpngen!!!!
 
Men till alla er som är sååå duktiga på att köra lopp..varför inte ta licens själva ?? Om nu alla proffs är så usla och inte lyssnar!
Jag hoppas att ni är lika tuffa och säger till dem direkt och inte "bara" smutskastar dem på nätet.
/Cetzy
 
biggrin.png
Kan ju bara tala om att jag och den "aktuella" kusken har haft mer än ETT högljutt samtal
crazy.png

Jag anlitade honom jämt förr, han kör som sagt väldigt bra, MEN hans humör är emot honom, och han var ännu värre förr...numer är det inte så ofta...men det händer, och jag tycker att det är synd när det blir på hästens bekostnad....JAG kan ta att hästen går dåligt...men man kör inte skiten ur en orutinerad treåring...men som sagt...det var längesen han fick köra en häst åt mig
tyvärr är han heller inte den enda, men det är lätt att bli efterklok....


*Martha som funderar på licens, men för allas bästa så är det nog bra att låta bli
roflmao.png
*
 
Senast ändrad av en moderator:
Det handlar inte om att en annan skulle köra bättre, som jag skrev i första inlägget så kan man inte säga annat att de som kör mycket kan sin grej, de känner av direkt vad de har att åka med, men man kommer inte ifrån att det ÄR nonschalant och inte lyda värmningsorder, eller att MISSA att man ska köra ett kval, eller att bara slänga över tömmarna trots att man har sagt att hästen är väldigt svår att lämna över (jag kan förstå att till ex EA och många andra som kör nästan varje lopp vill ha hästen serverad och klar på stallbacken, men i det här fallet handlade det om sista loppet, och en häst som stod i ett stall 40 meter bort och som drar järnet om man byter kusk på stallbacken, och vem får ut för det om hästen drar i väg och bryter benet?! Jo, hästskötaren (som i det här fallet var jag)). Kusken ifråga hade bara kört fyra lopp under dagen också...

Jag ifrågasätter ofta inte hur kuskarna kör mina egna hästar, men JAG vill att de ska lyssna på mig vad jag har att säga till dem, och försöka köra därefter. Gör de inte det behöver de inte heller köra mina hästar, i sig inga superhästar, men det spelar heller ingen roll om det är en lärling, en amatör eller en CD.

Jag har dock största respekten för de som är catchdrivers, vi anv'änder ett par duktiga själv, bl.a en av sydsveriges (enligt mina uppfattningar) bästa och han ställer sig t.ex alltid och hjälper till att sela om man ligger efter i tid och tar det alltid lugnt och pratar med en, så jag drar dem inte över en kam och har heller inga andra dåliga erfarenheter än de jag berättat om (även om jag vet flera andra som har dåliga erfarenheter)....

Och, ja, jag har körlicens, och jag kan lova er att jag alltid kommer att värma som tränaren ber mig, såvida det inte är något som känns fel, vad som sedan händer i loppen, det vet man ju aldrig på förhand, eller hur? Tränaren är ju den person som känner hästen bäst, eller har jag fel?
 
Jag har ALDRIG påstått att jag skulle köra bättre och jag har inte heller klagat på alla cathdrivers.
Men nog fan måste jag ha rätt att bli upprörd när en människa är nonchalant och otrevlig och det dessutom går ut över hästen.Eller?
Du har förstås aldrig varit arg i hela ditt liv!
 
Och ja, det har jag talat om för aktuell kusk!
Och dessutom smutskastar jag inte!Det är ren fakta och han är många gånger en stor omogen skit.Jag skulle kunna ta upp exempel som skulle få er att må dåligt men det gör jag inte.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 070
Senast: Migo
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 515
Senast: Masse
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 273
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Hej! Min motivation går verkligen bara neråt med att gå till stallet där min lån ponny står. Tror hon stått i en vecka nu även fast jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp