Så jävla arg!

Klart att du ska ta körlicens!Snacka inte strunt bruden!*puffar på*
 
Dödens =positionen utvändigt ledande häst.Den kallas så för att springa som första häst i andra spår utan rygg är det få hästar som klarar av och oftast en otacksam position då det är tungt både mentalt och fysiskt.
Hängde du med? Annars ska jag förklara bättre.
 
Det finns en sån som gör så, ett lopp varje kväll/dag Har sett det med mina egna ögon.Har tyvärr blivit drabbad oxå.Han gör gärna så med amatörtränade hästar, varför kan man undra ,han har väl inte alla hemma!Han heter...näe det tänker jag inte tala om.
 
På sätt och vis så förstår jag ibland proffskuskarna. Ibland får de de mest omöjliga körordnarna och det finns många staketkuskar i det här landet. Numera tillhör även jag dem *ler*

Sedan finns det kuskar som nästan aldrig kör som folk vill men ofta kör det på ett speciellt sätt så man vet vilka hästar som man kan sätta upp dem bakom. Men det är jobbigt innan man lär sig.

Har den uppfattningen att egentligen skulle alla tränare vare sig proffs och amatörer köra några lopp med sina hästar då och då. För det går inte att jämföra fullt ut med hur en häst fungerar hemma i träning och i lopp.

Det är väl värt att offra några timmar och köra provlopp själv. En av mina licenshästar var mycket speciell att köra. Så han funkade med en del kuskar och andra inte alls.

Han måste få bestämma lite själv och problemet var bara att i ett licensloppen som jag körde honom så måste man byta position minst en gång.

Första loppet jag gjorde med honom vann vi men i det andra fick vi ledningen och eftersom vi måste byta position så höll jag in honom och lät en häst passera.

Vad blev resultatet jo han la av och segna genom fälet och vi var sist i mål och han flåsade inte när vi kom till stallet. Tänk er själv att korsa mållinjen med en häst du får jaga för att han ska trava i alla fall. Min reaktion var inte som andras kanske skulle vara. Skrattade så jag höll på att ramla ur sulkyn för jag kunde riktigt se hur fånigt det såg ut.

Så alla tränare ut på banan med er.
 
Fast just den här kusken kan vara ganska så ojämn...bra kusk förvisso, men det behövs inte mycket innan det brinner
Han körde en häst åt mig för många herrans år sen(en som han ägt själv, och visste både utan o innan hur han funkade)
Innan travet hade han fått ett samtal av en person som var i färd att försöka köpa stallets bästa häst...och han var milt sagt vansinnig :crazy:....i lopp 1 var MIN häst med :crazy: :crazy:behöver jag säga att han aldrig efter detta har fått en enda uppsittning på mina hästar....och det är säkert 10 år sen...om nu det skulle ha med att jag har körlicens eller inte...det betvivlar jag faktiskt...kruxet är att lära sig vilka kuskar som passar på vilka hästar, och en lättänd kusk använder jag övht inte....man vet ju aldrig VAD som hänt på dagen innan :crazy:
 
Jag håller med dig o mångt och mkt!Och du har rätt i mkt.

Men den här kusken finns det ingen ursäkt för hur ni än vrider och vänder på det!Han körde en nära väns häst som han kört i träning också!I det här fallet hade han många möjligheter att göra rätt men gjorde ändå tväremot vad tränaren önskat.Att dessutom uppföra sig otrevligt och omoget efter tycker jag är lååååågt.

Som Martha sa så är han en mkt bra kusk men hans humör kan ibland till och med bli en fara för hästarna.

Till er som inte tycker att jag har anledning att bli förbannad kan jag ju berätta att han erkände själv att han uppfört sig mkt illa.
Han gick fram till tränar hustrun när hon duschade hästen och såg ut som en skyldig hundvalp.Hon sa:Jag är jävligt förbannad på dig,hur fan kunde du göra så med en orutinerad treåring som du vet vad vi har för mål med.
M svarade: Det har du all anledning att vara, vet inte vad som flög i mig.

Så vad ni än tycker så är jag tränare och kusk överens om att JUST denna styrningen var vidrig.
Nu är det dock ur världen och samma häst och kusk startar i morgon och jag kan lova er, den här gången blir det ingen idiot körning!

Sen håller jag självklart med om att det finns många staketkuskar och tränare med orimliga krav.Men i det här fallet så fanns det bara en syndabock.

Tack för mig! :rofl:
 
Det finns vissa som är extrema humörs människor & vissa som aldrig skulle sättas upp bakom en häst.

Det svåra är att veta vilka dåliga och bra sidor en kusk har. Tänk om det fanns något som typ www.pricerunner.se för kuskar och tränare.

Man kryssar i de egenskaper man vill ha så får man fram ett antal alternativ. Sedan kunde man läsa vad andra tyckte om just den kusken/tränaren.

Skulle inte det vara en dröm så säg?
 
Det finns de som har haft det värre.
På den gamla goda tiden hade jag en gång en kusk (voltstart) som när signalen går glatt kör i FEL VARV!!.
Han fick rakst hästen på rätt köl när han upptäckte att de övriga körde i andra varvet :rofl:
Som tur var var min märr stark och knapade in. Blev 3:A.
Ursäkten han hade var att det hade varit midsommarafton=bakfull. Ja,ja. :devil:
 
Jag blev förbannad när jag läste vad du hade skrivit.
Kuskarna finns till för oss tränare vare sig vi är A eller B-tränare. Utan oss hade catchdriverna inte haft en chans. En kusk ska vara väldigt rädd om sina kunder även om man inte fick en framskjuten plats i loppet + att kusken SKA lyssna på tränarens önskningar om körning i lopp.
Den person som svarade här innan om att en travare ska vinna i debuten verkar inte ha mycket innanför pannan. En häst är aldrig en rutinerad häst utan träning och erfarenhet.

Mvh Karolina, B-tränare Halmstad.
karro@ebrevet.nu
 
får man fråga vilken kusk?

för några år den bannlyste min häst R*be*rt B*erg haha han fick inte ens komma inärheten av kusen..
rätt kul :devil:
 
om någon körde min kuse på ett sätt som jag inte uppskattar ska han minnsan få veta det också.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 039
Senast: Migo
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 499
Senast: Masse
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 263
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Hej! Min motivation går verkligen bara neråt med att gå till stallet där min lån ponny står. Tror hon stått i en vecka nu även fast jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp