"så länge" lösning? smal sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Naggur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 689
N

Naggur

Hästen min har musklat sig och blivit bredare och nu är sadeln för smal.
Det är cutback på sadeln men man får in typ en hel hadsbredd imellan manke och sadel.
Ska köpa ny sadel så fort jag får råd. ska bara rida i tre veckor till innan han ska få vila en månad på betet.
Men vad kan man gör så länge? kan man "padda upp" sadeln på något sett eller är det bara för mig att rida barbacka i tre veckor? han som har sån studsig trav=/
Tacksam för alla idéer!

Sv: "så länge" lösning? smal sadel

Jag rider nog hellre barbacka! Att lägga en pad under en förliten sadel är som att ta på sig raggsockar i för små skor... Det blir bara ÄNNU mindre. Nödlösning är barbacka pad (hemmabygge med filt och gjord funkar) elller så skippar du helt enkelt traven, gör jag om jag måste rida barbacka. Rider bara de andra gångarterna...

jo de e klart att den blir smalare om man lägger en pad. men jag tänkte mer på om om det fanns någon om hade nån "specialare"=)
Ska kolla i stallet idag om någon har en vidare sadel son ligger och skräpar. min kompis har en syntet som snurrade förut när han va smalare över manken, den kanske ligger bättre nu. sen finns det enn allroundsadel från stenåldern som e stenhård=/ men den kanske funkar. har ju fårskinn å lägga under så den blir mjukare. å rumpvärmare till mig själv i värsta fall=)

angående traven.
Jag vill inte gärna låta bli att trava då min häst är en 5 gångare och dom brukar lätt kunna "tappa" traven. jag har välsignats med en häst som haft en stark trav hela livet, men om jag slutar trava och bara skrittar, töltar och galopperar är jag rädd att han sk få det svårare med traven...

Jag skulle inte använda sadeln alls och absolut inte padda upp den eftersom det gör sadel ännu trängre. Antingen kanske du kan kolla om du kan få ihop pengar lite snabbt till och köpa en riktigt billig sadel men som funkar på hästen (dvs. ok passform men att kass kvalité på läder etc. inte har någon större betydelse), rid annars barbacka om du inte kan låna en sadel av någon stallkompis (gör en tillfällig själv dvs. "hemmabygge".)
Försök att variera motioneringen mer också dvs. rid inte varje dag utan variera med tömkörning, lite longering/löslongering etc.

Annars kanske det är bättre om du låter hästen vila denna månad och rider när han egentligen skulle ha vilat, om du har lyckats få ihop pengar till ny sadel då. Annars säljer du nudvarande sadel och köper en vidare..

jag varierar redan motioneringen med tömkörning och longering. kanske ska sälja sadeln och köpa en barbacka gjord.. verkar va den bästa lösningen om ingen sadel i stallet passar. Anledningen att han ska få vila i juni beror på att dom släpps på beta den första. skulle han få vila nu skulle han bli väldigt ostimulerad och uttråkad. han går i en tråkig vintehage med knappt nått gräs och står inne på nätterna. och jag kan inte låta han gå ute dygnet runt, då får han stå själv.

En tjej i mitt stall har satt fast stigbyglar på en tömkörningsgjord och har ridit med den några gånger nu. Funkar bra säger hon. Du kan ju göra likadant.

provade det med våran gamla häst. hon studsade åt sidan så rök en ring på gjorden. har bara en skitgjord från börjes tror jag. gammal e den i alla fall.

så. nu har jag provat alla sadlar som mina stallkompisar hal ligger och skräpar. ingen passade=/ men jag red lite barbacka å sen åkte jag till lillhästen å köpte en barbackagjord. så nu blir det barbacka tills skattepengarna kommer å jag kan köpa min nya sadel. en Wintec 500 CAIR dressyr eller island, beror på vilken som ligger bäst, e ju inte säker på att nån passar men jag hoppas=)

När min häst breddade ur det vidaste järnet i sin bates caprilli så red jag barbacka i 6 månader innan jag hittade en sadel...det blev en bomlös för det gick inte att få tag i så berd bom som jag behöver utan att det skulle kostat mig en förmögenhet.

okej... hoppas inte min blir så bred då:crazy:
Annars får väl jag åxå köpa en bomlös. då vill jag ha en star trekk cc dressyr:love:

...Jag har ridit barbacka sedan september...Får min sadel nu här i maj ;) ...hästen har bara mått bra av det ...Visst är det lite trist men jag kan bara säga nyttigt även för ryttaren ;) .....vi har aldrig utvecklats så mycket som vi gjort under dessa månader ...

nä man får sjukt bra rump och lårträning=) och en balans som heter duga=)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
546
Senast: Honey07
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 207
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025