Så långsam.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare jojjan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 126
J

jojjan

Jag rider ett sto som är 7år och hon är så långsam :O
Det tar en hel evighet att skritta till ridbanan, och när vi väl är där så känner man hur musten går ur henne och hon blir jäääättelåååångsam.
Man kan skänkla hur mycket man vill, och smacka som en galning...hon rör sig inte framåt i någon större hastighet. Det är ingen skillnad på skritt med långa tyglar, samlad trav eller galopp. Byte av gångart går rätt bra ibland, men det går inte att variera tempot.
Alltid går det lika sakta.
I skogen är det samma sak, men då kan det om man har tur gå en aning fortare i galoppen :cool:

Vad ska jag göra?
Jag har provat att smälla till henne på baken, inget händer. Jag vill inte piska upp henne för att till varje pris få henne att göra som jag vill heller...viket nog min ridlärare skulle tycka var en bra idé :angel:
Sporrar vill jag inte rida med. Dels för att jag skulle råka peta till henne även när jag inte menar det.

Jag har provat att lägga fram bommar och trava över, för jag tänkte att hon kanske skulle "tända till" då och lyfta bättre på fötterna, men icke...hon saktade av till skritt när vi var mitt i cavalettin :smirk:

Tips, någon?

du kanske kan testa hoppa 50-70 ute :) det brukar pigga upp :D

:bump: //Mowglii

Slöa hästar kan bli piggare av mycket galopp och hoppning (inte så högt) i terräng, gärna med hästsällskap. Om hon inte får havre redan så kan du testa att ge henne det, vissa hästar blir piggare av havre.

tycker att det påminner om min medryttarpålle, skillnaden är att han är 19 år åldre :angel:
som någon sa tidigare så kan det hjälpa om man rider ut tillsammans med någon, hästar är ju flockdjur och trivs bättre tillsammans med andra hästar.
gör någonting nytt ofta, prova nya ridvägar, hitta på lekar på ridbanan. kortsagt - busa mkt. om inte så är det iaf roligt :D
lycka till och jag hoppas att du får lite mera fart på din häst. en sista utväg är kanske att fästa en morot på en pinne och hålla framför henne ;) :D

Kolla foderstaten. Havre kan pigga upp trötta hästar.

Är foderstaten ok så kanske du måste acceptera att hon är långsam. Alla är olika, som bekant ;)

Du kan ju även prova att rida ut i skogen , hoppa lite små hinder och bara ha kul! :)

Jag ville träna western, min häst ville sova :crazy:
Prövade cavalettibommar vilket resulterade i att han gick omkull när han snubblade på dem.
Lösningen :idea: Små hinder,kom på att han :love: att hoppa men det gör inte jag så vi kompromissar.
det står ett litet hinder på banan och när han har gjort nåt bra så blir det ett skutt.
Detta har gjort att han är som förbytt både på banan och i skogen.

Ti_Ti

Hon är från Irland, det är allt jag vet :p
Lite grövre i kroppen än ett vanligt halvblod, men har tydligen hoppstam (har jag för mig)

Mja, hon får ca 2kg havre/dag samt 1/4kg betfor :smirk:
Hoppa småhinder ska jag nog prova...

Hm, det sa ju inte så mycket. Jag hade en häst för några år sedan som var som din. Vid en vet. kontroll sa veterinären bara: Detta är en en häst utan någon som helst motor"!! Inget att göra åt!! Jag har inte min kvar!!!! ;)

Det är inte jag som äger henne, utan jag sköter bara.
Hon är fin att rida, väldigt mjuk och så, men detta lustempo kan göra en galen :crazy:

Det verkar inte vara en så pigg häst.Vad ger du för foder?
Har hon ont nån stans?Du kanske ska känna igenom henne en gång eller gå till vätrinären.Hon är inte särskilt gammal.Med tanke på min häst så är hon inte gammal men även fast inte min häst inte är gammal.Min häst är 13 år och är hur pigg som helst även om man rider eller kör.Kanske tästa ett annat foder.! :confused:

Minns att min häst var ungefär sån där när han stod på ridskola ett antal år innan jag köpte honom - herregud vad jag fick jobba för att få igång honom. När jag ägt honom själv ett tag, hade fått honom frisk och hade utrustning som passade - då kom framåtbjudningen också.

För det är det det handlar om - framåtbjudning. Det handlar inte om att hästen ska röra fort på benen, utan att den ska röra sig med en fysisk och MENTAL energi. Är det den fysiska energin som fattas så kan det bero på fodret, infektioner eller skador, är det den mentala så kan det vara att den är uttråkad eller inte tycker att ryttaren är värd att lyssna på... Har du otur är det både och, men det går att fixa det med.

Såg att du bor i Luleå, och där finns det ett par tränare vars expertis skulle komma väl tillpass om det visar sig vara den mentala biten som brister. Den fysiska biten ska givetvis åtgärdas av lämplig person, såsom veterinär, sadelutprovare, foderexpert eller vad problemet nu månde vara.

I vintras var en equiterapheut och kollade igenom henne och sa att hon "aldrig sett en så frisk häst"... Jag vet inte hur duktig hon var, men det låter ju ganska positivt iallafall.
Jag har på känn att det är den mentala biten som tjorvar...
hon är väldigt dominant och envis damen också, så kanske det kan ha med saken att göra. :confused:

Nåja, iallafall...om du vill så får du jättegärna PM:a om tränare i närheten! :cool:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 070
Senast: Sesca
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 683
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 728
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka