Så skapar du swing i sitsen

F

fio.

"Swing" är inte bara ett begrepp för golfare. Även ryttare behöver hitta svingen i sitsen för att följa med i hästens rörelser, menar tyske Eckhart Meyners.
Agneta Aronsson och Mari Zetterqvist Blokhuis från Ridskolan Strömsholm var i början av maj på Warendorf - Tysklands svar på Strömsholm - för ett seminarium om sitsen.


Även rutinerade ryttare
kan förbättra sitsen.

Eckhart Meyners. Meyners, lärare från "Sports University" i Lueneberg, Tyskland, har i 13 år arbetat med att förbättra tyska ryttares sitsar tillsammans med Hannes Muller, chef för Deutsche Reitschule. Nu reser han världen runt för att dela med sig av sina erfarenheter och sin metod. Det unika med Meyers är att han kombinerar klassisk ridlära och egen forskning med olika metoder av rörelsepedagogik, avspänning och kroppsmedvetande (t ex Feldenkrais, Alexandermetoden.
-Hans filosofi är att det går att förenkla inlärningen av sitsen genom att först hjälpa ryttaren hitta den rätta känslan genom övningar på marken så att när hon sen sitter upp på hästen igen har lättare att hitta en bra känsla, sits och position, säger Marie Zetterqvist Blokhuis, pedagogiklärare på Strömsholm.
Målet är att öka kroppsmedvetandet hos ryttaren så att hon dels känner hur hon gör och dels hur hon ska göra.
-Bland annat fick vi lära oss att förbättra balansen genom att placera tungan bakom framtänderna, säger Marie och skrattar, det låter märkligt men det funkar faktiskt!
Att rida med följsamma ögon var en annan övning.
-En stel blick ger ofta en stel nacke. Vi fick öva på att se oss omkring och lära oss slappna av i hela ansiktet.
-Det som var så häftigt var att det var så självklara saker men som trots att jag ridit i hela mitt liv ändå gav mig flera aha-upplevelser. Som till exempel att jag skulle röra underskänkeln mer som en pendel fram och tillbaka längs hästens sidor istället för utifrån och inåt hästens kropp.

Varje ridlärare eller tränare måste enligt Meyners kunna analysera elevens sits för att ge de rätta instruktionerna. En "checklista" med sex punkter hjälper till; nacke, bröstben, reaktioner hos olika muskler och senor, bland annat på axlarna och insidan av låren och därefter korsbenet, bäckenet och skänkeln. Och allting hänger ihop.
-Det var otroligt intressant att se hur alla blev klart mer följsamma och red mer rytmiskt. Det var tydligt hur Eckhart uppnådde sitt mål att få ryttarna att "känna" hästen, lyssna på hästens kroppspråk genom sin egen kropp. Och att rida avspänt och utan att skapa motstånd hos hästen.


Taget från Ridsportförbundets sida. Märk väl att det här låg på frontsidan så nu har dom väl upptäckt något nytt (tror dom) :angel:

Jag reagerade mest på att dessa personer som då kommer från ridskolan Strömsholm inte har fattat förrän nu att man inte skall använda skänkeln utifrån och in på hästen och att rida avspänt utan att skapa motstånd hos hästen :eek:

Sent skall syndarna vakna.

/fio som känner sig oerhört cynisk idag :devil:
 
Sv: Så skapar du swing i sitsen

Fast man kan ju välja att se det ur en positiv synvinkel - det är väl jättebra att fler upptäcker att ryttarens sits påverkar hästen. Sverige ÄR ett U-land inom ridkunskap, man verkar helt främmande till att träna ridning som vilken annan sport som helst, dvs med kompletterande träning och vidareutbildning.

Men det ger ju lite hopp om livet!
 
Sv: Så skapar du swing i sitsen

Det är jättekul att man upptäcker dessa detaljer även inom den "gängse" ridningen, lite roligt bara att det låter så unikt och nytt. *ler*
 
Sv: Så skapar du swing i sitsen

För fyra år sedan var det jag som förundrades över alla möjligheter som fanns med Alexanderteknik, Feldenkrais, centrerad ridning osv. Då var det jag som ville missionera och trodde allt var nytt. Det var en härlig tid, full av tillförsikt och glädje. Det är nästan så man avundas dessa strömsholmare som har hela startsträckan framför sig. (Och inte, för det är en dubbelbottnad resa där man ifrågasätter sig själv och alla som förut försökt lära en om ridning...)
 
Sv: Så skapar du swing i sitsen

Kul att dom hittat honom. Konstigt att han redan har varit i USA som ligger så långt bort och blivit ett namn.... :devil: (Ironisk jag med)
Jag skaffade ett häfte med hans övningar för några år sen, gav mersmak, så kul om han kommer hit också så småningom.

Fio - har du stött på honom i Tyskland? mvh/T_B
 
Sv: Så skapar du swing i sitsen

han har även skrivit en jättebra bok om att träna ryttare, tyvärr kommer jag itne ihåg namnet just nu, men går in på saker som är svåra för tränare som att lära ut känsla, kommando resp upplevelsebaserad inlärning mm. Rekommenderas varmt, får återkomma med namnet på boken.
 
Sv: Så skapar du swing i sitsen

Tack så mycket för tipset! Beställde genast Efftective riding and teaching av honom!
 
Sv: Så skapar du swing i sitsen

jegra skrev:
Det är jättekul att man upptäcker dessa detaljer även inom den "gängse" ridningen, lite roligt bara att det låter så unikt och nytt. *ler*

Jo det var ju precis det jag menade :p
 
Sv: Så skapar du swing i sitsen

Nä tyvärr har jag inte stött på honom , inte än iallafall.
 
Sv: Så skapar du swing i sitsen

Wooow....

Jag reagerade också på det där med skänklarna, även om jag inte alltid lyckas röra dom rätt själv så vet jag ju mycket väl hur det ska vara.

Att dom inte ens kommit sig för att tex läsa Swifts bok..
 
Sv: Så skapar du swing i sitsen

Jo, fast nu var det ju Marie Z som fällde den kommentaren... och hon rider ju för det första inte på så hög nivå själv och hon är ju heller inte anställd som "ridlärare".
Jag hade tyckt det var mer uppseendeväckande om Agneta fällt en sådan kommentar...
Så det är lite tokigt att M:s kommentarer ska få representera "Strömsholm". Hade varit mkt intressantare om artikelförfattaren istället intervjuat Agneta som trots allt är dressyrlärare om vad hon tyckte var nytt.
 
Sv: Så skapar du swing i sitsen

Kan ju iof tillägga att det verkade ganska korkat att skicka M som en av deltagarna (eller var det fler fast bara artikeln nämnde dessa två?) men vilket i sin tur kanske innebär att M kanske har en annan befattning nu än tidigare som jag inte vet om...? Tänkte inte på det först...
Men om det inte har ändrats så hade det som sagt varit mer intressant att höra Agnetas kommentarer eftersom hon trots allt är på en annan nivå.
 
Sv: Så skapar du swing i sitsen

Ursäkta för en dum fråga men vad menar ni alla med att röra skänklarna fel? Att de inte ska röra sig utifrån och in eller vad det nu var utan fram och tillbaka? Eller? :confused:
 
Sv: Så skapar du swing i sitsen

Skänklar ska röra sig på olika sätt. Man ska givetvis tillåta hästens andning (men ofta överdriver folk detta och det blir istället att benen far ut och in som skållade råttor), men även "stryka katten" med sin skänkel, ffa i trav. Man kan tänka sig att hästmagen är en mjuk och ömtålig katt, som man vill smeka med sin underskänkel, fram och tillbaka.
 
Sv: Så skapar du swing i sitsen

Varför? Ska inte skänkeln vara stilla när den inte inverkar? Ska den inverka i längsgående riktning?

T
 
Sv: Så skapar du swing i sitsen

I lättridning smeker skänkeln katten för att du ska vara rörlig i de leder du måste vara rörlig. Du måste öppna och stänga knäleden i lättridning. Men visst har du rätt, skänkeln är ju stilla när den inte inverkar. Det jag menade är inte en inverkande skänkel utan en skänkel som anpassar sig efter lättridningens mekanik. Och beroende på vad du gör, påverkas ju hästens trav. På vissa hästar behöver du kanske inte smeka katten? Det är därför jag tycker lättridning är så grymt svårt, det finns hundratals sätt att rida lätt och alla kan vara rätt... (Enklare vore det att säga att "lättridning rubbar hästens balans så mkt att det är bättre att sitta ner", men övning ger väl färdighet. År 2069).
 
Sv: Så skapar du swing i sitsen

Jag vill inte förstöra glädjen för någon. Men jag har ridit för instruktörer utbildade på Strömsholm och de lärde ut detta redan i början av 80-talet, så detta är knappast någonting nytt för "Strömsholmarna"
 
Sv: Så skapar du swing i sitsen

Fast jag tänker att det inte är något nytt, däremot så behövs det uppfräschning då och då.

Bra är att man sprider ut texter så fler blir intresserade.


Sen är det en given självklarhet att även rutinerade ryttare ALLTID kan förbättra sin sits, men ibland behövs det bara lite enkel ödmjukhet för det.
 
Sv: Så skapar du swing i sitsen

Testa att rida lätt i typ 8 mil - då har man fått in tekniken sen... :)

/Camilla - distansryttare som rider lätt, lätt, dvs med mycket liten rörelse och utan att skänkla i varje steg...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
889
Senast: cassiopeja
·
Träning Att det skulle vara stor skillnad mellan att rida tillsammans med 10-11 andra på i många fall avtrubbade hästar och att rida själv på en...
Svar
7
· Visningar
1 626
Senast: Tokmamman
·
Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 591
Senast: Meelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp