Jag tycker det är otroligt stor skillnad mellan att smita före i kön, dvs boka en tid som du inte har rätt till för att du har rätt kontakter och vägar in och att man använder upp kvarvarande vaccin.
Att använda upp restdoser istället för att slänga tycker jag är självklart, oavsett vem som får den. Det är vaccin-brist och endast ett visst antal doser kan delas ut. Ja i bästa av världar ska dessa också gå till vårdpersonal såklart, i rätt prioriteringsordning, men det är inte alltid gör-bart.
De flesta kommuner där jag bor vaccinerar inte vårdpersonalen i kommunerna på sjukhus eller vårdcentraler. Det är stora lokaler som ställs iordning och en extern part som utför vaccinationerna. Platserna är valda för att kunna svälja många människor på kort tid på ett smittskyddssäkert sätt. Det innebär att om det finns doser kvar ska dessa helst ges till prioriterad personal, dvs om någon kan ringa något etc. Men det är inte alltid det finns personer som kan komma in med kort varsel exempelvis en helgdag. Så då ges doserna till någon som finns på plats, ex och bemannar lokalerna. Det är inte i min värld samma sak som att smita före.
Doserna som kommer är räknade efter antalet bokningar men också med viss flex pga att det kan dyka upp de utan bokad tid (som ändå har rättighet att vaccinera sig) samt att det inte är helt klart hur många doser som alltid kan utvinnas. Det kan också bli över pga att alla som bokat inte kan vaccineras på dagen, kanske med något som avviker i hälsodeklarationen, milda symtom på vaccinationsdagen, eller respektlöst nog bara inte dyker upp.
Det är fascinerande hur man bara utgår från att inte andra gör sitt absolut bästa. Det är väl jättetråkigt att det är vaccinbrist men det är också jättetråkigt att utgå från att de som arbetar med det inte gör sitt bästa för att alla som vill ska kunna få vaccinera sig

Däremot att smita före i kön för att man kan, eller ge närstående vaccin före är en helt annan sak som jag upplever som otroligt att man kan göra med gott samvete!