SÅ TUKTAS EN HÄST !! :-)

S

Snuttisen

Jag skulle gärna vilja ha lite tips och ideér..
Jag har en 4 årig valack som vi håller på att uppfostra och rida in..
Det största problemet är att han slår som en toking med huvudet nästan hela tiden..När man leder honom i grimma, vid ryktning och allmänt pyssel. De stunder man sitter på honom och han får gå i rask takt går det hyfsat bra..Men det är fruktansvärt irriterande att man inte kan promenera ordentligt med honom..En del säger att man ska sätta upp armbågen så att han får sig en känga när han slår..men så lång är inte jag för han lyfter ju på huvudet oxå.

En annan grej som är lite jobbig är att han hela tiden vill bita/hålla i något..kläder, grimskaft eller människofingrar om man inte passar sig :d

Han är fruktansvärt ouppfostrad..
Kan tillägga att jag själv bara haft honom i knappt en månad..

Någon som har något effektivt och bra tips ?

mvh
 
Låt en kiropraktor eller massör kolla upp honom....det ligger nog inte i uppfostran ditt problem, utan hästen har obehag/ont och gör allt för att kunna åtgärda det själv...men dom misslyckas oftast och behöver hjälp.
 
Du och din häst

Ge dig och hästen tid!
Var bestämd, konsekvent och lev efter ryttarens etik och moral regler!
Hästen försöker säga dig något. Den kanske har tråkigt eller ont? Kolla om den har ont!
Förklara först lugnt när den gör fel och sedan kräv av den att den ska göra rätt- Tillåt den inte att få övertag eller bråka med dig! I början kanske du måste rya åt den när den gör fel efter att du har förklarat för den hur du vill ha det. Var noga med att beröm den oerhört mycket när den gör rätt!
Lita på den och förvänta dig att den ska uppföra sig! Ni måste bygga upp ett förtroende och detta tar tid. Den måste känna att du verkligen litar, älskar, tror på den och vill vara dens vän.
Att den biter i saker, kan tänkas att den bara är lekfull. Skaffa en jolly-boll åt den att ha i hagen och boxen. Aktivera den oerhört mycket med olika saker, flera gånger om dagen. Låt den inte bara mesta tiden vara i hagen, utan ta den för träningspass två gånger per dag. Vet att det kan bli jobbigt om du jobbar eller så, men ibland är man tvungen att göra vissa saker om man vill lyckas.
När den nafsar och biter, så vill den säkert också ha kontakt med dig. Snacka och kela med den. Ger den dig ett litet tjyvnyp så förklara för den att så får den inte göra och att det gör ont. Ägna mycket tid åt den vid ryktningen!
Den vill säkert också känna sig nyttig. Hitta på nya saker åt den, så att det inte blir samma sak hela tiden. Longera, rid ut, rid på banan i dressyr, markarbete, hoppning, klättra med den och löshoppa den. Hela tiden så har du nya saker för den att den ska tränas på. Med tiden så lugnar den ner sig lite.

Du och din häst kommer att lyckas!

Lycka till!!
 
Så gjorde vårat varmblod förut. Men antagligen berodde det på att hon hade ont i kroppen. Numer, efter behandlingar av equiterapeut, massör och en passande sele) så gör hon inte det i samma omfattning som förut. Nu kommer det mest fram om hon blir stressad.

I ditt fall kan det ju oxå vara så att hästen är väldigt osäker på dig och på miljön och därför slår med huvudet. Kanhända den lugnar sig sen när den börjar förstå vad du vill och vänjer sig vid det nya stallet.

/emma
 
För min två-åring är det en sort tryggehet att bita på grejer, det har hon gjort sedan hon var liten och bet i svansen på mamma. Hon biter gärna i grimskaft osv. Så när hovslagaren ellet vet. är här så får hon ett grimskaft att hålla, så biter hon inte i dem :)

Hon hugger ju självklart inte, utan ska hålla eller smaka...

//emma
 
Ja det tror jag du har rätt i , att det kan vara en trygghet för hästen att hålla i något..Han bodde på ett travstall innan(dock inte körd) men där var det så stökigt att han blev orolig..då lärde de honom att kunde hålla i ett grimskaft.. Hans ägare har försökt att plocka av honom det men inte lyckats riktigt.

Vad gäller det andra inlägget så har du oxå lite rätt,han ÄR väldigt rastlös men eftersom han inte är inriden ännu så får jag pyssla med markarbete..Men tipset om bollen tilltalar mig lite, jag har nämligen funderat många gånger på om hästen verkligen hade lekt med en sån :) Det kan vara värt att testa..Och pysslet i boxen tror jag oxå på, han njuter när jag borstar och somnar nästan nästan när jag bostar huvudet :D
Jag tror inte att han har ont eftersom han inte höll på så när jag fick honom för några veckor sedan, och jag har inte gjort något som han skulle kunna få ont av..

Nåväl..tack för tipsen..

Kram
 
Jag skulle både kolla tänderna med hjälp av hästtandläkare (har kanske vargtänder som gör ont) samt kolla så att han verkar må bra i kroppen och att inte sadeln klämmer. Sedan skulle jag inte sätta mig upp innan han vant sig och accepterat bettets inverkan, tömkörning samt longering med inspänning där hästen i lugn och ro får bekanta sig med bettet är bra för detta. Säkert så finns det en osäkerhets- samt otrygghetsfaktor med i detta, min egen unghäst var väldigt "bitig" när jag red ut de första gångerna. Direkt han blev rädd för något tuggade han på hästen före honom.
Nu är jag kanske lite känslig men jag tycker din rubrik
"SÅ TUKTAS EN HÄST !! :-)" inte är tillämplig när vi pratar om en osäker unghäst, det är absolut inte läge för något tuktande!
 
Jag kände en häst som höll på exakt som din,försökte ta tag i kläder när man ledde honom,nöp en gärna så fort han kom åt,slog upp med huvet så fort han fick en tillsägelse eller "bara för att"
Problemet med denna häst var att han var understimulerad,med roliga hästkompisar,större hage och framför allt varierande och rolig motion för honom så slutade han helt av sig själv,problemet var att han hade tråkigt,detta problemet löste sig helt på bara någon månad,utan någon tillsägelse eller upptuktelse...

Mvh Pigge
 
Usch, låter precis som en hingst jag red för nåt år sen, han hade en förskjutning i Atlaskotan, tog kotknäckaren 2 min att fixa men hästen hade lidit i drygt 4 år :cry: så KOLLA hästen innan du börjar tukta.
 
Re: hingstbeteende

Jaa, det är inte jättelängesen han kastrerades, och den tog dessutom alldeles för långt upp, lilleman höll på att stryka med..
Han verkar inte ha förstått att han är kastrerad för han är VÄLDIGT intresserad av mitt sto, de håller på nästan hela dagarna :o och jag trodde inte att en valack var intresserad av det ??
 
Vissa valackar

Vissa valackar, trots att de har varit kastrerade i många år är oerhört hingstiga i huvudet och speciellt när det finns då brunstiga ston i närhet, kan de vara som tokiga.
En del växer ifrån detta om de bara får ordentligt med arbete och andra behåller det. Ge din häst bara mycket jobb och se till att hålla den på mattan så ordnar det sig om några år. Din valack är fortfarande ung, men förhoppningsvis växer den ifrån det om några år. En bra koll är att båda kulorna har blivit borttagna ordentligt och att inga småsaker finns kvar.
Jag har träffat 8-12 åriga valackar som är fullt kastrerade och ändå är lite hingstiga och fåniga runt ston. Stona säger ifrån när de inte vill, genom sparkar eller bit.
 
Re: Vissa valackar

horsedream: Jag har hört om något som heter munkpeppar..att det ska få honom att bli mindre intresserad, känner du till det ?
Funderar lite, ska jag göra allt för få bort han lust till henne ? jag menar om han inte blir uppmuntrad så kanske han glömmer av det ? Eller kan man låta dom hållas ?
 
Re: Vissa valackar

Min förra häst kastrerades sent, och han kunde inte ens gå med ston...Jag vet faktist inte vad man kan göra åt problemet, men han fick gå med en valack i stället och det tyckte han var kul efter de hade gjort upp att han skulle bestämma! :)
 
Hmmm

Jag själv känner inte till det om munkpeppar men det är möjligt att det ska finnas något.
Ifall din valack är hingstig kolla framför allt att den är ordentligt kastrerad. :banana:
Nu har det ju gått lite tid sedan detta inlägg kom och jag hoppas att hästen är bättre nu. :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Behöver råd då jag snart tappar hoppet om min häst., köpte mitt fina halvblodssto på 11 år för snart två månader sen det gick bra i...
Svar
14
· Visningar
2 994
Senast: supersonic
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 477
Senast: scizofren
·
5
Hästhantering Min nya häst som jag har haft nu i snart två månader har börjat sätta sig på tvären. De första veckorna kunde jag rida själv och med...
2
Svar
34
· Visningar
11 385
Senast: FreSus
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 667
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp