N

nekita

Hur sår man bäst vall för bete till häst och ponny. Nu är där lite gräs blandat med ogräs. Där har varit ekologisk odling. Ska man ta bort ogräset:banana: först??

Sv: så vall

när vi sått in ny vall har vi alltid brutit den gamla först. annars är det ju så att många "ogräs" är igentligen nyttiga för hästen, ju rikare flora, ju bättre bete :D tycker iallafall jag ;)

En plöjning för att bli av med fleråriga ogräs (skräppor och maskrosor). Sedan kan man harva och så renbestånd. Släpp inte hästarna på vallen förrän den har etblerat sig ordentligt. Första året räcker det att putsa och man kan eventuellt låta får beta ett tag.

Kolla exempelvis Olssons frö som har kul fröblandningar för hästbete med inslag av örter (kummin, pimpernell, svartkämpar). Örter är inte samma sak som ogräs! Det finns bra blandningar för hårt slitna ytor också.

Jag är inte så väl insatt i detta men av det som jag har läst så har jag fatsnat för att det inte är bra för hästar att gå på gödslade, nysådda vallar med endast några få olika växter/örter. Vi har gott om bete och har inte sått om eller gödslat vår gamla vall utan har det som bete till våra två stora hästar de små får gå där ibland, ej tidigt på sommaren.

Det kan ju funka att köra direkt med en rapid el liknande maskin.
Den blir nog snabbast användbar på det sättet.

På åkermark brukar det uppstå ogräsbestånd med vitklöver, maskrosor, smörblommor och skräppor efter ett antal år. En del kallar detta örtrikt för att undvika att göra någon åtgärd. Man kan få ett bra bete utan onödig gödning och med bra örtblandning men då får man planera sortval efter dessa krav.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har börjat drömma om att köpa ny häst efter att jag miste min underbara d-ponny för ett par år sen. Vad jag skulle önska: -lugn och... 2
Svar
29
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Jag är en tjej som ska börja gymnasiet till hösten. Jag har sökt in till hästskötar linjen i första hand och djursjukvård i andra hand...
Svar
14
· Visningar
1 197
Senast: Cambrie
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
795
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka