Sadel bekymmer.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare valentino-95
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 727
V

valentino-95

Hjälp jag har världens sadel bekymmer =(
Min Haflinger korsning är väldigt stor/kraftig är jätte rund och har ingen manke. Jag har prövat en del sadlar nu men hittar ingen som är tillräckligt bred =(
Jag har tom prövat xxxvid och det var skratt retande den var för smal :crazy:
Finns det någon här som kan ha varit i samma sitt som jag är i nu som har några råd eller ideer på sadlar som kan tänkas passa.
Sitter nu i en bomlös sadel som jag bara hatar.

Tack på förhand.

Sv: Sadel bekymmer.

xxx-vid är för smal :crazy: Vad är den korsning med?

Lägg gärna in bilder på hästen. Skulle vara intressant att se.

Om du absolut inte behöver en bomsadel skulle jag börja titta på bomlösa faktiskt.

Ja helt otroligt trodde inte det va sant att xxxvid va för smal, men det va den =(
Det är en Haflinge/Clydesdale :love:

Jag bara hatar denna bomlösa som jag har till han nu = fick med den när jag köpte honom.
Hmm man får kanske ta och köpa en ny sån för denna tycker jag är rätt sladdrig/jätte mjuk och glider åt alla håll och kanter :crazy:

Vad kräver hästen för vidd i grader? XXXXXXvid etc säger ju egentligen ingenting mer än att det finns smalare sadlar hos den tillverkaren.

Antar att du har en som är av soffkudde-modell som man kan köpa på hööks och börjes. Det finns bomlösa som är uppbyggda i sätet så man inte sitter lika brett.

Det står Knights på den så det kan vara möjligt.
Tack för tipset =)
En sån skulle vara värd att testa =)

Jag red en tjock tinker i en knight sadel, man satt jättebrett. Sedan bytte vi till en sensation bomlös och det blev enorm skillnad. Så ett tipps kan vara att testa en sådan. Har nu suttit i flera olika bomlösa och kan bara säga att det är stor skillnad på en bomlös för runt 3 000 och en för 13 000!

Jag har samma problem och sitter också i en bomlös jag hatar...:( Kolla jensen exmoore, dom är specialbeställda och går att få ganska brett. Annars är det enbart wintec wide som har varit i närheten att räcka till i bredd för min kuse.

Balance Frank Baines - Matrix GPJ är enligt annons 332633 på h*****t en av marknadens bredaste som samtidigt har en bom.
Kan det vara något?

De sadlar som går att få riktigt breda är Jensen Exmoor och Jensen Classic/brillant, Frank Baines (vissa modeller), Balance (tillverkas av Frank Baines), Wow, Wintec Wide. Sen finns det fler men dessa går att få upp till ca 130-140 grader beroende på märke. Gamla Griffin Endurance (utan ändringsbar bom) är också ca 130 grader, men sällsynt på beg marknaden.

Annars finns det många bra bomlösa att välja mellan, men välj hellre en begagnad kvalitetssadel än att satsa på någon billig bomlös som kostar 2000´kr ny.

KL

Jag har samma problem som du. Jag har också en haflinger, dock ingen korsning. Just nu har han Young rider sadeln från thorowgood, men den är för det första sned, och för det andra lite för smal. Jag har haft en bomlös och det är samma för mig, jag trivdes inte med den. Jag har haft hemma en wintec wide, och den var för smal och för bred. För smal precis högst upp vid bommen, där stoppningen börjar. Och för bred längre ned. Och där tog mina idéer slut. Just nu har jag en barbackasadel som nödlösning medan jag letar efter någon annan.

Men som någon annan sa, lägg in bilder så är det lättare att se :)

Det låter som om du skulle se dig om efter en bomlös sadel som du trivs i tycker jag. Det finns ju många olika modeller. Prova dig fram. Vad är det för bomlös du rider i nu?

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 251
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 301
Senast: Mogge
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 968
Utrustning Min Prestige Leonardo är för uppbyggd bak och för smal i kanalen för hästen vi lagt den på, så jag spånar på möjliga "efterträdare"...
Svar
2
· Visningar
1 093
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka