Sadel glider fram. Någon som blivit hjälpt av sadelgjords-byte?

@CallMeAce Blev taggad för jag har ju häst med samma typ av rygg, smala bogar men bred/rund över revbenen. Om du vill ut på äventyr så får du gärna komma upp o hälsa på med hästen o testa mina Amerigo, har två med olika höga bossor :-) de är inte tillsalu, men för att se om Amerigo funkar. Jag har oxå en enklare värmekamera som man kan kolla anliggningen med :-)
 
Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna och har just nu en mage som välver sig lite ut från kroppen eller hur jag ska förklara.

Köpte honom i april och då kollade en sadelutprovare min sadel och tyckte den passade honom. Han var ganska tunn när jag köpte honom o i samband med lite gräsmagen började sadeln glida fram mer. konsulterade sadelutprovaren igen och hon tyckte då jag skulle värma om bommen till en större storlek. Detta gjorde jag men upplever nu att sadeln glider fram ännu mer. Åkte då till sadelutprovaren igen med hästen och då tyckte hon jag skulle byta sadelgjord från min breda avlastningsgjord till en smal vanlig istället. Hon tyckte inte sadeln hade blivit för bred för honom.

Nu till min fråga. Med tanke på hur min häst ser ut med tunna bogar och konformad mage just nu så känns det lite som att det kan stämma att sadelgjorden kan vara problemet. Är det någon som haft samma problem och blivit hjälpt av att byta sadelgjord? Jag funderar över om jag ska köpa en från Eric le tixerant (stavning?) men de är ju otroligt dyra.

Vill ha lite mer input. Är också inne på om sadelutprovaren kanske ändå har fel angående om min sadel är rätt eller inte....

På min torped (konformad, bredare mitt på än över bogen osv) hjälpte INTE le tixerantgjorden tyvärr. På min andra häst som dock inte är konformad men diff mellan sadelläge och gjordläge och där sadeln drog fram gjorden så gjorde ELT superstor skillnad och sadeln slutade åka fram.
 
Jag har precis haft samma problem. Hade en Prestigegjord i läder. Sadeln gled fram 10cm om jag travade hästen för hand. Alla 5 sadlar som provades, med samma gjord, gjorde samma sak, mer eller mindre.
Provade kompisens Le Tixerand och sadeln rör sig inte. Däremot måste den justeras ändå då den är för tight. Innan jag testade en annan gjord trodde jag att sadeln var för vid, det är den inte.
Ska tilläggas att jag testade en vanlig tyggjord dessutom, även där satt sadeln mer stilla
 

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
552
Senast: Silje
·
Utrustning Jag funderar på en ELT eller typ g-boots avlastningsgjord. Hur mäter man storlek hästen ska ha? I stallet har folk dessa gjordar och...
Svar
6
· Visningar
1 216
Senast: Novalisa
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 232
Utrustning Finns det någon form på sadelgjord som förhindrar sadeln att glida bakåt, eller är det bara brösta som gäller i det fallet? Hästen är...
Svar
15
· Visningar
6 054
Senast: Dressyren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp