Sadel info tack!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare .em.
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 745
E

.em.

Ska köpa ny sadel åt mitt varmblod, ett sto på ca. 150 cm.
Förr köpte vi bara en sadel, men känner nu att jag vill ha en sadel som verkligen passar och är rätt för mitt sto, men jag kan inget om sadlar. Vet bara att vi köpt sadlar som vart 16" eller 17" inte mer..

Tips, hjälp och info mottages tacksamt!!

Sv: Sadel info tack!

Förr köpte vi bara en sadel

:eek: :crazy: :crazy: GUD vad HEMSKT! Då kunde ni förstört hästens rygg! :cry:

.em. skrev:
men känner nu att jag vill ha en sadel som verkligen passar och är rätt för mitt sto, men jag kan inget om sadlar.

:banana: :banana: :)

Kan du inget om sadlar vore det bästa att ta ut en kunnig person i din närhet eller en sadelutprovare (gärna diplomerad, inte sadelmakare).

Vilken prisklass är du ute efter? Har du bild på hästens ryggprofil?

Alltså, vi tittade hur den låg o så att den inte klämde vid manken , med det är så att jag inte vet nått om bomvidd etc.

Ska kontakta en duktig sadelprovare som får hjälpa mig och lära mig mer.

Jag tycker att du kan börja med att läsa inläggen på Buke... För först är det bäst att kunna lite själv och veta vad man ska tänka på, så kan du ju fråga utprovare/sadelmakaren med.

En bra sida som du kan börja med är också www.ridin.se

Det finns även böcker man kan låna på biblioteket om sadlar, samt en film video/DVD av Anders Eriksson (säljs bl.a. på Hööks, Börjes osv.) som inte är så dyr.

Sedan kan du fråga folk i din närhet som du tror är duktiga etc. men lyssna inte bara på en person (för vem vet om denne har helt rätt :smirk:) utan lyssna på flera personer
och sedan märker du ju vem som säger vad - om flera påstår samma saker så är det ju förmodligen det som är rätt osv.

Bara så du får lite hum om själv också, hur en sadel ska ligga (man har ju trots allt hört skräckisar där inte ens sadelutprovaren som är dipl. lyckats få rätt sadel...),
men jag tycker ändå sedan att du ska ta hjälp utav en diplomerad utprovare.

Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
483
Senast: warg
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: MissFideli
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka