sadel knutor.

T

teammalmgren

en av hästarna jag ska börja rida har sadelknutor, är inte speciellt hemma på det eftersom ingen av de tidigare haft någon.
Det ser ut som en liten ärta innanför huden en bit nedanför manken. Min veterinär hade igentligen inga råd att ge utan mera vänta ut den.

så nu undrar jag om de kankse är någon som vet någon huskur som ex att man använder fläsksvål på vårter. :)

Han har ju inget besvär direkt av den va vi vetskulle ändå vara skönt om man fick bort den innan den går sönder :D
 
den lär ju knappast gå sönder :smirk:. tvätta med alsolsprit som är uttorkande, tvätta vojlocken ofta och borsta hästen noga. blir dom väldigt stora och mycket ivägen kan vet spruta med kortison.
 
Min pålle hade några små knutor alldeles bakom manken förra vintern, men dom försvann när han gick utan täcke i somras och sen dess har dom inte kommit tillbaka...
Så hans berodde nog mest på att det blev för tätt med täcken.
 

Liknande trådar

Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 669
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 510
Senast: Lisa2014
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 700
Senast: fijja
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 854
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp