Sadel med mycket stöd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Iphz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 922
I

Iphz

Hej!
Jag har precis köpt en ny häst, och letar efter sadel till honom. Han är troligen inte så svår att hitta sadel till (enligt min tafatta bedömning), men sadelutprovare skall jag självfallet anlita mig av. Problemet då? Jo, efter ett antal operationer i ryggen så har jag egentligen ridförbud, och väldigt dålig balans. För att slippa åka i backen har jag blivit rekommenderad att rida i en sadel med mycket stöd, och detta vet jag med mig själv också (tidigare hästar jag haft) att man känner sig mycket säkrare i en sadel med mycket stöd.

Såhär inför sadelprovarbesöket vill jag väldigt gärna ha tips om sadlar som man skulle kunna tänkas prova på hästen, utifrån mina behov så att säga. Är intresserad av både hopp och dressyrsadlar. Rak bom, och bör finnas i en storlek runt 90-95 grader.
De sadlar jag haft på tidigare hästar har varit Stübben (MF Hopp Special) samt en relativt gammal Albion (då med förstorade klossar), och dessa har fungerat bra. Ska prova en Stübben MF Hopp Special på hästen, men jag känner att jag kanske vill testa på något nytt.
Priset då? Jag hade tänkt och lägga ut drygt 15-20000 kr per sadel, så de bör väl ligga nånstans i den prisklassen. Kvalitet är något jag åberopar starkt, så ni får gärna tipsa om vilka märken man inte bör titta på rent kvalitetmässigt.

Tack på förhand!

Sv: Sadel med mycket stöd

Iphz skrev:

Hej!
Jag har precis köpt en ny häst, och letar efter sadel till honom. Han är troligen inte så svår att hitta sadel till (enligt min tafatta bedömning), men sadelutprovare skall jag självfallet anlita mig av. Problemet då? Jo, efter ett antal operationer i ryggen så har jag egentligen ridförbud, och väldigt dålig balans. För att slippa åka i backen har jag blivit rekommenderad att rida i en sadel med mycket stöd, och detta vet jag med mig själv också (tidigare hästar jag haft) att man känner sig mycket säkrare i en sadel med mycket stöd.

Såhär inför sadelprovarbesöket vill jag väldigt gärna ha tips om sadlar som man skulle kunna tänkas prova på hästen, utifrån mina behov så att säga. Är intresserad av både hopp och dressyrsadlar. Rak bom, och bör finnas i en storlek runt 90-95 grader.
De sadlar jag haft på tidigare hästar har varit Stübben (MF Hopp Special) samt en relativt gammal Albion (då med förstorade klossar), och dessa har fungerat bra. Ska prova en Stübben MF Hopp Special på hästen, men jag känner att jag kanske vill testa på något nytt.
Priset då? Jag hade tänkt och lägga ut drygt 15-20000 kr per sadel, så de bör väl ligga nånstans i den prisklassen. Kvalitet är något jag åberopar starkt, så ni får gärna tipsa om vilka märken man inte bör titta på rent kvalitetmässigt.

Tack på förhand!

Jag e inget sadelproffs på något vis o vet ingen om sadlarna har rak bom el inte.
Men några jag suttit i som jag tycker har bra stöd är just Stubbens MF special. Köpte en ny själv för ett år sedan o gillar den jättemycket. Sen har även kieffers hoppsadel me stora klossar bra stöd. Dressyrsadlar skulle ja nog rekommendera just albion och Morris& Nolan : )

Jag har också problem med ryggen till och från, men har lyckats hitta en helt fantastisk sadel: Wellington Hintermeyer. Otroligt mjuk, väldigt djup och med gigantiska stöd. Nackdelen är väl det saftiga priset (min kostade 17200 i nypris), samt att en del kan uppleva att de blir "fastlåsta" i sadeln (fast jag upplever det som att det är vad du eftersträvar).

Kvalitetssadlar med rejäla stöd.
Du har Kieffer Donau, flatback/cutback med ullstoppade kilbossor, ändringsbar glasfiberbom, dubbla REJÄLA stöd - ca 11 000 men gott om begagnade.
Kieffers dressyrsadlar har marknadens mest rejäla stöd och djupa säten, Lusitanon är en nämnd - ca 15 000kr, lite dåligt på beg.marknaden, det gamla flaggskeppet Master är betydligt vanligare än de nyare modellerna.
Ytterligare dressyrsadel som har samma överdrivna stöd som ovan nämnda: Wellington Greenline, ullstoppade kilbossor, ej ändringsbar bom- ca 17 000kr.

Topp kvalitet:
Prestige/appaloosasadlarna, rundbossor med antingen ull eller permanentstoppning, ändringsbara bommar. Hoppsadel med REJÄLA dubbla stöd samt djupt hoppsäte: Venezia (lite eventing stil) - ca 15 000kr, de som äger en säljer den aldrig :-)!

Bland dressyrsadlarna kan jag rek. samtliga av de dyra: Venus/VenusD -ca 17 000kr, Doge -ca 20 000, Leonardo-ca 20 000kr. De har mkt djupt säte och rejäla stöd UTAN att man som ryttare känner sig instängd och har svårt att inverka (till skillnad från Kieffer/Wellington som = fängelse enligt mig) - kanonfina sadlar.

Därutöver finns fler sadelmärken i toppenkvalité i prisklass 20´+ där du i princip kan skräddarsy efter önskemål.

Senast ändrad av en moderator:

Tack så jättemycket för alla förslag! :bow:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 241
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 286
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka