Sadel med rundbossor - tillpassning

Alexandra_W

Trådstartare
Jag återkommer till samma fundering som jag hade tidigare. Nämligen hur mycket av bossan som ska 'ligga i luften' på en sadel med rundbossor. Har ju nu haft och ridit i sadeln i fyra månader, och min eventuella tvksamhet om den kanske var för smal över manken är borta. Hästen är nöjd och jag är nöjd =) Idag tog jag och la på den utan schabrak igen för att kolla så den fortfarande passade (herrn har tappat liiiite av extrahullet) och den låg fortfarande prima. (Eller tja med reservation för om den svänger upp för tidigt men det konstaterade 'vi' här på buke ju i vintras att den svängde där och när den skulle)

När jag ändå var igång och hade den utan schabrak passade jag på att lägga den på unghästen (2 år på dagen IDAG faktiskt) och kolla igen. Sist så var den ju för vid, men sen har jag sett att hon växt i den lite. Och den såg ut att ligga i princip lika bra som på valacken, förutom aningens för vid. (vilket jag tackar för iofs, jag vill hon ska växa I den, inte UR den).

Men då stod jag ju där och funderade på det där med hur mkt bossa som ska vara i luften, och kom att tänka på om någon har en bild på en som ligger perfekt, helst utan schabrak etc så man ser ordentligt? =)

Sv: Sadel med rundbossor - tillpassning

Man kan ju inte säga det så.. Det är ju olika från häst till häst. Vissa ligger an hela vägen och ligger bra och vissa svänger av lite tidigare och ligger också perfekt. Så länge hästen kan arbeta upp ryggen utan att få ont så är det bra.
Men ta ut en bra sadelutprovare när du ska rida in henne....

Om sadeln ligger still, dvs inte guppar fram och tillbaks, är det viktiga har jag kommit fram till, på vilket ställe rundbossor lämnar ryggen är egt oväsentligt, eftersom hästen rygg ändrar sig när den rör sig. Du ska ju inte stå still med hästen. ;)

Diabolical_Kitten skrev:
Man kan ju inte säga det så.. Det är ju olika från häst till häst. Vissa ligger an hela vägen och ligger bra och vissa svänger av lite tidigare och ligger också perfekt. Så länge hästen kan arbeta upp ryggen utan att få ont så är det bra.
Men ta ut en bra sadelutprovare när du ska rida in henne....

Självklart ska en sadelutprovare få bedömma när hon ska börja ridas. Men som det är nu så skrittas hon ju korta sträckor (typ 100 meter) med mig i sadeln. Och dels så anser inte de sadelutprovare jag talat med att det är så himla stor vits att kolla NU. Jag har beskrivit vad jag kan titta efter och hur den ligger i övrigt och så, och att det jag är tveksam över är om den svänger av 'för tidigt' eftersom jag inte är van med rundbossor. Dels så även om ngon kollar NU, så till NÄSTA gång jag sitter på henne kan det ha ändrats. Tjusningen med unghästar eller hur det var...

Så än så länge anser de tillfrågade att såvida sadeln ligger som jag säger och den enda tveksamheten är om rundbossorna svänger av för tidigt, så är det ingen ide att kolla. Däremot tills när det ska börja travas. Sadeln rör sig ju inte speciellt mycket i skritt, men däremot under lättridning i trav.

Centaur skrev:
Om sadeln ligger still, dvs inte guppar fram och tillbaks, är det viktiga har jag kommit fram till, på vilket ställe rundbossor lämnar ryggen är egt oväsentligt, eftersom hästen rygg ändrar sig när den rör sig. Du ska ju inte stå still med hästen. ;)

Ah, då borde det inte vara någon fara, den ligger ju pinstill på lilldamen eftersom jag bara skrittar henne typ 100 meter.

På valacken så verkar den som sagt ligga still såvitt jag kan beömma (ingen ruggning av pälsen eller ojämnt tryck på schabraket), och ffa så är ju hästen (som är KINKIG9 nöjd.

Har tänkt att släpa häst + sadel till sadeltillpassare och kontrollera, men herrn ska ner lite mer i vikt först och få lite mer muskler är det tänkt ;) Men när det gäller sadlar så har vi länge levt efter: Han väljer, matte betalar ;) Och han är nöjd.

Sen är det ju inte säkert den kommer ligga bra sen också, eller på unghästen sen, men det föredrar jag att INTE tänka på just nu ;)

Det principet har vi också, gillar Arrow den så är det bra! ;) Och han gillade inte sadelmakarns utprovade sadlar, även om dom SÅG ut att ligga bra.

Centaur skrev:
Det principet har vi också, gillar Arrow den så är det bra! ;) Och han gillade inte sadelmakarns utprovade sadlar, även om dom SÅG ut att ligga bra.

Vision ratade de flesta sadlar vi försökte med. han är svår att passa sadel till eftersom han har lång, hög och VID manke, vid rygg och kort rygg. Och så sadelgjordsläget för långt fram (så det glider obönhörligt framåt). Hittade en som sadelmakaren tyckte låg perfekt och några soms adelmakaren ansåg ligga acceptabelt. BLÄ sa hästen och vägrade.

Sen tipsade tränaren om Zaldi Atlanta och vi provade en hon hade som låg finfint förutom att den var för smal och för lång. Provade vidare modellen och den låg som en smäck, förutom att den var för lång (kilbossor). Nåja, jag provred iaf och det var FÖRSTA gången han sa 'ja tack' från steg ett om en sadel. Och eftersom jag tyckte om den med blev det den. Sadelmakare kollade sedan och konstaterade att 'den glider, men det gör ju allt, den där har ju ett mardrömslikt placerat sadelgjordsläge' och 'den är för lång, men du har inte hört mig säga det här men blunda och rid, hästen är ju nöjd'. Till saken hör att han är en ryggproblemshäst, men aldrig haft minsta problem med ryggen trots längden på sadeln.

Men jag har ju eg velat ha en han gillar OCH som är tillräckligt kort. Kikat lite på Harry Dabbs, men sen blev han T-märkt och då kändes det def inte som det var läge för nys adel. Så visade det sig ju att kompisen hade en HD i rätt bomvidd och rätt tumstorlek OCH rätt färg till salu. Det var andra gången jag fick uppleva att hästen sa 'ja tack' från steg ett. Så den blev det. Och ärligt talat, sadelmakaren ska nog få döma ut den riktigt rejält om jag ska byta bort den iom att hästen är så nöjd. Det finns en hel del sadlar han kunnat tänka sig acceptera efter ett tag, men bara två han direkt sagt ja tack om liksom..

Unghästen har ju inga referenser så där är det ju svårare, där kan jag ju bara gå på att hon har inget att invända när jag kommer med sadeln eller när jag spänner den, och de tre gånger jag suttit upp har hon stått still och sen skrittad jämnt och villigt,. utan att skicka av mig, så ;)

Jag håller ju faktiskt med sadelutprovaren att det inte är nån ide att kolla nu. Hon kan inte skadas i skritt när du rider så korta sträckor. Annars om du är orsäker, ta en bild och maila till sadelutprovaren?

Liknande trådar

Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
4 010
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 834
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 968
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka