Sadel och regn?

diamonia

Trådstartare
Har börjat fundera på att jag faktiskt kommer att vara tvungen att rida ute i regnet när jag fått igång stoet. Hur skall jag göra med sadeln?

Skall man ha en syntetsadel som alternativ till lädersadel? Märke?

Har aldrig haft någon syntetsadel.

Senast ändrad:
Sv: Sadel och regn?

Rider med lädersadel mycket ute i regnet. Jag tycker syntetsadlarna dels är fula :d och osköna att rida i.
Ett tips är att torka av sadeln noggrant direkt efter och smöja den lite fort med glans- läderbalsam. Rid annars med ridtäcke eller liknande, då täcks ju i stort sett hela sadeln.
Men Om du nu vill ha en syntetsadel så om du tänker dig ett billigare alternativ så rekommenderar jag inte maxam syntet. Det beror ju iofs på hur mycket du tänker använda sadeln och till vad. Griffin syntet (hööks) har jag hört att den ska vara bra fast det billiga priset. men annars vet jag inte. Har inte så stor erfarenhet av syntetsadlar, då jag som sagt inte tycker om dom. =/

Senast ändrad av en moderator:

jag har ett horseware mack in a sack täcke över om jag absolut måste rida i regn..men det är ju rätt osmidigt o inget man kanske sittter o trimar 45min med. (har ridhus..)
annars kanske du kan ha sadelöverdraget kvar på?

Jag vill ha en sadel jag faktiskt kan rida i regnet med, sitta och trimma i paddocken!

Med sadelskydd eller täcke kan man ju skada en lädersadel med även om det inte blir blött!

Mer tips tack!

hm... jag har alltid ridit med mina lädersadlar oavsett väder.
kan inte se problemet -det är väl bara att torka av den när du kommer in igen? om man har en ljust brun kan jag iof förstå om man är extra rädd om den, men mina svarta har då aldrig sagt att de inte gillar regn;)

Håller med "hannacecilia". Jag rider i mina lädersadlar oavsett regn eller snöstorm. Man tar en handduk och torkar av dom lite när man kommer in. JAG tror att läder klarar väta bättre än syntet.

Jag håller inte med om att en lädersadel tål väta bättre än en syntetsadel. En lädersadel måste du ju torka av om den blir blöt, det behöver du inte med en syntetsadel.

Sen finns det ju olika kvalitet förstås. Wintecs syntetmaterial tycker jag är i en klass för sig. Men om man väljer tex Isabellen fungerar den inte så bra i regn eftersom materialet där påminner om mocka och torkar väldigt långsamt om det blir blött... Men den blir ju inte förstörd.

Vissa läderssadlar tål regn jätte dåligt. Jag rider inte med min Amerigo eller Dominus sadel när det regnar. En gång red jag i regnet med Amerigon och det märktes direkt på sadeln och då duggade det ändå bara. Det beror på att de har ett mjukare ömtåligare läder än vad som var vanligt förr. Min gamla Strömbergssadel tål dock regnet, så jag tar den vid regn. Syntetsadlar har jag dock ingen koll på.

Jag rider med min Ken Taur i ur och skur. Aldrig några problem. Funkar kanon! det är bara på med lite lädertvål om lädret har blivit stelt.
/Lina

Har precis avslutat ett pass i en Amerigo i hällande ösregn. Inga problem. Sadeln, jag och hästen var dyngsura!

Mesta problemet var väl att mina blå ridbyxor färgar av sig i skoningen, märker jag nu!

Olja in sadeln när den torkat....gôr jag som rider ute i min fina cwd som jag är grymt rädd om....

*kl*

Jag red i helgen med min Butet-sadel i ösregn. Den fick torka, det tog ett par timmar, och sedan smörjde jag in den. Den ser inte annorlunda ut jämfört med hur den gjorde innan.

Om en lädersadel inte tål regn, hur ska den då tåla svett från hästen?!

*kl*
De e ju bara å sörja av lite grann me tvål å balsam efter man ridit! Verkar oekonomiskt å köpa en till sadel å ha när d regnar! Ne, min sadel va dyyyyyyr, å då räknar ja me att den ska klara av lite regn!

Jag har en stübben med älghud som tappar färg... Den är i bra skick annars men just regn gör den ännu fulare!

jag har aldrigt haft några problem med mina lädersadlar iu regn har haft sadlar som kostad mellan 5 o 20k ingen skillnad alls. En sadel ska väl för faen tåla lite regn!

*knapplån*
Men om man har en sadel med buffelskinn, är det någon skillnad då? Och så är det något mockaliknande på knästöd och säte. Hur påverkas det av regn?

jag rider med lädersadel, skönaste sadeln. :) och när det regnar ute brukar jag slänga på en filt över sadeln som jag plockar av när jag kommit upp på hästryggen eller så får den ligga över sadeln och över hästen. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
523
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka