Sadel på avbetalning????

alice

Trådstartare
Är det "klokt" eller ska man avstå helt? Vi har en ridsportbutik här i stan som säljer sadlar på avbetalning och jag tänkte att det kanske är läge att nappa. Jag är i "desperat" behov av en dressyrsadel då hoppsadeln är total katastrof att dressyra i! :cry: Jag hamnar oundvikligt i stolsits samt faller fram med överlivet och trycker ner hästen på bogarna. Den fungerar jättebra att hoppa i och rida "hopp-ridning" i, men att sitta och rida dressyr i är den urkass! :eek:
Eftersom jag inte har 10-15000 i madrassen :cry: tänkte jag ev ta en dressyrsadel på avbetalning. Jag VET att det är osmart! :o Jag VET att man får betala i slutändan, mer än vad sadeln kostar! Men vad gör man??? :crazy: Jo, man sparar i drygt ett år och sen har man råd! Hur många har tagit sadel på avbetalning här? Ni som gjort det; Vilken sadel var det (märke, pris)? Hur mycket per månad betalade ni och hur länge betalade ni av sadeln?

//Alice

Sv: Sadel på avbetalning????

Jag köpte min dressyrsadel för drygt två år sedan. Demn kostade då 14450:- plus att köpte lite tillbehör för cirka 1500:-. Avtalet vi skrev var på två år räntefritt. När handelsbanken sedan skickade ut avierna så stod det en summa som jag skulle betala och det visade sig sedan vara på tre år med ränta... Alltså skulle jag själv räknat ut totalsumman delat på 24 månader och betalat in, och inte den summan som var förtryckt på talongen!!!
I somras löste jag ut den återstående skulden som då var på cirka 4000:-, jätteskönt!!!

Jag skulle hellre rekommendera dig två andra varianter på lån:
Är man medlem i facket kan man ta ett sk facklån via sin bank till mycket förmånlig ränta.
Alt 2 är att skaffa en kortkredit på den aktuella summan. Räntan där är också förhållandevis låg, och du betalar minst en 20-del av det totala lånebeloppet plus ränta varje månad (hos föreningssparbanken är juli och december betalningsfria månader) Men man kan ju närsomhelst betala in mer om man vill.

Senast ändrad:

vissa butiker har 12månaders räntefri avbetalning. Köpt av dom om det finns ngn i närheten av dig och om dom har den sadel du vill ha.

Vi köpte en Wellington Hintermeyer (nypris ca 17 000) hos en ganska stor affär. Vi fick sadeln på sex månaders avbetalning, utan ränta. Första månaden var "betalningsfri" så de kommande fem månaderna betalade vi strax över tre tusen i månaden.

Det blir en ganska hög månadskostnad att betala på det här sättet, men sadeln blir inte dyrare än om du hade betalat allt på en gång, plus att man slipper lägga upp alla pengar på en gång.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
866
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
4 188
Senast: Harbor
·
Utrustning Jag ska köpa en häst där sadel inte följer med. Hon är tidigare riden med westernsadel och bomlös vanlig sadel. Känner mig tveksam på...
Svar
17
· Visningar
1 427
Senast: hovtassfot
·
Utrustning Hej! Jag vet inte riktigt vars denna tråd ska ligga men, flytta den gärna! Jag har ett stort halvblod på 175cm som är jätte vild. Jag...
Svar
12
· Visningar
2 363
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • WE-tråden