Sadel ponny

Docca

Trådstartare
Hej! Hur tycker ni denna sadeln ligger på ponnyns rygg rent generellt? (Vet att det är svårt att avgöra på en bild men ändå)
Är 15” tums med vid bom. Liten b-ponny.
(Ligger två bilder till i kommentarsfältet)
Tacksam för svar!
 

Bifogade filer

  • C35AE28C-A6C9-495D-995B-26DF2231405E.jpeg
    C35AE28C-A6C9-495D-995B-26DF2231405E.jpeg
    318,4 KB · Visningar: 142
Hej! Hur tycker ni denna sadeln ligger på ponnyns rygg rent generellt? (Vet att det är svårt att avgöra på en bild men ändå)
Är 15” tums med vid bom. Liten b-ponny.
 

Bifogade filer

  • 139275AC-BE88-4138-B283-39EDBB2236AD.jpeg
    139275AC-BE88-4138-B283-39EDBB2236AD.jpeg
    203,9 KB · Visningar: 138
Ja jag ser nu att det ser ut som valvet ligger på manken på bilden men i verkligheten var det ändå bra mellanrum. Får kolla sen med när barnet sitter på. :)
 
Ser lite lång ut, beroende på hur litet barnet är kanske en 14" fungerar bättre. Hade dock testat denna sadeln med en padd under för att se om den lämnar mer utrymme vid manken och med ryttare i sadeln för att se hur den ligger an vid bakvalvet.
 
Sadeln är för vid och för lång, tummen kan funka (15”) men då bör sadeln ändå vara kortare i anläggningsytan. Vad är det för märke? Testat annan modell? Den där sadeln hade jag inte använt med tanke på att trycket precis kommer hamna i den känsliga länden.
 
Ser lite lång ut, beroende på hur litet barnet är kanske en 14" fungerar bättre. Hade dock testat denna sadeln med en padd under för att se om den lämnar mer utrymme vid manken och med ryttare i sadeln för att se hur den ligger an vid bakvalvet.

Ja jag testade med padd under och det såg bättre ut. Tycker nog inte sadeln kommer för långt bak iofs och ponnyputan (12”) vi har ligger likadant längdmässigt.🤔 Hon verkade inte ha ont av sadeln heller med ryttare. Hade ungen studsat på en känslig punkt så lär ju ponnyn ha reagerat :P
 
Som tidigare person sa, bara för att inte ponnyn reagerar idag betyder det inte att den inte kommer få problem, hade ALDRIG låtit min ponny gå med en för lång sadel. Det är att be om ryggproblem och med det en problemponny.
Ponnyn är kort i ryggen och inte direkt ”rak” i ryggen heller och behöver en kort sadel, en sadel som inte pressar mot länden (oavsett om det SER bättre ut med pad så skjuter du bara upp problemet.
 
Det ser lite ut som om sadeln också ligger lite för långt fram på hästen. Bommen i sadeln skall ligga två fingrar bakom bogbladet, det är svårt att säga om den ligger korrekt på ryggen utifrån bilden. Det märker man om man lyfter upp benet och ser vart bogen hamnar i förhållande till bommen på sadeln. Två fingrars mellanrum mellan bom och bog. Om den nu ligger lite för långt fram och dras bak så blir den ännu mera för lång, jag tycker redan nu den sträcker för långt bak på hästen.
Jag vet inte om ponnyputor har bom eller inte. Har den en bom så är det viktigt att bommen inte är för stor. Om den inte har en bom så är det mera förlåtande om den är för lång då trycket från ryttaren är rakt nedstigande från sittbenen genom sadeln direkt på ryttaren. En bomsadel fördelar ut trycket på hela bommen. Därför måste bommen stämma överens med hästens mått.
 
Tant mot strömmen hänger intet upp sig på sadeln längd. Om ponnyn skulle ha en sadel i helt rätt längd, ska den vara typ 2dm. Och ja, det går inte. Med all sannolikhet är det små lätt barb som ska rida och jag tvivlar på att tanken är ett de ska göra massa arbete i nedsittning dessutom. Funkar ponny, ponny inte har/får ont så hade jag använt sadeln utan att blinka. Möjligen höjt upp den lite framtill om den nu ramlar ner mer på manken med barn i sadeln.
 
Håller med @Fiorano.
Det är inte längden i sig som orsakar problem. Utan då snarare att en häst med rörlig länd trycker fram sadeln som då trycker och att man då kan behöva en sadel som är mycket kortare än vad som egentligen borde fungera vilket ofta inte går på små ponnyer. Ligger sadeln bra vid manken och inte trycker samt inte åker fram skulle jag också använt den till lätta barn.
 
Tant mot strömmen hänger intet upp sig på sadeln längd. Om ponnyn skulle ha en sadel i helt rätt längd, ska den vara typ 2dm. Och ja, det går inte. Med all sannolikhet är det små lätt barb som ska rida och jag tvivlar på att tanken är ett de ska göra massa arbete i nedsittning dessutom. Funkar ponny, ponny inte har/får ont så hade jag använt sadeln utan att blinka. Möjligen höjt upp den lite framtill om den nu ramlar ner mer på manken med barn i sadeln.

Tack :) och nej den trillar inte på manken och padden hjälper till att hålla upp den fram. Barnen väger 15 resp. 25 kg och rider kanske 2 gånger i veckan, resten så kör vi henne då hon egentligen är körponny :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 782
Senast: Juli0a
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 641
Senast: caballus
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 362
Senast: Nikan
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • lära sig tömköra

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp