Sadel - ruggad päls! HJÄLP!

Polly_Mulle

Trådstartare
Provar en sadel på lillhästen nu. Han brukar protestera vilt om han inte trivs i sadeln men han rör sig glatt och bekvämt med sadeln. Jobbar på fint i formen, lätt för öppnor och slutor, ser nöjd ut och öronen är framåt!
Det KÄNNS och ser ut som om sadeln ligger helt suveränt! Den följer hans rygg hela vägen med lika mkt/lite tryck, den upplevs inte som för lång. När brorsan rider så kan han stoppa in hela handen under sid både framifrån vid sidorna av manken och baktill under bossan utan att det gör ont. Visst blir det tryck, han sitter i och gjorden är dragen, men det är inte obehagligt. Hästen visar inte heller obehag. Detta gjordes i skritt på lån tygel.
Första provridningen var lite kortare och utan schabrak, stigläder/byglar. Så var pälsen som vanligt efteråt, de red i stort sett bara skritt och trav.
Andra provridningen (med schabrak och läder/byglar) så var hästen lika glad som första, jobbade på fint och trivdes. MEN, pälsen vid sidorna om manken var lite rugglad ca en handsbredd in under sadeln? Bilder kommer senare idag. Hästen fäller och pälsen är iof mer känslig än vanligt. Detta ridpass galopperades det ganska mycket. Hästen är dock inte så stark i galoppen än så sadeln åker utåt av centrifugalkraften :angel: så brorsan fick trampa tillbaka den flera ggr under passet. Lika åt båda håll och inget ovanligt på varesig denna hästen eller min oavsett sadel. Sadlarna brukar ligga mer still när styrkan kommer och de galopperar med styrka rakt istället för på fart liggandes inåt. Kan den rugglade pälsen bero på att sadeln ruckades från sida till sida? Andra orsaker?

Sv: Sadel - ruggad päls! HJÄLP!

Sadeln ligger inte still iaf. Låg sadeln på samma ställe som innan ridpasset? Den hade inte glidit framåt? Om sadeln glider fram brukar pälsen bli ruggad fram under sadeln.

är du sned?
eller hästen kanske rör sig "snett"? (om man kan uttrycka det så?)
kanske pga sadeln...?

sadlar är en enorm djungel..

Man ska inte kunna stoppa in en hand baktill och vid sidan om manken. Då stämmer inte bomvidden (förmodligen för smal) och bommen är för svängd.

Den kan ha glidit både fram och bak och åt sidorna. Men om pälsen är ruggad är det ingen sadel som passar.

Håller med....ingen av mina nuvarande sadlar ruggar pälsen det minsta trots att dom fäller.

ta med broder,lillskit och sadel nästa gång så tittar jag på det.

till dina runda kan jag annars rekommendera startrekk close contact dressage..du är tillräckligt känslig f att ha nytta av den.

jag o sadelmakare verkligen,verkligen imponderade,stadig,bomlösas alla fördelar,men rejäl,ser ut somen vanlig dressyrsadel.

Thina

Min häst fäller nu och av vissa schabrak kan det bli lite ruggigt bak.

Måste se till att verkligen är helt rena innan användning.
Bäst fungerar allroundschabrak så att de kan sättas fast även med gjorden.

Vi bestämde oss för att inte välja sadeln ändå, dagen efter var det bulor (upphöjningar) där pälsen vart ruggad. Underligt nog visade den lille skiten inget obehag? Han brukar vara jättekinkig med sadlar, BARA Mulles sadel som duger inget annat... Suck...

Och Mulle börjar ändå växa ur den plus att den är för böjd för honom (ändå är han förvånansvärt nöjd?) så nu måste jag ändå jaga något nytt...
Suger i mig av berömmet, fast det känns som om sitsen behöver jobbas mera på fortfarande, och tyvärr har jag inte råd med en såpass dyr sadel nu, det får bli någotr i prisklass med den jag har nu så får jag och bror byta rätt över. En Wintec som Malin har, tror du att den skulle funka till Mulles rygg?

Jag tror att man bör kunna få in en hand mellan sadel och häst annars är det för tight, bommer var perfekt i vidd och glappade varken fram eller bak. Sadeln ska inte ligga som ett extra skinn? Men det blir ändå inte den.

Både ryttare och häst är rak.

Nej, man ska inte ha så mkt plats, som du t.ex. har visat på dina kort som du ahr mailat till mig, då är sadlarna alldeles för smala.

Min hästs päls är alltid platt där sadeln legat efter ridning. Men när man kommer till stallet nästa dag har den "vågat upp sig".
Vad betyder detta?
Det är ju inte vågigt när man precis tagit av den. :confused:

Hästen kanske har varit svettig, och har lång päls?
Har själv varit med om det, och jag tror det beror på att hästen har blivit svettig. För detta har hänt mig både med bomsadel, bomlös och vid longering.

Diabolical_Kitten skrev:
Hästen kanske har varit svettig, och har lång päls?
Har själv varit med om det, och jag tror det beror på att hästen har blivit svettig. För detta har hänt mig både med bomsadel, bomlös och vid longering.

Jo, han är islandshäst, men jäääättelång och tjock päls. Så det kan ju bero på det.
Får se nu när han börjat fälla om det försvinner.

Yeahnny skrev:
Min hästs päls är alltid platt där sadeln legat efter ridning. Men när man kommer till stallet nästa dag har den "vågat upp sig".
Vad betyder detta?
Det är ju inte vågigt när man precis tagit av den. :confused:

Vågorna har jag hört (men det kan vara en skröna :p) kan bero på att hästen någon gång under sitt liv haft sadeltryck. men jag har ingen vettig förklaring till varför. :)

Sadeln måste ju sitta jättehögt över hästen:confused:

På min flatback får jag in max 3 fingrar fram. Hästen har väldigt rund rygg och manke.

Om pälsen däremot är lockig på vissa ställen, t.ex. bredvid manken och en bit bak på ryggen, så beror det på sadeln, men om han är lockig över hela ryggen så beror det nog mest på pälsen.

moli skrev:
Vågorna har jag hört (men det kan vara en skröna :p) kan bero på att hästen någon gång under sitt liv haft sadeltryck. men jag har ingen vettig förklaring till varför. :)

Han hade fel sadel när vi köpte honom, så vem vet? :idea:

Diabolical_Kitten skrev:
Om pälsen däremot är lockig på vissa ställen, t.ex. bredvid manken och en bit bak på ryggen, så beror det på sadeln, men om han är lockig över hela ryggen så beror det nog mest på pälsen.

Ska försöka komma åt och ta en bild så får du avgöra...

Liknande trådar

Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 044
Senast: caballus
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
4 014
Senast: Oknytt
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 956
Utrustning Hej, Av någon anledning blir min hästs päls precis vid sidan av manken ruggad av sadeln. Det riggade är symmetriskt över båda sidorna... 2
Svar
21
· Visningar
6 617
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka