sadel, sadel och sadek .__.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Krulidut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 102
K

Krulidut

Ska köpa sadel nu denna alt. nästa helg och jag vet inte *klia skallen*
Dressyr eller allround eller hopp :confused::confused:

Dressyr: Kommer rida mest dressyr *ej. tävling i någon gren*
Hoppning: 3 g i månaden ungefär
Rida ut: ett X antal g i veckan

Dressyrsadel: Vill gärna ha en MEN *dessa jäkla men :D* rida ut + hoppa i dressyr sadel känns inte så lockande (hoppar jag hoppar jag inte pluttihinder, jag gillar att hoppa men hon har en gammal skada *90% utläkt typ* så jag avråder mig själv fr¨n att hoppa nån gång veckan mer än markarbete)

Allround (mot dressyr om jag hittar) går ju att hoppa + rida ut + dressyra i MEN *nu var vi där igen :angel:* ska man ha en allround så gäller det ju att man hittar en man inte får hemskt sits av :eek: :o

Hoppsadel: är jag mest tveksam emot men endå, funkar att göra allt i men sitsen blir ju inte "långa ben" precis.

Åsikter?

MvH Anna

Senast ändrad av en moderator:
Sv: sadel, sadel och sadek .__.

Köp en fin dressyrsadel, sen låter du prova ut en hoppsadel som du sedan satsar på att köpa begagnad. Ev prova ut både och och köp båda beg.

Jag köpte en hopp (eller nja 2) för knappt ett år sen och nu har jag sparat ihop till en dressyr. Vill absolut inte ha allround, så det passar mig att göra så.

okej, fast två sadlar lär jag inte äga förän om 1 år eller nått och rida ut i dressyr är det värsta jag vet :D *knepig sits* men jag funderar som sagt på att köpa en dressyr.
kommer ju aldrig stå ut att inte kunna hoppa högre än 50 (lär ju förstöra sadeln annars.) när ponnyn ifrån har ganska mycket att ge och tycker att det är roligt. :D jagtycker inte detta är roligt..

Dock ej ny utan begagnad, som provas ut av sadelutprovare.
Fast en allround skulle vara behändig men det existerar ju knappt

*blöö* vad svårt det ska vara då.

nu fråga: Ni som bara äger en dresyrsadel rider ni ut och hoppar i era med?

Kan hoppning + rida ut förstöra sadeln?

*Kameldrivar kudde *dam dam*

En häst i stallet har bara en dressyrsadel, han hopptävlas (på klubbnivå) och rids ut med den, jag tycker att den är helt ok att rida ut i, hoppningen lite svårare men det går, själv valde jag att börja med en hoppsadel till min, då jag mest rider ut och hoppar just nu, fast den var helt ok att rida dressyr i oxå.

Jag tror väl inte att det går att förstöra en dressyrsadel genom att hoppa/rida ut med den :)

Jag har en allroundsadel (ska bytas till en hopp) och en dressyrsadel. Dressyrsadeln har jättestora stöd och är omöjlig att hoppa i, sen tycker jag inte att det är speciellt bekvämt att rida i högre tempo när man vill stå i fältsits heller. Så vid hoppning och "vilda" uteritter använder jag allroundsadel. Dressyrsadel vid träning och lugnare skogsturer/dressyr i skogen. Dock har jag ridit i andra dressyrsadlar med mindre stöd som gick utmärkt att hoppa med.

Jag skulle inte bestämma här och nu vilken typ av sadel du ska, provrid i stället och prova hur det känns :)

Rider hellre ut i dressyrsadel än hoppsadel..
Hoppar hellre i hopp än dressyrsadel..
men hoppar så sällan så det blir i dressyrsadeln... går ju...och jag är ingen duktig hoppryttare men nog klarar vi oss med dressyrsadeln..

kl.

blir en dressyr, en hopp är totalt meningslöst efter som att vi inte ska hoppa så ofta och en allround blir sitsen där efter (allround :D ) så det blir en dressyr.

Ursäkta att jag hoppar in, men på tal om sadlar vet jag en sida där det finns väääldigt billiga sadlar och bomlösa hoppsadlar och bomlösa dressyrsadlar. Jag har köpt en bomlös hoppsadel där och jag lovar att det är nog den bästa sadeln jag haft

www.sadelgrossisten.se

Jag har endast haft dressyrsadel. Pållan har gått 80 cm hopp i den så visst går det. Det var dock korta kåpor (hon som tävlar har långa ben och jag korta) och små stöd.

Har även tävlat distans i en dressyrsadel, det är dock inget jag gör om :p Men visst går det att rida ut i dressyrsadel, rider ca 2 h i olika tempo och väldigt backigt utan problem. Jag tar hellre dressyrsadeln än allrounden när jag ska rida ut. Nu har jag dock införskaffat en bomlös sadel också.

Nej, dressyrsadeln blir inte förstörd av hoppning och uteridning.
Jag har både hoppat och ridit ut i dressyrsadlar...
Hoppa i dressyrsadel gillar jag inte utan har bara gjort det i nödfall :D men att rida ut i dressyrsadel funkar finfint.

till d_k ocj fjordis :D

ska in näst nästa helg och glo på sadlar, det är så svårt :eek: hon har 31/32 (om jag fattade det rätt asså normal/vid)
inne på kings hade dem bara en wellington och en zaldi men njaaee :crazy:

Varför ska man förstöra bommens förmåga att tryckfördela på hästen o göra en bomlös sadel... Tycker synd om de pållar som utsätts för dessa... Visst om man bara ska skogsmulla lite men en hoppsadel :eek:

Tycker precis som du verkat komma fram till att du ska satsa på en dressyrsadel! Det går utmärkt o hoppa i om det är så sällan o på så låga hinder och du har en sadel du kan ha bra användning för. Hoppas du hittar något som passar dig o pållen ( o plånboken ;))

Ang. hoppsadel håller jag med dig men inte med det andra. Bomlöst är väldigt skonsamt för hästen om man har rätt utrustning, dvs. rätt padd och rätt sadel.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att... 2
Svar
20
· Visningar
1 957
Senast: Oknytt
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 427
Senast: Lycan
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka