sadel som blir konstig..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare josephinel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 824
J

josephinel

Köpte en ny sadel till ponnyn för ca 6veckor sen, den är utprovad och låg då bra.
Nu däremot har jag upptäckt att sadeln blir framtung när stigbyglarna sitter på, alltså ligger inte bossorna an där bak!?
Detta var inget jag såg i början då jag inte fick använda stigbyglar på sadeln.
När jag tar av stigbyglarna så ligger sadeln bra, men så fort de kmr på så blir sadeln såhär.
När jag rider ligger den precis som den ska.
Någon som varit med om ngt liknande?
Kan jag rida i den här sadeln när det blir så? :confused:

Sv: sadel som blir konstig..

lägg gärna in bilder på sadel och hästen.
Kan vara så att hästen musklat om sig

Har inga bilder på det än, men sadeln ligger exakt som den gjorde när jag köpte den när stigbyglarna är av.

fast ett par stigbyglar påverkar ju inte sadeln på det viset.
Måste vara något annat

Vet att det låter konstigt, har aldrig varit med om ngt liknande förut.
De andra i stallet vet inte heller vad det kan bero på, de har sett hur sadeln ligger med o utan stigbyglar..
Det är en enorm skillnad.

Då måste du ju ha enormt tunga stigbyglar om de kan påverka sadeln så mycket.

Ja, de är väldigt tunga.
Sadeln är av konstläder så den väger i stort sett ingenting alls, men med stigbyglarna på så är den så tung att det är jobbigt att bära på den, och då överdriver jag inte.
Lite mystiskt tycker jag det är att det kan bli så, tror du att det kan påverka honom negativt att den ligger så då?

Fast.. kanske ska köpa ett par nya stigbyglar, som är lätta!:grin:

Men den borde tryckas ner av sadelgjorden och av din tyngd också?

Jo, den blir lite bättre när sadelgjorden är spänd, och när jag sitter på är det inga problem alls.
Då ligger den perfekt.

Du får gärna knäppa kort på sadeln och hästen, gärna en när du sitter i också. Ta en utan stigbyglar och en med så ser vi skillnaden.

Då lär det väl inte spela så stor roll? Du sitter ju i sadeln när du rider - och då ligger den perfekt. Jag ser inget större problem i att den ligger lite konstigt när det bara är dens egen vikt på ryggen.

ok, vad bra! det var lite det jag undrade över, ifall det spelade ngn roll.;)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 972
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka