Sadel som glappar bak?

Trocadero_lover

Trådstartare
har haft så mkt tråkiga problem med sadeln/sadlar och den jag har nu har de varit si o så med. Min ridlärare tyckte att den glappade bak, (under detta tillfälle hade jag en fårskinnspadd, och hon sa att det typ blir bättre tror jag) Vad är det som är fel när den glappar bak? byta sadel? kan man göra ngt åt det? hjälp tack!! :crazy:

Sv: Sadel som glappar bak?

antagligen är bommen för svängd för hästen, och ligger inte an hela vägen (där bak främst..) sadeln passar inte alltså. en nödlösning är ju att ha padd. men jag tycker du ska ta ut sadelmakaren o prova ut en ny sadel!

Sadeln är förmodligen för svängd i bommen och det bästa är att byta sadel.

vad kan hända om man fortsätter rida i en sadel som glappar bak? Blir sadeln förstörd eller kan hästen skadas?

Det är värst med hoppsadlar, eftersom man flyttar sin tyngd hela tiden går sadeln upp och ner hela tiden också. Hästen kan få ont i ryggen, och ryttaren får svårt med balansen, eftersom sadeln rör sig hela tiden. Ända lösningen är att köpa ny sadel!

Tack så mycket för hjälpen! Det är en Zaldi royal super så den är ju mot hopp. vad innebär det att den är för svängd? ska han ha en sadel som alltså är rakare i bommen?

Hej!

Sadel som är för svängd är alltså för mkt bananformad :banana: för din häst. Om det nu gjorde dig det minsta klokare :rofl:

Hur som helst tycker jag du ska byta sadel omedelbart för det är jätteskadligt för hästens rygg om den inte ligger an utan glappar och slår ner på ryggen. Tänk dig själv om du har något som slår dig på ryggen ett helt träningspass. Hur tror du din rygg skulle må då?
Inte så bra...

Tillägg: Njurarna är placerade ungefär i det området som skadas allra värst när en sadel slår mot hästens rygg. Inte alls bra.

Ta en erfaren person med dig och åk till en ordentlig sadelutprovare så får du hjälp!

Ha det bra och lycka till! :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Ja, han behöver en rakare bom. Men trodde iofs att zaldi var ganska raka?!? Konstigt... Be en sadelmakare kolla, det kanske är så att den är för vid helt enkelt. Då kommer den också glappa bak. Kanske räcker det med att stoppa om den. Så be en expert kolla på sadeln och hästen!

Att sadeln glappar kan bero på att den är för vid också. Zaldi brukar ju vara ganska raka i bommen...

Hej igen! Har kollat på bilderna och man ser ju helt tydligt att sadeln är för svängd i bommen och den ligger inte bra. Hoppas du hittar en bättre sadel till din häst. Han är URGULLIG, för övrigt! Jättesöt, verkligen!!!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
415
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 691
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka