Sadel som glider fram

Tilde789

Trådstartare
Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni några bra tips till detta problem? Läste nånstans att det kan hjälpa att spänna gjorden i stropparna längst fram, erfarenhet av det? Eller har ni tips på nån bra gjord, padd osv?

Hästen i fråga är rund om ryggen och lite om magen med nästan obefintlig manke.
 
Om magen/bålen skjuter fram gjorden så att sadeln glider fram så behövs antingen en annorlunda utformad gjord eller en sadeln med stropparna fästa på annat sätt.

Om sadeln är för smal (tex att hästen blivit lite sommarfet) så finns risken att den vill 'klättra' framåt.

Att spänna i stropparna längst fram kan hjälpa, men det kan också leda till att sadeln 'dippar' fram och lägger mer tryck där.
 
Vårt problem med att sadeln gled fram på vår ponny med platt rygg och lite rund mage försvann när vi bytte till en svängd sadelgjord. Då hamnar gjorden på rätt plats och drar inte fram sadeln.
 
Vårt problem med att sadeln gled fram på vår ponny med platt rygg och lite rund mage försvann när vi bytte till en svängd sadelgjord. Då hamnar gjorden på rätt plats och drar inte fram sadeln.
Har du möjligtvis tips på någon specifik gjord?
Rider i dagsläget med denna
 

Bifogade filer

  • IMG_5733.png
    IMG_5733.png
    38,2 KB · Visningar: 4
Har du möjligtvis tips på någon specifik gjord?
Rider i dagsläget med denna
Jag har samma problem och använder just nu denna gjord, finns nog flera andra att välja på som är lite svängda. Enligt min sadelutprovare är det viktigt att det är en magplatta. Jag fäster också i de främre stopparna.
1695282942191.png
 

Liknande trådar

Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
733
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 634
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Ska ta hjälp av sadelprovare framöver, men söker ändå lite input. Vi har en swb/welsh sekt B med ganska ”welshisk” rygg. Nästan...
Svar
1
· Visningar
422
Senast: Elisha
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp