Sadel som hamnar i framvikt - Hjälp!

Krizz

Trådstartare
Jag köpte nyligen en häst som är ganska tunn med manke och kort rygg. När han rör sig lyfter han ryggen så alla sadlar jag provat hamnar i framvikt. Han är lite åt det överbyggda hållet. Trycket blir jättehårt vid sidan av manken och sadeln släpper gärna baktill. :crazy:

Provade ut en Crown Impala igår som låg mycket bra!

Vad finns det för alternativ till den sadeln?
Vilka modeller bygger upp lite fram?:confused:

Sv: Sadel som hamnar i framvikt - Hjälp!

Hejsan. :)
När jag skaffade min häst som är generöst överbyggd så provade jag alla sorters möjliga sadlar med svanskappa, uppaddningar och alla varianter som tillgick.:o:p:crazy:
Det som egentligen var lösningen var inte leta efter en sadel som låg perfekt men se till så sadeln ligger i lod. :)
Det löste sig relativt lätt när jag åkte till sadel utprovare som sa min häst var tvungen till och ha en fårskinnspadd så sadeln inte skulle halka ner mot bogblanden/skulderbladen.
Bara en inflik om vad man kan göra åt. :)
Det funkade för min häst. :D
Mvh Xoya. :)

Hejsan. :)
När jag skaffade min häst som är generöst överbyggd så provade jag alla sorters möjliga sadlar med svanskappa, uppaddningar och alla varianter som tillgick.:o:p:crazy:
Det som egentligen var lösningen var inte leta efter en sadel som låg perfekt men se till så sadeln ligger i lod. :)
Det löste sig relativt lätt när jag åkte till sadel utprovare som sa min häst var tvungen till och ha en fårskinnspadd så sadeln inte skulle halka ner mot bogblanden/skulderbladen.
Bara en inflik om vad man kan göra åt. :)
Det funkade för min häst. :D
Mvh Xoya. :)

Tack för ditt svar!
Det låter som en vettig lösning! Har provat lite olika bla fårskinnspad men det ligger i framvikt ändå :( Behöver verkligen hjälp med vilka sadlar som bygger mer fram än bak eller som är "jämnare". De flesta har ju problem med att sadeln ligger i bakvikt så det känns svårt att hitta sadlar av den modell som jag behöver. Hästen kan ju inte muskla sig heller så att en "vanlig" sadel passar om allt trycker runt manken :confused:

Skaffa en pad som är tjockare framtill än bak, dvs en kilpad fast tvärtom.
Det är ju ingen permanent lösning, men kan vara bra att ha så länge tills ni hittar en bra sadel, kanske musklar den sig bättre under tiden och det blir lättare att hitta en passande sadel.

Ja det är ju ett alternativ. Är ju bäst att försöka hitta något som fungerar någorlunda och det är tips på sådana sadlar jag behöver. De slutsatser jag dragit av den senaste sadelprovningen är att Prestige, Santa cruz och Kieffer blir för låga i konstruktionen och trycker därav på manken + Framvikt.
Är det någon som känner till någon liknande variant till Crown impalan? :crazy:

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, har själv samma problem. Just nu använder jag en bomlös -cherooke(?) och paddar upp rejält framtill, det är det som funkat bäst. Jag rider inte så mycket (travhäst) så vill inte lägga en förmögenhet på sadel men följer gärna tråden och lyssnar på tips :)

En luftpad är lösningen på ditt problem!

Sök på gamla trådar här. Jag har skrivit om den massor av gånger och har hänvisat till var man kan köpa den. Jag är för lat för att skriva igen. :p

Det finns paddar som man kan lägga ilägg i, och välja att bara ha i iläggen fram eller bak. Mattes correction pad, tex.

En luftpad är lösningen på ditt problem!

Sök på gamla trådar här. Jag har skrivit om den massor av gånger och har hänvisat till var man kan köpa den. Jag är för lat för att skriva igen. :p

Tack för alla svar!

Vad söker jag på då? Luftpad? :D:p

Jag har en gelepad som jag tycker är superbra annars. Den är från acavallo.

Googla acavallo gelepad fram så hittar du dem tex.

Men varför inte köpa impalan om den funkar?
Jag har terrängmodellen till min pålleskrutt o den är suverän!!

Är du säker på att sadlarna du provar inte är för vida? Är de för vida blir det nämligen så att de trillar i framvikt och trycker fram.....

gele padd hade jag inte använt, det ökar trycket och gör det större än med bara sadeln.

köp en sadel som släpper mkt bak, tex Amerigo Alto eller DJ, Santa Cruz Celine och DJ:n har jag på min ponny med samma problem :) förjävligt när man äntligen har en häst som jobbar med ryggen så passar ingen sadel eller hur? ;)

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 231
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 283
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 361
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Linda ben
  • Lunginflammation

Hund, Katt, Andra Djur