sadel som inte ligger bra ..???

zazza girl

Trådstartare
ha funderat lite om min sadel ha fått för mig att den inte ligger bra alls på min polle , men nu undra jag vad man kan få för känne tecken av de ..

typ vad ska dom inte bli svettiga efter ett ridpass???

ha tyvärr inga bilder på sadel när den ligger på .. men kan fixa det i morgon ...

tacksam för svar..!!!!

Sv: sadel som inte ligger bra ..???

Det är väldigt svårt att svara på, det bästa är att få se bilder på sadeln. Alla hästar reagerar olika, endel kanske presterar sämre eller visar tydligt att de inte gillar sadeln, musklar sig dåligt osv.
Andra kanske kämpar på och inte visar något alls men så kryper det fram på längre sikt genom ont i ryggen...

Ta ut /åk tillen duktig utprovare som kan kolla hur din sadel ligger är mitt tips!

Det finns massor med tecken på att sadeln inte passar. Är du osäker så kontakta en sadelutprovare. Oftast när man är osäker så passar inte sadeln...

oki.. tackar .. ska ta lite bilder i dag och lägga ut i kväll... se fall det är någon som kan se lite hur den ligger , vill ha lite åsiktet innan jag åker till en sadelprovare.....

Här är lite tips.
Sadeln skall ligga helt i lod.
Rid gärna med ett vitt lakan under och kolla så att trycket är jämt. Det skall inte bli en kraftigare skitig fläck fram eller bak då kan sadeln trycka.
När du tar av sadeln efter en ridtur, lyft försiktigt rakt upp och kolla om hårstråna ligger sätt, är dom tuffsiga ligger sadeln inte still. Kan då vara för trång eller stor men vanligast är att en sadel är för trång.

här e några bilder på sadeln ....

60205_1203873637.jpg

58203_1203873671.jpg

72279_1203873719.jpg

49343_1203873779.jpg

44384_1203874039.jpg

så vad tycker ni?????

Jag kan inte iheller se bilderna.

Hoppas det är ok att jag ställer en fråga här i din tråd :). Är det för mycket om man får in en hel hand där fram på sadeln, vid manken?

Jag funderar på om sadeln jag har är FÖR vid, har använt en fårskinnspadd och idag när jag bytade schabrak hade jag av padden och jag tycker sadeln ser så stor ut fram.

Menar du framme vid framvalvet, manken? Isf beror det på mankfriheten hos sadeln. Är det så att sadeln inte har så mkt mankfrihet men ändå ligger högt så är sadeln för smal.

Man kan inte direktlänka till bilder från bilddagboken, du får lägga in länkarna som de är istället, så borde det funka.

oki.. konstigt för jag kan se dom även om jag inte är inloggad här på buke, men jag länka dom ....

Det beror nog på att du forfarande är inloggad hos bilddagboken, för oss som inte är medlemmar där eller inte inloggade syns de inte.

Menar du framme vid framvalvet, manken? Isf beror det på mankfriheten hos sadeln. Är det så att sadeln inte har så mkt mankfrihet men ändå ligger högt så är sadeln för smal.

Ja i framvalvet. Hmm usch jag tycker in om det här med sadlar. Tyvärr försvann alla bra bilder när datorn strulade men jag har två bilder kvar från när jag provade den.

Jag har lagt den en litet aning för långt fram på bilderna.

http://s2.photobucket.com/albums/y38/mitnik/Etan/?action=view&current=DSCN2040.jpg

http://s2.photobucket.com/albums/y38/mitnik/Etan/?action=view&current=DSCN2038.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
426
Senast: MiniLi
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 424
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka