sadel som inte ligger bra ..???

Sv: sadel som inte ligger bra ..???

Men om den är låg därbak (dvs ligger i bakvikt) så ligger den ju inte ok. Det enda du gör när du paddar upp bak med en kilpad är ju att du ökar trycket fram.

Den klassiska :smirk:

Vad händer om du lyfter bak? Jo megatryck fram.

En sadel som ligger bra ska inte behövas paddas upp någonstans. Enda gången man får använda padd är när sadeln är för vid. Då ska man ha en HEL äkta fårsinns padd.

Senast ändrad:

Förlåt med menar du på allvar att en proffissonell person har sagt det?!
I så fall måste det vara en bra korka sak, som inte har en susning om vad h*n hållerpå med...

Det är vanligt att "professionella" personer säger så. Har hört det från flera sadelutprovare och någon sadelmakare.

Såg nu videon du kagt ut när hästen hoppade. Har sett det där med att den kickar, speciellt i svängar, på ett par andra hästar. Gemensamt för dem har varit att de slutat så fort det fått en ny sadel.

Den klassiska :smirk:

Vad händer om du lyfter bak? Jo megatryck fram.

En sadel som ligger bra ska inte behövas paddas upp någonstans. Enda gången man får använda padd är när sadeln är för vid. Då ska man ha en HEL äkta fårsinns padd.

jah ha en hel fårskinns padd så de kommer ju inte bara lyfta upp där bak utan fram med ....

Förlåt med menar du på allvar att en proffissonell person har sagt det?!
I så fall måste det vara en bra korka sak, som inte har en susning om vad h*n hållerpå med...

ja det e en proffissonell person som ha gått rykte om sig ....

Såg nu videon du kagt ut när hästen hoppade. Har sett det där med att den kickar, speciellt i svängar, på ett par andra hästar. Gemensamt för dem har varit att de slutat så fort det fått en ny sadel.

oki, men han kickar bara när hon rider och inte när jag gör det ....
han ha börjat med de nu dom senaste månaderna .. och han kickar inte bara i svängar utan kan bara stanna på ett rakt spår och börja .. och ofrast så börja han med att stegra lite och sen gör ett redigt bocksprång med alla 4 benen i lyften ... han gör så typ 3-4 gånger sen e det bra ....

Sadeln är försmal som det är nu. Tar du på dig extra sockor om du har försmå skor?

Sadeln är försmal som det är nu. Tar du på dig extra sockor om du har försmå skor?

enligt personen som kollade han och sadel så är den inte för smal , kan typ få in hela handen i framvalvet och fingra bervid när jag sitter på .....

Ja om man inte får det så är ju sadeln för vid. Men det kvittar det är inte min häst.

KL
Man kan inte se på kort om en sadel passar eller inte MEN ibland blir det så uppenbara fel att det inte finns någon möjlighet att sadeln vid ridning passar, även fast man bara ser från kort.

Precis som fjordtokan skriver är sadeln för böjd och släpper i bak. Om hästen vid ridning skulle få upp sin rygg( vilket jag inte tror) blir besväret av detta än mer uttalat.
Dessutom vill jag gå ett steg längre och menar att bossorna inte heller ligger an på hela ryggfilen breddmässigt. Bossorna kan vara för runda i sig, vilket gör att de släpper för tidigt mot kanalen och alltså ligger an bara i ytterkant.Det blir på detta sätt alldeles för liten anläggningsyta bossa kontra hästens rygg, hästen får alltså ett för stort tryck på en för liten yta.Men kortet är lite dåligt taget, så där reserverar jag mig, men det är troligt att det är så.

enligt personen som kollade han och sadel så är den inte för smal , kan typ få in hela handen i framvalvet och fingra bervid när jag sitter på .....

men snälla nån, du ska INTE få in hela handen då är den TOK(!!!) smal åt hästen. Stoppar du sedan under en padd dessutom, gissa vad som händer då?! Jo den bli tok, tok, tok smal åt den stackars hästen. Vet att det inte är min häst och att var å en får göra som de vill, men ibland blir man bara så frustrerad när folk inte fattar att de skadar sina hästar!!

ha haft ut en som ha gjort Termografi på han och det vissade inget alls om att sadel ha tryckt eller så .. och jag skrev typ att jag fick in handen då menar jag ju inte hela handen, för då hade jag ju skrivit de ... och om nu sadel hade varit för smal och inte passat han , så borde ju Termografin vissat något väl..???
han ha blivit riden med den sadel i två månader / 4-5 dagar i veckan , så då borde ju det vissat om det va tryck och de från sadel ..??? eller???
och ha man en padd som är hel , typ en fårpadd , så lyfter den ju upp allt ... eller???
trycket bli väl jämt i så fall..?? mot om den bara trycker bak ...??

Vad är typ hela handen? Är det halva? 1/3? eller vad är det?

Sadeln ligger INTE bra. punkt.

Håller med fjordtokan, ginnies och övriga, sadeln ligger inte bra. I och för sig inte mitt problem, det är du som får en häst som ogillar ridning och du får själv betala veterinären, men inte fan tar du vbäl på dig extra sockar i för små skor?

Kan förresten tilllägga detta om proffs och deras uttalanden... För många år sedan åkte vi till Skara med en halt häst (kotledsinflammation bägge bak enl Helsingborg två veckor senare). Skaras chefs-vet ansåg att hästen var dum och ouppfostrad och "borde skickas iväg till någon riktig hästkarl som kunde banka lite vett i den" bär hästen hade så ont att hon inte lät honom ens lyfta benen...
Hade jag lyssnat på honom hade hästen fått stryk, låter det vettigt?

Senast ändrad:

sadel va helt oki, bommen va precis lagom , men hon tyckte jag skulle ha en tjock padd under och det ha jag , så den kom upp några cm .. ha en padd med fårskinn som e tjock ....

Passar dina skor? I så fall tycker jag att du ska köpa ett par extra tjocka raggsockor och sätta på fötterna innan du tar på dig skorna nästa gång. Skorna kommer säkert att kännas mycket skönare att gå i.
Eller.......:crazy:

Immer

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
426
Senast: MiniLi
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 424
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka