Sadel som inte ligger still!

jemeni

Trådstartare
Jag har en "lite" rund häst utan manke! Har en sadel som är utprovad av sadelmakare och ändå lyckas hon flytta mig i sidled!

Någon som har testat om det hjälper med en gelpad som man lägger under shabraket?

Sv: Sadel som inte ligger still!

Kan vara så att hästen är ojämnt musklad på höger resp vänster sida, då glider sadeln oavsett hur bra den ligger.

Jag har en "lite" rund häst utan manke! Har en sadel som är utprovad av sadelmakare och ändå lyckas hon flytta mig i sidled!

Någon som har testat om det hjälper med en gelpad som man lägger under shabraket?

u mer du lägger mellan sadeln och hästen desto mer kommer det att glida. Ev att en tunn antiglid-pad kan hjälpa.

De flesta hästar försöker knuffa över ryttaren på ena eller andra sidan, i varierande grad, som ryttare måste man öva på att motverka detta.

Just en anti glid pad jag tänkte testa! Kom på att är var en i stallet som har en så jag ska testa den i morgon.

Hon flyttar mig lika mycket/ofta i båda varven så det är mest latmasken som jobbar. Så fort jag lyckas få igenom "problemen" så hamnar jag rätt igen.

Jag måste också bara fråga, är du helt säker på att det inte är du som gör att den är sned? Det är lätt att man som ryttare inte sitter i perfekt balans och sitter man ex. mer på vänster sida glider sadeln till vänster.

Hade detta problem själv då jag klagade på min sadel, så sa min tränare helt plötsligt "Tycker du det är kul att gnälla på sadel eller? För du är väl medveten om att du hänger i högerstigbygels HELA TIDEN?" "ehm, oj då" :o Sedan hotade hon med att ta bort sadelgjorden om jag inte satte mig ordentligt :D

Annars har jag fått känslan av att en svänd gjord får sadeln att sitta bättre, men jag har inga som helst bevis för det, egentligen.

Eftersom hon flyttar år båda hållen så är jag säker!

Har även kastat upp min tränare och även hon blir flyttad.

Så tacka vet jag halvblod/fullblod med mycket manke och inte gråa tunnor utan manke :p

Gelepaden fungerar!!!!

Sur häst fick snällt jobba vidare utan att flytta matte!

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
542
Senast: warg
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 212
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka