Sadel som inte passar???

Gilette

Trådstartare
Har börjat fundera över min sadel - tror inte den passar hästen längre. Fick med sadeln när vi skaffade henne men hon var då tjock och omusklad. Nu har hon tappat hull och musklat på sig, och jag tycker att hon känns väldit annorlunda när man rider dressyr på henne.
När jag rider barbacka är hon som en helt annan häst - mjuk, arbetsvillig, superfin helt enkelt. När sadeln kommer på känns hon stel, ovillig, saknar framåtbjudning - allmänt konstig helt enkelt.
Det kanske bara är en slump men kan det vara för att sadeln sitter dåligt?
Hur brukar hästar visa att sadeln trycker och gör ont?

Sv: Sadel som inte passar???

Jobbar sämre, stela, ovilliga till vissa rörelser.

Eller mer drastiskt, resa sig, sparka bakut :crazy:

ibland märker man inte på hästen att sadeln inte passar, förrän den blir halt eller något.

min ena visar det genom att helt enkelt inte släppa upp matte på ryggen. Den andra blev stel och ovillig

Så som du känner det + en massa andra saker eller inte alls.

Det bästa du kan göra är att ta ut en ordentlig sadelutprovare som får kolla upp det hela å kan hjälpa dig hitta en ny sadel. Eventuelt att du ska kolla upp ryggen oxå utifall hästen utav otur har fått några skador utav att sadeln ligger dåligt.

:eek: kan de bli halta av att sadeln inte passar??

Det verkar så svårt att hitta en sadel som verkligen passar, trots sadelutprovare:S

Närrå inte om man tar ut en ordentlig en. et gjorde jag h*n kunnde säga märke, modell, bomvidd och max sits. Jag fick två sadlar som passar på hästen, visst både passar ju bra å så även om den ena passar bätttre. Men det kan h*n säkert säga förutsatt att du om sagt tar ut en ordentlig en.

Japp dom kan bli halta, fast oftast är haltheten en låsning i bogen som gör så att hästen vissar det som en hälta.

okej!
vet du vem Rolf Stenberg är? Det var honom jag hade tänkt anlita.

Nja inte precis, bor i gävle så det är lite svårt :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: Tora
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31