Sadel som lättar i bak

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare linnea_e
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 629
L

linnea_e

Hej! Min sadel har en tendens att lätta lite i bak när man t.ex rider lätt eller står upp.. Är det nått som är farligt.. Hästen går också ganska lågt med huvudet när jag rider för jag har precis satt igång honom efter en ganska lång vila..

Tack

Sv: Sadel som lättar i bak

JA då sitter inte sadeln bra. Den ska ligga stilla på hästens rygg hur mycket du än rör dig.

Sannhet med modifikationer. En sadel kan visst få lätta lite baktill under lättridning utan att det är farligt. Frågan är HUR mkt den lättar, och hur stor del av sadeln som lättar.

Det låter som att din sadel är lite för bred framtill. Men med mer muskler kommer sadeln säkert att passa bättre. Tror inte att det är någon stärre fara, så länge du inte känner dej obalanserad själv i den.

Helt stilla ska den ju inte ligga. För att musklerna ska kunna röra sig som de ska måste sadeln lätta lite. Som Centaur sa, frågan är hur mycket den lättar.
En sadel som ligger helt stilla oavsett vad du eller hästen gör ligger inte heller bra.

Liknande trådar

Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: Islaend
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 234
Senast: MiniLi
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
573
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 849
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka