Sadel som ligger nära manken?

cherryblossom

Trådstartare
Om en sadel ligger nära manken, vad beror det på då? Den ser inte ut att vara för vid annars och hästen verkar gilla den. Kan man göra något så den går att använda?

Sv: Sadel som ligger nära manken?

Kolla med en sadelmakare om det går att lägga mer stoppning i bossorna.

Okej, det finns inget annat sätt?
Det är en gammal sadel som jag kan få av en i stallet och använda när jag rider för min dressyrtränare bara, så typ en gång i veckan. Så jag känner inte riktigt för att lägga mycket pengar på att fixa den, iallafall inte just nu. Det går inte med någon padd eller så?
Annars får jag fundera på om jag ska få den stoppad eller låta bli att använda den :)

Om den verkligen ligger bra i övrigt och du använder den så sällan kan du kanske prova om det funkar med en pad som är utskuren runt manken. Det brukar finnas såna i ganska fast skumgummi. Men det funkar bara om det inte är så mycket du behöver ha upp den.

Sen kan jag ju tycka att om det är så att du får den gratis och kan få den att passa riktigt bra bara genom en omstoppning så är det väl investerade pengar. Jag vet dressyrryttare som skulle gå över lik för ett likande kap! :)

Senast ändrad:

Okej, det finns inget annat sätt?
Det är en gammal sadel som jag kan få av en i stallet och använda när jag rider för min dressyrtränare bara, så typ en gång i veckan. Så jag känner inte riktigt för att lägga mycket pengar på att fixa den, iallafall inte just nu. Det går inte med någon padd eller så?
Annars får jag fundera på om jag ska få den stoppad eller låta bli att använda den :)

Är det en sadel du ändå kan få varför inte kosta på en tusenlapp att få den att ligga bra?
När jag har stoppat om och flyttat bossorna har det kostat ca 1000kr.
Det är ju inte direkt dyrt pris för att få en passande sadel.

Jag hade varit överlycklig om jag kunde få en passande sadel för det priset..

Liknande trådar

Utrustning Hur är dessa sadlar? Vad ligger den bäst på för rygg? Har kollat på en med bomvidd 4, säger mig noll och ingenting… Behöver en kort...
Svar
2
· Visningar
160
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
333
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·
Utrustning Erfarenheter av Piuma Feather Light upphöjande pad från Acavallo? Gör den någon skillnad? Bra stötdämpning och bra luftflödessystem...
Svar
0
· Visningar
239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?