Sadel som liknar Albion SLK

Inka-90

Trådstartare
Jag var och provred en häst som hade en underbart skön sadel, det var en Albion SLK. Så en sån sadel ska det nog sparas till.
Jag undrar nu vad det finns för sadlar som har samma passform som en Albion SLK, vad det finns mer för sadlar att välja på som kan tänkas passa?

Sv: Sadel som liknar Albion SLK

Är det ingen som vet vad Albion SLK har för passform och vilka sadlar som är värda att prova?

Jag var o provred en häst som jag ska köpa om den går igenom vet.bes så jag har inte fått hem honom än.
Han har en Albion SLK nu och jag gillade verkligen den sadeln, och när jag får hem honom så måste jag ju köpa en sadel och ska givetvis åka iväg och prova ut en sadel men undrar vad det finns för alternativ som kan tänkas passa när en albion passar.
Jag har 2 olika ställen dit jag kan åka o prova sadlar o de säljer ju inte samma märken, måste veta vart jag ska åka.

Men om Albion SLK nu passar, och du tyckte den var skön, varför köper du inte bara den? Det finns en del märken som är lik i passformen, däremot är den inte så lik för ryttaren. Så istället för att prova dig igenom x antal märken så är det betydligt lättare att prova en Albion SLK.

Jag vill åka och prova så att den verkligen är den bästa för hästen först.
Dessutom vet jag inte om jag har råd att köpa en Albion nu på en gång när jag har lagt så mycket pengar på hästen, kanske måste köpa en billligare nu först tills jag har jobbat ihop pengar till den.

Men hur mycket ligger din budget på då? Det finns ju många SLK begagnade till en billig peng, från 10000 och uppåt när jag scannade lite snabbt. Om du inte har råd med 10 för en dressyrsadel så kanske du ska köpa en allround eller bomlös o spara ihop pengar under tiden.

Lite off topic men jag undrar hur du budgeterade när du bestämde dig för att köpa häst? Inköps kostnaden är ju den minsta delen i hästägandet....

Skulle rekommendera dig att skaffa en likadan sadel som hästen har nu, i synnerhet om den ligger bra. Det är mycket som förändras när hästen byter ägare. Hovslagare, ryttare, underlag, foder. Kan man minimera så mycket som möjligt av alla förändringar så är det bra för hästen samt kan hjälpa till att förhindra skador som annars lätt uppstår i samband med ägarbyte.

Jag var och provred en häst som hade en underbart skön sadel, det var en Albion SLK. Så en sån sadel ska det nog sparas till.
Jag undrar nu vad det finns för sadlar som har samma passform som en Albion SLK, vad det finns mer för sadlar att välja på som kan tänkas passa?

OM Albion SLK låg bra på hästen, så är det en häst som behöver ha en sadel med rak bom.

Det är en kvalitetssadel som du borde kunna få tag på begangnat till bra pris.

/Lizzie

Men är inte SLK lite mer åt det svängda hållet mot övriga Albion sadlar? Den SLK jag testade i somras var inte rak.

Jag har haft häst i 20år o har redan 3st hästar här hemma så jag vet mycket väl vad det kostar att ha häst. Jag bor på gård o vi håller på att renovera/bygga mycket o jag vill inte ha för stora utgifter på en gång ifall det skulle hända något akut, utan vill köpa sadeln en annan månad. Men jag vet inte vad min ekonomi har med detta o göra. Jag undrade bara vilka sadlar som liknar denna, det kanske finns någon som jag tycker ännu bättre om.

När jag fick en SLK utprovad till min häst låg även Frank Baines Reflex bra på hästen, dock var det en vidrig sadel att sitta i. Dom är även rätt annorlunda i formen beroende på hur gamla de är, de nyare är betydligt rakare.

Ingen större idé att titta på Albions billigare/äldre dressyrsadlar då de skiljer sig rätt rejält i passformen från SLKn som mycket riktigt inte är överdrivet rak. Lite beroende på vad du behöver för storlek är det nog inte mycket med liknande passform som går att få tag i billigare begagnat då dom ligger rätt bra i begagnatpris.

Ja Albion SLk är mer lik County Competitor och liknande i bommen. Den är väldigt svängd jämfört med Albions andra modeller.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 672
Senast: morgaine
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 250
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: liiinnea
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka