Sadel som tappar färgen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Notorius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 139
N

Notorius

Har en jättegammal sadel till min häst, funderar på att köpa ny, men det är svårt att hitta ngn till min häst, kan man ta med sadeln till en sadelmakare och "färga" där den tappat färgen ? Den har blivit ljusbrun istället för svart ;)

Sv: Sadel som tappar färgen

blir den mörkade om man smörjer den?? annars får den gå under kategorin brunn kanske...

Jag har sadelmakeri i skolan, och från början är ju lädret liksom naturfärgat,
så vi färgar helt enkelt lädret där. Så du borde med andra ord kunna lämna in den till en sadelmakare som färgar den svart. :)

okej, den är enormt ful nu och har tappat på vulstrena och efter stiglädrena, hur länge håller färgningen ? Hur lång tid tar det ? Hur mkt kostar det ?

Är osäker på hur länge det håller, men det lär inte ta så speciellt lång tid.
Det är ju bara och "pensla på", att torka tar inte heller speciellt lång tid, för mitt
lädergrimskaft kanske det tog tio minuter - en kvart att torka, klart det tar längre tid för en sadel då, men det borde ändå gå snabbt! Vet inte hur mycket det kan kosta?

Men ring till någon sadelmakare nära dig och fråga får du se vad det kan kosta.
Tror dock inte att det är speciellt dyrt heller. Är lite osäker på hur länge det håller,
kolla med sadelkammaren. Lär dock hålla ett bra tag skulle jag tro!!

Jag ringer på onsdag :) Tack för tipset :bow:

Det finns färgad läderolja som du kan smörja sadeln med. Finns både olika bruna nyanser och svart.

Okej, men det tar väl inte flera dagar för det att torka ? För jag vill inte rida barbacka :p Tack för hemsideadressen :)

Om det är typ samma grej där som vi använder vid sadelmakeriet kan det säkert ta kanske ett dygn eller så för det att torka. Längre tid än så borde det inte ta!

Fast jag skulle nog ändå lämna min sadel till sadelmakare, för att vara på den säkra sidan. Jag tror inte det blir så väldigt dyrt då heller nämligen.. du kan ju alltid ringa och kolla vad det kostar, passa på och kolla hur lång tid det torkar osv.?

Det ska jag, men om det är en stor skillnad (tex 50 kr o göra det själv och 1000 hos sadelmakaren) gör jag det själv, det är ändå en gammal sadel.

Jo det förstår jag. Tror dock inte sadelmakaren borde ta ut så mycket för det.
För Jag Vet i alla fall att det går fort och fixa det och det kostar inte speciellt många kronor för sadelmakaren att utföra/göra det heller..

Okej, ska be morsan ringa så fort hon kommer hem idag :)

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 871
Senast: Görel
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 094
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 229
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 185
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 12 kvm utbyggnad?
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Signatur

Hund, Katt, Andra Djur