Sadel till 2åring.

Novelette

Trådstartare
Okej, så nu är det snart dax att introducera hästen för sadel.

Hon är född i augusti 2003 så hon är ju rätt så sen och därför även lite mindre. Hon är ca 146cm men rätt så smal, ja ni vet på åringsvis smal.

Så nu till problemet, vad ska jag köpa för sadel? Det ideala vore ju om man kunde ha den att rida i men eftersom hon är så liten i kroppen än så kommer nog inte det funka.
Vad ska jag satsa på? En som passar för tillfället och som jag sen får sälja eller en som är stor men som jag ev kan behålla vid inridning?

Det är ett svenskt halvblod som förväntas bli 160-165cm hög och väga 550-600kg. Jag kan väl inte säga så mycket om hennes rygg ännu tycker jag men såhär såg hon ut för ett tag sen Novelette
Där var hon 144cm och nu har hon inte den där hängbuken heller utan ser väldigt smärt ut.

Sv: Sadel till 2åring.

Kanske en sadel till ponny då som jag får sälja senare?

Vilken bomvidd vill man ha??

Jag skulle i allafall se till att använda en som passar för stunden. Skulle inte känna mig bussig om jag introducerar unghästen i "sadel-världen" med en sadel som ligger illa.
Kan du inte låna en sadel av någon? Du ska ju inte använda den så mycket i början menar jag.
Ska du köpa en sadel kan du kanske köpa en med ställbar bomvidd? Ingen garanti för att den passar sen, men chansen är ju större i alla fall.
Jag har inte haft någon brådska med sadel till min unghäst. (Hon blir 2 i april.) Hon godtar i och för sig allt vi gjort med henne hittills! :bow:
Det finns så mycket annat man kan göra. Om man vill vänja vid sadelgjord kan man ju ta longergjord med vojlock under.
Efter sommaren har hon nog vuxit till sig lite mer, men du kanske inte vill vänta med sadel till dess?

Jag sadelvänjer med en sadel som ligger okej på hästen. Dock är jag inte så kinkig med om den skulle funka med ryttare i, utan ligger den okej på hästen utan vikt i så är det okej.

Sen när det ska SITTAS IN så är jag väldigt noga med att sadeln PASSAR. Jag har en valack här med otroligt otrevliga minnen från inridning med en defekt sadel, han är tio år idag och det tog många år att få honom något mindre avogt inställd till sadel, men han har fortfarande sadeltvång vid sadling och uppsittning..

Jag har ju också en som ska sadelvänjas. Jag har en VILD förhoppning om att valackens sadel ska passa henne 'hela vägen', men om jag inte hade haft valackens sadel eller den inte passar så kommer jag köpa en sadel som jag TROR kommer passa när det är dags för inridning, men som alltså är för vid nu, och så padda den tills hon växt i.

Alt så köper du en för nån tusenlapp för själva invänjningen och så tar du och PROVAR UT sadel till henne när det är dags för inridningen. De flesta duktiga sadelmakare kan passa ut med lite extra vidd och visa dig hur du paddar den tills de breddat sig i den.

Ridin ska/har börjat med ett bytessystem för när hästen växer ur sin sadel förresten :bow: DET tycker jag andra kunde ta efter med!

Ja, det där med bytessystem lät ju superbra. Ungefär som det där företaget som byter in bilbarnstolar i takt med att barnet växer! :D

Ja, det är sant att man inte ska introducera med en dålig sadel!

Min har också gjort det mesta. Jag ska köra in i sommar och har redan tömkört henne ganska mycket. Hon kan det mesta. Det som kommer i år som vi inte hunnit med är löshoppning, gå med vagn och sadeln då.

Det blir nog en sadel som hon får ha som invänjning och sen får jag köpa ett annat när jag rider in. Har även funderat på att rida in barbacka men hon kommer nog bli rätt hög(160-165cm, tycker iaf jag är högt) och då är det bra att veta att man har en sadel iaf.

Kan ju meddela att lillan idag haft sadel på sig första gången. Hivade upp dressyrsadeln komplett med stigbyglar, gjord, fårskinnstunnel och schabrak och allt. Hon har aldrig haft ens gjord, men jag fick sadla och spänna och sen gick vi lite och hon sa ingenting, mer än undrade om fårskinnsludd kanske går att äta ;)

Iaf, så hann jag kolla lite hur den låg och jag tror nog den ska bli bra, den är för vid nu ffa över manken men det är ju bara padda upp. Ska kolla nogrannare nästa gång men har jag en jäkla tur träffade jag mitt i prick i mina antaganden och hon kan han de n (det är valackens nya) tills det är dags för en alldeles egen till henne, dvs när hon är inriden och klar :love:

Jag har som tur är 4 sadlar redan innan, varav 3 st är till unghästen :angel: och jag hoppas att hon kommer kunna ha någon av dem sen. Helst allihop :p
Jag har lagt flatbacken på henne ett par ggr och den passar i bomvidden men den är lite för lång för henne ännu. Ligger ända bak mot länden.
Men min är rätt rejäl, över 155 cm är hon, närmar sig 160 såsmåningom. Född i april -03. Jag ska ta med de andra sadlarna också som inte är flatback och har så lång bom. Tror hon kan ha dem, hon har redan perfekt sadelläge. Men hon lär ju bli grövre ändå, så vi får väl se om hon växer ur allihop eller hur det blir.
Till din fråga så skulle jag skaffa någon billigare sadel från Till Häst's begagnade avdelning som passar någorlunda nu. Sedan hänger du den där och "byter" mot en annan när hon växer. Sen kan man ju köpa nåt snyggare osv när hon är mer färdig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka