sadel till äldre svankig häst

Sv: sadel till äldre svankig häst

Jag rider en hel del barbacka, man sitter som i en fotölj :)
Jag tycker att hon har mycket manke, men det beror ju såklart på vem man
jämför med ;)

Hon är född så vad jag vet, fick henne när hon var 13, hon fyller 25 i vår.
Har inga som helst problem med ryggen, alla vi träffar är så förvånade att jag kan rida på henne när hon ser ut sådär :P

Haha alla håller på trilla baklänges när jag tar av täcket eller sadeln på min. De undrar också om den över huvud taget går att rida.
Min är också född som han ser ut. Har inte haft problem med ryggen pga hur han ser ut, men dock sekundära problem pga skador i bakben. Men ryggen verkar klara sig. :)

Ofta ser de ju ut som de har groteska mankar eftersom ryggen är så svängd. Det hjälper liksom inte till att försöka lura ögat för det estetiska. Min är överbyggd och men jäääättemanke så han ser ut att vara mycket med svankryggig än han egentligen är. Så mycket av det exteriöra lurar ögat. Din var väldigt trevlig exteriört annars!!

Hahaha jag känner igen det där ;) Du har ingen bild på din pålle så man får nåt att jämföra med? Jag har sett väldigt få svankryggiga hästar utöver min flicka.

Håller med. Men som tur är det ovanligt. Har mest sett äldre hästar som fått hängig rygg pga trauma eller ålder och att de inte gjort nåt på hundra år. Färre sådana som våra som är födda så och i fin kondition.

Här kommer någon bild. :)

De nyaste jag har på ryggen

32783022.jpg

32606460.jpg

32850977.jpg

Shit vad fin han är! *Älskar skäckar*
Jag ser vad du menar med manken, den var rejäl! Det får ju svanken att se djupare ut än vad den hade gjort med lägre manke.
Vad har du för sadel till honom nu?

Ja det är ju manken som gör att han ser så hemsk ut och dessutom överbyggd. Egentligen är han inte så äckligt svankig som ögat blir lurad att tro, men vacker är han fasen inte i ryggen!

Jag har en Cobra hopp som ligger helt perfekt, och en Jaguar XKC dressyr som jag inte vet ännu om den ligger hundra. Den är ny så den måste ridas in mer innan den kommer till sin rätt tror sadelmakaren. Båda sadlarna måttade I bommen av sadelmakaren. Så de är ombyggda helt I bossor, stoppnin, bom och balans från orginalen. :)

Tack för tipsen. Tror egentligen inte att han är extremt svankig. Ska se om jag kan lägga ut en bild i dagarna så är det lättare att förstå mitt "problem";) funderar också på att köpa en eller två stl. mindre bom (alltså den man kan byta själv, hette det bom?) gillar ju sadeln annars, praktiskt med syntet;)

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 081
Senast: Barret
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: Esmeralda
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 975
Senast: lizzie
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 652
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka