sadel till äldre svankig häst

Freede

Trådstartare
Jag har en arab som börjar bli till åren och därför ganska svankig. Har just nu en Wintec, tror det är 17" eller kanske 17,5", näst största bomvidden. Behöver nog en sadel som är mer böjd eftersom den börjar ligga an lite på manken. Vill helst ha en syntet eftersom det är lite snällare mot ryggen då den väger mindre.
Någon som har bra tips på en sadel (som inte är svindyr helst;) )

Sv: sadel till äldre svankig häst

Jag tycker claridge house syntet sadel är prisvärd !
Nu vet jag inte om den just kommer ligga perfekt på din häst .
Vet många som har den även lite hästfolk som är finare i kanten .
1799 :- kostar den på hööks men finns beg runt 1000kr :)

Jag har en arab som börjar bli till åren och därför ganska svankig. Har just nu en Wintec, tror det är 17" eller kanske 17,5", näst största bomvidden. Behöver nog en sadel som är mer böjd eftersom den börjar ligga an lite på manken. Vill helst ha en syntet eftersom det är lite snällare mot ryggen då den väger mindre.
Någon som har bra tips på en sadel (som inte är svindyr helst;) )

Ligga an på manken gör de om de är för vida. Inte för att de är för raka om de inte bryggar väldigt mycket. Så frågan är om den bryggar eller är för vid?

En bild hade vart bra. Beroende på hur svängd den är i ryggen skulle jag titta mot Dominus och Prestige (dom svängdaste modellerna!!) om den har lägre grad av svank. Är den ännu mer svängd så skulle jag rekommendera tex Cobra, Harry Dabbs och Jaguar.

Men det är jättesvårt att avgöra när man inte vet hur svankig och svängd ryggen är. Lägg in en bild. :)

Kan säga på en gång att en syntet som är svängd så som svankiga hästar brukar behöva kommer du inte hitta. Så det kan du glömma. :) Du har den sadeln av syntetarna som blir mest svängd om de är vida, och det brukar inte räcka. MEN, nu beror det ju på hur pass svankig din häst är. Alla har olika mått för vad svank är.

Ryggen lider inte av en tung sadel, den lider av en icke passande sadel.

Jag tycker claridge house syntet sadel är prisvärd !
Nu vet jag inte om den just kommer ligga perfekt på din häst .
Vet många som har den även lite hästfolk som är finare i kanten .
1799 :- kostar den på hööks men finns beg runt 1000kr :)

Vet du hur de ser ut i bommen? Och rekommenderar den till en svankryggig häst?

Kommer inte funka.

Jag har en gammal men jättefin Zaldi Ebro 16" till min gamla D-ponny som har svankrygg, den ligger perfekt :)

Senast ändrad:

Jag har en gammal men jättefin Zaldi Ebro 16" till min gamla D-ponny som har svankrygg, den ligger perfekt :)

Lägg gärna in bilder om du har. Vore jätteintressant! Har själv en svankryggig häst och är väldigt intresserad av ryggarna och sadlar. :p

Har inga bra bilder tyvärr som visar hur sadeln ligger. Men hittar ni en gammal (och då menar jag gammal, har haft min i tolv år och den var begagnad när jag köpte den, superkvalitet!) Zaldi Ebro så prova den. Inte jätteskön att sitta i (lite hård i sitsen) men bossorna är fina och mjuk mot hästen, är som formad för svankrygg. :)

30619_394959657482_715052482_4623808_6719484_n.jpg

Här är en bild på hästen i alla fall :)

Ja den ser ju ut att ha rätt bra svank. Du kan inte ta en bild på han/henne från sidan? :)

Har nog aldrig sett sadeln du menar. Ska leta lite..Hittar dock ingen på varken Blocket eller Hästnet. Så vill du fota den hängandes utan häst från sidan vore jag superglad!! Är verkligen jätteintresserad av så svängda sadlar.:)

Problemet för mig är att äldre sadlar ofta är mer svängd än de nyare och modernare - MEN de äldre sadlarna är mycket smalare än de som görs idag. Och min häst är groteskt bred. Så jag måste hålla mig till nya sadlar som går att få så breda som han behövs och då blir utbudet vääääldigt litet när man letar efter supersvängda bommar sen.
Jaguaren jag har idag är breddad så mycket det bara går och jag har nog aldrig sett en så vid Jaguar i hela mitt liv.. Haha. Sadelmakaren var rädd att han skulle spränga bommen och ända saknas det en cm för att vara perfekt. Men vi hoppas att stoppningen ska sätta sig den centimetern så blir det bra. Men ja.. Det bredaste en jaguar går att få orginal är 28 (som är deras xw), kan tänkas hitta en 29 om man har väldans tur. Min är 33,5. :p

Senast ändrad:

Zaldi går att få i 34 bom. Gamla Zaldi Ebro (vet inte om det har kommit någon uppdaterad modell) är en allround variant av Royal. Såg flera på hästnet. De kännetecknas aven vit kant runt sätet och permanentstoppade bossor.

Zaldi's bomvidder räcker dock inte till för min häst så jag har aldrig kollat efter dem. :) Han är inte speciellt vid uppe vid manken, men behöver otroligt mycket rymlighet för bröstkorgen. Det är där han blir väldigt vid. Och det verkar inte gå att finna på äldre sadlar. Hittills har ingen sadel alls orginal i rätt bomvidd för manken funkat, utan sadelmakare har måsta vidga dem undertill för att ge plats åt bröstkorgen.:)

Jag påstod inte att du skulle kolla efter Zaldi till din häst, jag påtalade bara hur du kan hitta dem på annonssidorna.

Haha nej jag bara skrev att de inte funkar iomed att du skrev att de fanns upp till 34, därav mitt påstående att äldre sadlar inte funkar på min :p:D Men har man en smalare häst så är ju äldre sadlar jättebra allternativ om man har svankig häst då de sadlarna är mer svängda över lag. Idag måste man köpa en häst måttad efter mallen för raka ryggar om man vill hitta en vettig sadel och ha mycket att välja mellan. Svängda ryggar är tydligen inte modernt längre.. ;)

Senast ändrad:

Ett tips är att kolla efter sadlar som är utskurna vid manken, s.k. cutback istället.

Det beror ju på hur hennes hästs rygg ser ut. En cutback upplever jag sällan funkar på hästar med svankrygg då de allt som oftast (har hittills inte sett nån som det inte stämmer på) har balanspunkten långt fram, dvs väldigt nära manken. En sadel med cutback får sin balanspunkt mycket längre bak än vad som passar på de hästarna och då kommer sadeln söka sig ditåt - vilket kan leda till att de glider fram eller ligger dåligt på annat sätt. Dvs inte bra. Så cutback har jag slutat kolla på helt eftersom det inte lämpar sig till dessa ryggar fastän jag har en häst med 2dm hög manke.
Men om någon har en svankryggig häst med balanspunkten längre bak så hoppas jag få se det! Det skulle lösa en hel del för manken. Den blir ju alltid lite för hög och markerad på svankiga hästar än vad så svängda sadlar ger utrymme för.

bonniehel.jpg

Här är hon från sidan för många år och fem föl sedan, hon är lite svankigare nu ;)
Hon är ganska bred över ryggen hon med, som det syns så är hon en lite grövre ponny.
Kommer inte ihåg hur vid sadeln är, ska kolla om det står i den. Minnet säger 32 men det är inte 100%
Ska försöka komma ihåg att ta en bild :)

Vilken ras är din pålle?

Åhh.. Bilden funkar inte.

Min är halvblodsraser. KWPN och Dansk Oldenburgare.:)

Ahaa då förstår jag att du behöver en vidare sadel :)

Typiskt att du inte kan se bilden, jag ser den i tråden :/

Nu syns den :) Vad fin hon är!!

Ja den har lite liknande rygg som min i svängdheten om den är lite svankigare idag. Men betydligt mindre manke!! Lyckoost!! :D

Har din haft nå bekymmer med ryggen? Är den född såhär eller är det trauma?

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 081
Senast: Barret
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Esmeralda
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 013
Senast: lizzie
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 655
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka