Sadel till araber??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare EnWiza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 191
E

EnWiza

NU BLIR JAG SNART GALEN :confused:

Jag har letet efter en sadel till mitt arabsto i snart ett halvår. Antingen är de för smala eller för långa...alltså hon är väldigt kort och breeeeeeeed.
det måste ju finnas jättemånga som har araber, vad har ni för sadlar?

Snälla hjälp mig att tipsa om bra sadelmakare i skåne och vilka MÄRKEN...tack

Sv: Sadel till araber??

rider en arabvalack. han har knappt nån manke, nån vanlig sadel har jag inte kunnat ha på honom då den bara åkt runt. har haft en distanssadel som e bomlös och väldigt hög, den har legat rba, när han gått dressyr med den har han börjat musklat sig men jag vill inte rida dresyr i en distanssadel så vi la på honom en vanlig sadel och denna gången låg den mkt bättre och vi använder en gelepad under.

vet tyvärr inte avd det e för märke coh ajg evt inga sadelmakare.

Eddie med sadel

Prestige är breda. Wintec Wide är bred. Griffin haflinger/cob är ganska bred i xw och går att beställa i xxw på hööks.

Little shop of Horses i Laholm e skitbra. :) Kan du åka på sadelprovning och då är du där tills du har hittat en sadel som passar både dig och din häst...
testa Arbabian Saddle Company el Lovatts and Rickets (jag tror det heter så... inte helt säker) dom är specialgjorda för araber med kort rygg, kostar runt 14 000 och är väl inte så lätta att hitta begagnade, har inte sett en enda (eller jo, men då kostade den ändå 13 000, då var den bara provriden eller nåt) finns för jättebreda hästar också.

http://www.arabiansaddle.com/saddle.htm

Jag hade en arab förut, i somras ungefär, han hade stoor och rejäl manke (perfekt att ta tag i när man slängde sig upp på honom barbacka ;) )
men jag vet tyvärr inte vad för märke det var på sadeln, men den var gammal, men snygg, och fruktansvärt bekväm :)

Jag har en Appaloosa Red Star allround på min arabkille..den sitter som en smäck..skulle nu vilja ha en bomlös dressyrsadel, en sådan där Flexicon SBS..
Min häst har en rak rygg med en liten fin "normal" manke och är kort och breeed han med..Men neligt min sadelutprovare inte speciellt "arabig" (svankig tror jag han menar,hur vanligt det är vet jag inte)
Jag har funderat lite på islandssadlar?Islandshästarna är ju ockås ofta väldigt korta och breda över rygg?Någon som testat?*bara nyfiken som vanligt*

Min arab har två zaldisadlar (en dressyr, en hopp) som funkar bra.. han är dock inte enormt bred eller enormt kort och har en rätt väl tilltagen manke. Normal iaf..

Jag har en arab som är mycket bred...
Bomvidd 42 (kommer inte ihåg graderna)...
Och jag har haft/har samma problem. Min sadelinpassare kunde nämna ett fåtal märken som kunde specialbeställas i den vidd min häst behöver men beroende på märke så kunde detta kosta allt från 2000kr till typ 8000kr.
Jag har testat att rida i en torsion liknande (bomlös sadel) och den var jätte skön att rida i men man får inte tävla i dom....
Så nu har jag gjort en liten chansning och beställt en sadel av märket cavaletti från hästlagret. Det är en billig sadel och det är flera som jag har hört är negativa till den... men men...
Den går att få upp till bomvidd 48. Det jag tyckte var bra med denna sadel var att man kan specialbeställa den efter hästens rygg eller om du vill ha den i ett speciellt utförande utan att det för den skull kostar en förmögenhet.
Så min sadelinpassare har gjort en ryggmall som jag skickat in till dom och nu väntar jag bara på att få sadeln. På hemsidan deras står det att om man är osäker på hästens storlek så ska man göra en mankmall så kan dom mäta in hästen(gratis)då får du veta vilken vidd du behöver. Men jag har alltså låtit göra en hel ryggmall som sadeln ska passa.
Så nu hoppas jag bara att sadeln ska komma snart och att den ligger bra när den kommer.
www.hastlagret.just.nu

har haft en hubertus flexline med flair till mitt arabsto, men hon är inte jättekort i ryggen, men jag vet att just flexlinen i samma storlek som jag har, har passat bra på en islandshäst, så det borde inte vara ngn fara även om man har en häst som är kort i ryggen. Dock så är iaf min modell inte så jättbred, men det nog vidare bomvidder, värt att kolla upp iaf.

Prestige kan nog passa, däremot så tror jag inte att griffins haflinger är vid nog, den var för trång för min arab då hon var omusklad :crazy: Wintecen är jag skeptisk mot också.

Min kompis har en arab precis samma problem, han är jättebred. Hon har en Knights allround till honom utprovad av Sharpman. Dom är kanon på att hitta sadlar som passar. Allmänt känt att araber är svåra precis pga det du beskriver, så anlita en sadel utprovare. lycka till ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 191
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 515
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 450
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka