Sadel till bred häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare anci_87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 3 444
A

anci_87

Hej! Ni som har breda hästar, vad har ni för sadel till de? Har en mkt bred och kort häst (fjord) som jag vill ha en ny sadel till, men vet inte vad för sort... Funderar på en griffin haflinger/cob allround, nån som har erfarenhet av den sadeln som tycker den passar bra till mkt breda hästar?

Ok var har du fått tag på den? Finns de nån ev. hemsida me info om sadeln?

Min kallblodstravare är rejält bred, jag kunde inte hitta någon "färdig" dressyrsadel till henne. Jag måttbeställde därför en Jensen Amiral och det har jag aldrig ångrat.
Hoppsadel var betydligt lättare. Jag har en Henri de Rivel hopp exclusive i bomvidd 32. HdR-sadlarna tillverkas med bomvidd t o m 34.

Immer

Har/hade en Lewa Comet, passade perfekt förra sommaren.
Nu passar den inte längre
tongue.gif

Ska nog köpa en bomlös Cheyenne/BareFoot.

Jag har en Kloster-Schöntal 17,5/31 hoppsadel som enda sadel just nu, den är långt ifrån optimal, men den som ligger minst illa. Letar förtvivlat efter en dressyrs(+ en ny hoppsadel) men det verkar inte finnas sadlar till min extremt vidmankade, plattryggade häst.

Kunde igår stryka Wintec från listan, manke och bommens böjning var ok, men bossorna är inte nog platta, så anliggningsytan blir långt ifrån hela bossorna.

Har förstått att Griffins vida sadlar är rejält breda framtill, men har inte koll på bossornas utformning.

Har en Hubertus till fjordingen utan manke. Fick tips om att dom passar bra till fjordingar. Köpte en begagnad och den ligger perfekt och är mycket skön att rida i. :love:

Jag åkte på att köpa en Amerigo för 26 000 kr till min breda lilla tjej! :cry:

Det enda som funkar. Har provat allt som finns. Bara att betala och se glad ut!

Tur att den är skön! :smirk:

Köpte en beg. Appalosa till min kallblods travare. Sitter jättebra och är jatteskön att rida i :bow:

Hej har också haft samma problem som du har haft. Har en väldigt bred arab med kort rygg. Har hittat en sadel som många är jätte nöjda med,har även köpt en själv och det är en wintec allround med luft systemet. På den kan man byta ett järn i den själv så ändrar man bomvidden har extra vid till min arab men det är på gång än ännu bredare järn. Det är den bästa affär jag själv gjort och känner att min arab älskar sadlen och när den väl är insutten och klar så slår den alla rekord. Har provridit en insutten sådan. Det gjorde även min kompis och hon hatar syntet sadlar men hon ändrade uppfatting och när man lyckats med det då är det inte dåligt .Den är inte så himla dyr heller 4750 med luft systemet och det är och rekomendera. MVH Yrbin

Har en fjorda, rejält bred över ryggen & manken. Det som funkar på henne är: Lewa comet (vid el om det är x-vid bomm, urgammal sadel), Cliff barnsby raven dressage (x-vid bomm), Griffin haflinger (x-vid), Appalosa golden star (bomm 37). :)

har en bred arabkorsning.. köpte förra veckan en Henri De Rivel, flatback, bomvidd 34 :)
Innan sadelutprovaren kom var jag mest intresserad av allround modellen, men när jag provsatt den så visade det sig att bara fötterna kom nedanför kåpan (har inte så långa ben) Så jag provade flatbacken, och den var jätteskön :) Den har inte så stora klossar eller korta kåpor, så jag tycker den känns nästan mer som en allround.
Jättehärlig :) och ligger bra på hästen :)

Sv: Sadel till bred häst?

Globus och Albion är bra för breda hästar.

Har en Henri de Rivel "Iris" Allround till min kbl.travare. Hon är väldigt grov och behöver 34 i bom. (Just nu har jag 31, som är alldeles för litet) Får rida med padd tills jag fått den såld och kan köpa en ny. Nån som är intresserad? :smirk:

Tosa skrev:
Har en Henri de Rivel "Iris" Allround till min kbl.travare. Hon är väldigt grov och behöver 34 i bom. (Just nu har jag 31, som är alldeles för litet) Får rida med padd tills jag fått den såld och kan köpa en ny. Nån som är intresserad? :smirk:

Ursäkta, men jag undrar bara - om 31 är alldeles för litet, hur kan den då bli större om du dessutom klämmer in en pad? :confused:

Det är ju som att ta på ett par extra raggsockor om man har skoskav av för trånga skor. :(

Immer

Jag har en väldigt grov varmblodig travare. Han är nu ganska omusklad över ryggen men har näst vidaste bomvidden på presitgesadlarna. 17"/36. Har en Silver Star VSD (allr.mot dressyr).
Sadeln är grymt skön och väl värd sina 10.000,- :love: :banana:

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
404
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 225
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
796
Senast: Ajda
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1... 2
Svar
27
· Visningar
2 347
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025