Sadel till bred häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare anci_87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 3 444
Sv: Sadel till bred häst?

har haft ett MKT grovt varmblod
köpte en prestige golden star bomvidd 36 och 17"
allround mot dressyr
underbart skön
gör ont i mig att sälja den men den kommer nog inte passa på en arab :P

Senast ändrad av en moderator:

Tips: kan mkt väl hända att din sadel passar på en arab, dom brukar vara väldigt breda över ryggen!

Har haft samma problem. Fjordingen har en kort och bred rygg, ca 106 grader.
Har haft två Lewa Comet som passat bra tidigare, men inte längre. (Har en till salu om du är intresserad, PM:a isåfall) Nu har jag en dressyrsadel, Sigma från Hööks, den vidaste de hade och den ligger väldigt bra! Jag tycker att min häst rör sig friare med denna sadel som inte är skuren lika långt fram i vulstren som allroundsadlarna. Fjordingar som jag sett iallafall har ofta rätt stora bogblad, och om sadeln ligger mot där så måste det väl hämma frambenens rörlighet.
iallafall - sigman är rätt flexibel i bommen och verkar forma sig bra efter hästen. Den är billig också!

Zaldi har många fina sadlar. Mitt sto är bred och har tydlig manke.
Zaldi är en mjuk skön sadel. Jag har en aoulraund mot hopp. Den dyrare varianten, Den går att stoppa om. :bump:

*lånar knapp*

Jag svarade på den här tråden i april, då hade jag förkastat wintec, men i maj hittade jag Wintec Wide som verkligen är vid och platt :) .

Instämmer att den nogvisst kan passa mycket bra på en rab, de har ju oftast väldigt breda ryggar. Till min arab på fyra år som är väldigt omsuklad har jag en prestige silver star med 35 i bomvidd och jag räknar iskallt med att behöva vidga bommen om ett år eller så när hon musklat på sig och breddad sig mer. Känner flera som har lika breda eller bredare till sina araber. Dessutom passar prestige ofta bra till araber i allmänhet.

Jag har en R. Pessoa pony wide (ligger som en smäck o är dessutom ap-skön att rida i) till mitt extremt grova hbl, men även Appalosa bomvidd 35-36 passar henne... Men visst dom är ju något dyrare (8-10.000) men det e det värt

Senast ändrad:

De absolut bästa sadeln jag vet är Jessica Crown med luftstoppning. Passar alla hästar och sätter ryttaren i suverän sits. Jag använder inga andra sadlar längre, de är helt överlägsna. Har haft min i 3 år snart och den är i nyskick, har använt den på tjock kort islänning och nu på spinkig travare, bara att stoppa om den, dvs ta in eller ut luft. Perfekt för snedmusklade hästar då det finns 4 luftkuddar som kan blåsas upp ovberoende av varandra, hästen musklar då om sig snabbt och komplikationsfritt när det inte finsn nått som hämar blodcirkulationen.

Immer skrev:
Ursäkta, men jag undrar bara - om 31 är alldeles för litet, hur kan den då bli större om du dessutom klämmer in en pad? :confused:

Det är ju som att ta på ett par extra raggsockor om man har skoskav av för trånga skor. :(

Immer
:banana: :bump: :rofl: :bow: :bow:

Bra liknelse! :D

Jag har en Otroligt bred häst. Når inte ens över manken med ena handen, han har vuxit ur sin 7" breda westernsadel så det han har som passar nu är just Griffin Haflinger/Cob - fast dressyrmodellen och den ligger helt super och är så skön att rida i så det finns inte!

Har du någon bild på sadeln?

Söker passande sadel till min "snor"breda new forest.

Till ardennerna har jag beställt en Maxam COB GP XX-vid som är det bredaste och kortaste som Thorowgood har.
Den kommer att vara lite för bred till ponnyn....

hejsan! jag har en griffin-haflinger/cob till salu! Det är mycket troligt att den passar kort,bred fjordning. jag hade den själv till min islänning som är ett mysterium att hitta sadlar till, vi provade säkert tjugo stycken innan denna kom. Den passade ett par månader =/ sen satte han mer och annorluna sittande muskler och så satt den uselt! men fjordingar får väl inte de enorma kuddarna på bogarna utan är lite mer jämna när de får muskler? Förutsatt att hästen har låg manke också tror jag det skulle kunna funka bra! om du är intresserad kan du maila : Lost_within_5@hotmail.com. den är inte mkt använd och syntetstigläder medföljer, 3000kr.

Jag köpte/provade hur många sadlar som helst innan jag till slut fick hjälp av sadelutprovare som löste alla problem. Hon ser även till att de är rätt stoppade allteftersom hästen breddar sig. Rekommenderas varmt!!

Nu rider jag i en Albion K2 Legend dressyr 17,5tum XW
och en Trainers Professional hopp 17tum XW

Hästen är ett litet halvblod med rak och bred rygg. (knappt 100 grader)

Immer skrev:
Ursäkta, men jag undrar bara - om 31 är alldeles för litet, hur kan den då bli större om du dessutom klämmer in en pad? :confused:

använder en stor tjock padd så sadeln ligger uppepå och rullar :idea: :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
404
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 225
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
796
Senast: Ajda
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1... 2
Svar
27
· Visningar
2 347
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025