Sadel till bred- och rakryggad häst?

FlipTheFrog

Trådstartare
Min häst (ett halvblod) har en låg och bred manke och en platt och rak rygg. Jag har mao väldiga problem att hitta sadlar som passar!

De flesta är för smala och sitter då som klädnypor på henne. Ser bom och bossor ut att vara raka så brukar det ändå bli luft mellan rygg och bossa under bakre delen av sadeln.. Ligger de till synes bra på hästen så försätts jag i stället i stolsits.

De som brukar passa bäst (eller minst illa) är sadlar med brett fram i kanalen (8-10 fingrar) och sedan vid bomvinkel, gärna med kapade paneler och rundbossor av det kraftigare slaget. Men jag har letat lämplig sadel i snart fem år och ännu inte stött på den perfekta..

Har någon här tips på märken som skulle kunna ligga bra på denna rygg så tar jag tacksamt emot dem! Förhoppningvis har jag missat något, även om det känns som jag har provat varenda sadel i hela Sverige vid det här laget =)

~FlipTheFrog

Sv: Sadel till bred- och rakryggad häst?

Faktum är att de med rundbossor generellt sätt ligger bättre på min häst - förutsatt att de är inte är av det 'äldre' slaget (som går upp alldeles för snabbt baktill) och att bommen är förhållandevis rak.

Kilbossor tenderar att bli 'flappriga' på min hästs rygg när bommen är tillräckligt vid för att ligga bra i framkant och sadeln inte placerar mig i stolsits.

Med kilbossor menar jag då de där stora utstickande bossorna som var populärt på dressyrsadlar "förr", inte kilbossor som är sydda som rundbossor - de kan vara OK (har det på min sadel nu). Och med rundbossor menar jag som sagt inte de som så att säga följer fram- och bakvalvet så att sadeln blir 'banan' formad, utan de lite rejälare som man ser på modernare dressyrsadlar så som Amerigo t ex.

*luddigt förklarat, sorry*

Hur menar du med flappriga?

Vad menar du med "Kilbossor sydda som rundbossor"? Menar du då kilbossor som t.ex. Countys äldre (de är stora men de svänger upp) eller menar du helt enkelt korta kilbossor?

Amerigos rundbossor följer också bommen, de har bara stoppa upp sadlarna lite mer bak vid vissa modeller, men alla Amerigo är böjda, det kan jag lova...

Jag tycker din häst ser ut att ha en rak rygg ja, och jag tycker du ska prova t.ex. Frank Baines, Stubben Avalon, Lovatt & Ricketts, Globus, Clincher, Albion. Alla dessa är raka med korta kilbossor.

Jo för att inte jag ska hamna i stolsits och för att inte sadeln ska sitta som en klädnypa fram behöver jag en ganska vid bom. Då blir sadeln så låg fram i förhållande till hennes rygglinje, varpå man kan föra in en hand mellan rygg och bossa, i värsta fall nästan ända in under sätet. Med att saden "flapprar" menar jag alltså att bakre delen av sadeln "slår" henne i ryggen då den alltså inte ligger an. Sadlar med rundbossor eller ev då kortare kilbossor

Med 'kilbossor sydda som rundbossor' menar jag kilbossor som inte är utstickande - utan antingen eller av det du beskrev. Men det är väl i så fall korta kilbossor som har fungerat på min häst.

Är även Amerigo alto (eller vad den heter, den som enligt beskrivning ska ha rak bom?) böjd? Har inte sett denna sadel själv.

¤ FB har jag provat och fått väldigt ont av (+ att den inte låg bra) och därför inte tittat mer åt - men de nyare sadlarna kanske är annorlunda?
¤ Stübben brukar ligga väldigt fint på henne - bossorna följer rygglinjen och framifrån sett är i alla fall de äldre mer U-formade än V-formade och brukar kännas bra. Men, jag har suttit i stolsits, oavsett om det handlat om dressyrsadlar eller hoppsadlar. Men just Avalon har jag inte provat! Ska undersöka detta.
¤ Lovatt & Ricketts har jag inte sett alls - vet du vilka som har dessa sadlar?
¤ Globus tillhör 'flapprarna'
¤ Clincher tror jag inte att jag har provat? (varför skriver man inte upp allt man provar!)
¤ Albion har jag ägt en som fungerade hyfsat. Har inte provat igenom hela deras dressyrutbud ännu och har faktiskt haft lite förhoppningar om att ngn av dem kanske kan vara det rätta..

Tack för tipsen!!

Alton är också böjd, ja.

Hur menar du med detta?

FlipTheFrog skrev:
Jo för att inte jag ska hamna i stolsits och för att inte sadeln ska sitta som en klädnypa fram behöver jag en ganska vid bom. Då blir sadeln så låg fram i förhållande till hennes rygglinje, varpå man kan föra in en hand mellan rygg och bossa, i värsta fall nästan ända in under sätet. Med att saden "flapprar" menar jag alltså att bakre delen av sadeln "slår" henne i ryggen då den alltså inte ligger an. Sadlar med rundbossor eller ev då kortare kilbossor

Jag förstår nu att du menar att sadlarna glappar, men vad menar du med att sadeln blir så låg fram i förhållande till hennes rygglinje? Och var på ryggen kan man föra in en hand?

Man ska kunna dra handen längs med bossan...

FB sen 00 ungefär är annorlunda.
Men dressyr oh allroundsadlarna (de med kilbossor) är betydligt rakare än de andra.

Jag tror inte att Stubbensadlar brukar ligga så bra på henne, hon är ju rak, och det är Avalonen som är rakast! Speciellt äldre Stubben är väldigt böjda i bommen.
www.landrsaddles.com, svensk ÅF finns angiven på hemsidan. Det är dock lång leveranstid. Men riktigt fina sadlar.
Vilken globus modell provade du? Var den ny? Vilken bomvidd?
Clincher säljs av Ingdams.com, men jag varnar dig för företaget. Jag har inte fått tillbaka alla mina pengar efter att jag köpte en måttbeställd Passier som de garanterade skulle passa. Hästen gillade den inte och då blev Ingdams helt annorlunda. Då kunde man inte tala om någon vidare service.

Prova Albion k2 dressyr, de andra är mer böjda.

Jag skulle tipsa om att söka efter en äldre Albion Style årsmodeller runt -94-96, jag har sett flera som är väldigt "öppna" i framvalvet och passar till breda mankar. Albions bomvidder är inte så stora, M är ca 90 grader (men som sagt "öppna") vilket kan göra att sadeln inte ligger för lågt framtill och du slipper stolsitsen. De är inte lätta att hitta i storl MW eller W, men de finns, jag har sett några utannonserade.

Ett annat sadelmärke som också är "öppen" fram är Sommer, men den har jag inga erfarenheter av.

Enligt min "sadelguru", (PW) så är Amerigo och Röösli de sadlar som är rakast av de som har rundbossor. Prestige, Jaguar, Dominus, Harry Dabbs m fl är alla för svängda för min häst, men Amerigon fungerar jättebra (och även Röösli).

HeJe

Med ett flapprande glapp menar jag verkligen ett *glapp*. Man kan alltså se någon som står på andra sidan hästen, mellan rygg och häst =) Detta glapp kan vara vara 2 dm lång om det vill sig illa.

Globusen var en ny ja, modellen Clic men jag minns inte om det var en 36:a eller en 38:a.

Provade några sadlar idag, bl a en Wellington Elite no 4 fit som låg överraskande bra. Ska provrida den imorrn.

Tack för hittills inkomna tips, de ger mig hopp!

Isf är nog inte din häst så rak... Eller så bred... För om den glappade och det var en 36 eller 38 du provade och en Edinburgh nr 4 låg bra, tippade nog Globusen fram. Och glappade av den anledningen att den blev för rak och för bred.

För Edinburgh 4 är som en Globus 34, om ens det. En 3:a är som en Stubben 30-31.

Hej
Jag har en Spalding ,har du provat den?
Där är kapade paneler och passar min breda häst iallafall.
Jag har inte heller haft lätt för att hitta något .....
Den finns på little shoop i Laholm.
Lycka till !!

Har du provat Kentaur?

Har provlagt en sån på min hästs rygg som har rak rygg med rund liten manke.
Många många andra sadlar jag provat är för vformade och ligger inte an vid manken och blir alldeles för smala neråt vulstren till. (De verkar bara tillverka sadlar för hblryggar nu för tiden..

Tror det är en artemis modellen är, är inte helt säker..
Tycker det är en jättefin sadel som inte har ett alltför högt nypris. Bra kvalitet och så.
Har tyvärr inte kunnat provrida än men jag har stora förhoppningar eftersom den ligger som handen i handsken på hästen.*men jag ska inte hoppas för mycket, de flesta åker fram iaf*

Har hatf precis samma problem som du, bred manke och rak rygg. Alla sadlar har släppt för tidigt baktill, och gör de inte det så glider de fram. Det ENDA som passar min häst är butet, har en nu med vid bom. Finns olika bommar, de går att få väldigt raka. Om den inte passar är det (om jag förstått det rätt) bara att skicka ner sadeln till Frankrike med bilder på hästens rygg och förhoppningsvis får man tillbaka en sadel som passar!

Har du provat Albion K2, Crown, Ken Taur, (Kieffer) ???

Hej
Jag skulle föreslå att du provade Reflex dressyr sadel från Frank Baines. Jag har en sådan till mitt halvblod som har liten manke, rak rygg och är ganska bred. Det är en "close contact" med singelkåpa och man är verkligen nära hästen. Den ligger helt stilla på henne och både hon och jag är mycket nöjda med.

Mitt förslag är kentaur medea har hart samma problem som dig,mitt hbl sto har lång,bred och rak rygg plus hög manke.

Värt att prova iallafall:bump:

Puffar upp min tråd, för den är i allra högsta grad fortfarande aktuell.. Börjar bli lätt desperat nu när hästen kommer igång mer och mer efter sin konvalecens och jag inte har ngt jag med rent samvete kan lägga på hennes rygg!

Fler som har tips på sadlar som kan tänkas passa hästar med raka och breda ryggar?!

Och ngn som har tips på ställen i max 1,5-2 timmar från Halmstad med många begagnade sadlar man kan hämta för provning? Vad hände med Susans Häststuga i Veddinge (Varberg)?

(Är redan flitig kund hos Little Shop of horse i Laholm, Sarwes I Halmstad, Eriks i Slöinge och Horse Farm i Falkenberg.)

kalufs skrev:
Hej
Jag skulle föreslå att du provade Reflex dressyr sadel från Frank Baines. Jag har en sådan till mitt halvblod som har liten manke, rak rygg och är ganska bred. Det är en "close contact" med singelkåpa och man är verkligen nära hästen. Den ligger helt stilla på henne och både hon och jag är mycket nöjda med.
Jag rekomenderar även jag denna ;) Frank Baines Reflex...ligger bra på min spikraka, breda häst med låg bred manke ...men tänk på att dom är små i sätet....jag var tvungen ta en 18 som normalt sett rider i en 17

Kentaur har 2 modeller som är anpassade till hästar med platt, bred och rak rygg. Medea och Penelopa. (dressyrsadlar) Prova dem.
Har själv Penelopan till min breda platta häst.

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 342
Senast: Mogge
·
Utrustning Okej hörni, jag behöver hjälp av er som har riktigt breda hästar. Min nyförskaffade "coblet" är ca 120 grader vid bakom skulderbladen... 2 3
Svar
56
· Visningar
6 882
Senast: Oknytt
·
Utrustning Herr häst har breddat sig igen. Min tränare kallar det för lyxproblem att han musklar sig fint men det gör att jag än en gång är i...
Svar
1
· Visningar
938
Senast: caballus
·
Utrustning Min Prestige Leonardo är för uppbyggd bak och för smal i kanalen för hästen vi lagt den på, så jag spånar på möjliga "efterträdare"...
Svar
2
· Visningar
1 097
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈